Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vibrato


TulleGutt

Anbefalte innlegg

Ser mange nevner Kirk Hammetts tydeligvis grusome vibrato i Megadeth vs. Metallica tråden. Jeg har bestandig bare ''vibrert'' i vei, uten å helt tenkte på hvordan det høres ut. Det er først nå i det siste har jeg prøvd å bli mer bevisst på hvordan en ''god'' vibrato er. Såe, nevn gitarister som har dere synes har god vibrato, gjerne med et medfølgende youtube-klipp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange nevner Kirk Hammetts tydeligvis grusome vibrato i Megadeth vs. Metallica tråden. Jeg har bestandig bare ''vibrert'' i vei, uten å helt tenkte på hvordan det høres ut. Det er først nå i det siste har jeg prøvd å bli mer bevisst på hvordan en ''god'' vibrato er. Såe, nevn gitarister som har dere synes har god vibrato, gjerne med et medfølgende youtube-klipp :)

Paul Gilbert har fantastisk vibrato. Liker også John Mayer sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi et godt eksempel på vibrato - synes jeg.

Men, Landau har hundrevis av vibratotyper som han bruker der de passer best :)

Og når Guthrie faktisk tar seg pauser så er vibratoen hans fantastisk. 71izserFcek

Når alt kommer til alt så må du ha en rekke vibratotyper inne, til forskjellig bruk, for å kunne si at du har en god vibrato.

Dette er vell egentlig mer en showcasing av forskjellige artisters bruk av forskjellige type vibrato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, jeg sendte faktisk en PM til Aphelion og foreslo at vi kunne starte en slik tråd... Morsomt sammentreff.

Jeg syns Yngwie har en av de beste vibratostilene der ute. Både når han vibrerer raskt og aggressivt og når han vibrerer mer sakte og ettertenksomt.

Youtube-klipp? Sjekk opp nesten hva som helst med Yngwie, han bruker vel vibrato i alle låtene sine...

Men en av mine favoritter er innledningen av "Icarus dream suite" fra første plata hans. Og da spesielt studioversjonen som er bedre enn mange av liveversjonene jeg har hørt. (Last ned Spotify, hvor man kan høre gratis musikk.)

Den første, sakte soloen i "Little savage" (fra samme plate) er også utrolig fin. Mye bra vibrato der.

Sjekk også opp Yngves klassiske mesterverker "Black star" og "Far beyound the sun".

En annen gitarist jeg mener har veldig tøff vibrato er Zakk Wylde.

Håper at andre fortsetter å komme med innlegg her. :)

PS. den vibratoen til B.B. King lignet veldig på en litt vinglete, raskt vibratoteknikk jeg brukte før om åra... Har vendt meg av med nå, fungerer nok best til blues...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larry Carlton har en fin video om dette. Tror det var da jeg så den at det gikk opp et lys om ulike typer vibrato. Noen vil kanskje benytte anledningen til å snakke om følelser i gitarspillet. :)

Man kan vibrere og vibrere i det vide og brede uten å føle n ting! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes lukather har en heftig vibrato, petrucci er vel skoleeksempelet på dette, ellers er jo zakk wylde selvsagt uslåelig. men det kan bli AAAltfor mye i enkelte låter. Og malmsteen er jo ikke dårlig han heller. Jeg har lenge ønsket meg en slik fin variert kontrollert vibrato men synes det er vanskelig.

synes dimebag og hadde fet vibrato på de gode gamle vanvittige soloene.

edit, legger til kee marcello og john norum.

Endret av Wylde Thing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.