Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger litt hjelp til og velge multieffekt


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer og kjøpe en multieffekt, men er ikke helt sikker på hvilken.

Jeg har hørt at Boss Me-70 og Vox Tonelab skal være bra.

Jeg tenkte meg noe i prisklassen 1,5-3 k

Brukt er helt aktuelt.

Den må passe bra til Rock, Hard-Rock og Metall.

Helst med looper, men det går bra uten.

Den burde ha de fleste effektene som: Phaser, Flanger, Delay og Wah Wah.

Skal være litt brukervennelig, altså jeg gidder ikke og bruke flere timer på og lese bruksanvisning.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hovedsaklig er effektene du er ute etter er Boss ME-70 et bra valg, men dersom du trenger forsterker-simulering i tillegg anbefaler jeg Vox Tonelab (har den selv og er veldig godt fornøyd). Hvis du skal bruke multieffekten som et pedalbrett rett inn i amp tror jeg du vil bli fornøyd med begge disse to, men ME-70 er vel litt rimeligere, tror jeg.

Tonelab har ikke looper (men du kan jukse litt med Hold Delay, selv om det blir rimelig upresist og klønete). Merk også at dersom du bruker wah kan du ikke bruke vreng-effektene, så da trenger du kanskje en wah i tillegg.

Boss GT-10 er heller ikke noe dårlig valg, men da bruker du gjerne en del mer tid på å skru og justere. Det enkle er ofte det beste, som det heter...

Hvis du finner en brukt Boss ME-50 får du en multieffekt som er nokså lik ME-70, men en god slant billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du finner en brukt Boss ME-50 får du en multieffekt som er nokså lik ME-70, men en god slant billigere.

+1 på den. Har en ME-50 selv og digger at den er så enkel å bruke som den er. Har utviklet til dels sterke avesjoner mot utstyr der man må bla seg inn i menyer for å justere alskens parametre. Så ME-50 er knall for hjemmebruk (for band/live bruk er jeg på jakt etter en Lexicon MX200 - nettopp av samme "ingen-menyer-bare knotter" grunn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alla multieffekter som jag har ägt så kan jag varmast rekommendera Adrenalinn (ja, jag säljer den men det är inte därför jag rekommenderar den). Som nummer två på listan skulle jag rekommendera Vox Tonelab. Sist kommer Pocket POD. I mittenskicktet ligger Zooms G2-serie och BOSS ME 50. Här har jag enbart tagit hänsyn till den generella ljudkvaliteten (obs, vad man uppfattar som bra/dålig ljudkvalitet är subjektivt).

Orsaken till att Adrenalinnen hamnar överst är helt enkelt pga att ljudet i den är det bästa enligt mig, effekterna är inspirerande och användliga och den skiljer sig ut på en positiv måte när man jämför den med de andra multieffekterna jag har testat. Andra fördelar med den är att den är liten och väldigt enkel att använda. Men om du behöver många pedaler att trycka på så är det inte den du väljer, he, he.

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut hva du trenger. Multieffektbrett varierer fra tusenvis av valg og parametere,

til oppsett som fungerer som en samling av noen stompbokser.

Jeg brukte GT-6 en periode, og fikk ikke dreis på den før jeg kutta ut å bruke 95%

av det pedalen hadde av muligheter. Til slutt brukte jeg bare volum, EQ, delay, reverb og modulasjonseffekter.

Derfor har jeg kjøp meg en Boss ME20 for å ha et enkelt alternativ til effektbrettet mitt.

Den tror jeg inneholder alt jeg trenger i tillegg til forsterkerlyden og klangen i Mesaen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt rundt på finn og fant mange Boss GT-6 og GT-8 i Min prisklasse.

Har de looper?

Og er det ikke sånn, at man lager presets og blar seg gjennom menyer?

GT-6 og GT-8 har ikke looper. GT-10, ME-50 og ME-70 har looper.

GT-6 og 8 funker som du beskriver, lagre presets, velge presets.

Og mye menyer for å endre på veldig mange parametere for hver effekt...

Men egentlig ikke så ille å sette seg inn som mange mener, man må bare gå inn for å lære det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GT-6 og GT-8 har ikke looper. GT-10, ME-50 og ME-70 har looper.

GT-6 og 8 funker som du beskriver, lagre presets, velge presets.

Og mye menyer for å endre på veldig mange parametere for hver effekt...

Men egentlig ikke så ille å sette seg inn som mange mener, man må bare gå inn for å lære det!

Hmmmm.

Tror jeg skal se om jeg finner noe brukt i GT eller ME serien.

Men en GT-10 eller 8, de har de samme effektene som ME-50 og 70, bare at GT har presets, hvor du lagrer effektene du har laget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke alt dette i detalj i hodet, men jeg tror at de har stort sett de samme effektene. De kalles ikke det samme på ME og GT språket, samt at det er masse parametere på hver effekt som ikke finnes på ME.

ME-70 har også pre-sets.

Skal du ha det veldig enkelt, gå for ME-50!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nettopp at Godlyd har en brukt GT-8 til salgs for 2.250, men jeg vet ikke hva som er vanlig pris på bruktmarkedet. Bare vær klar over at denne fjøla er STOR, så hvis du ikke liker ting som tar mye plass bør du styre unna B)

Adrenalinn'en som TuffTuff selger regnes vel som high-end, og er et bra kjøp til 3.000, i tillegg til at den ikke har dimensjoner som en dobbeltseng. Ellers slutter jeg meg til askret, som sier at hvis du vil ha det enkelt bør du gå for ME-50.

Når det gjelder looper går det jo også an å kjøpe en Boss-looperpedal i tillegg, men du ønsker kanskje å unngå en haug med ulike bokser som gjør hver sin ting (sa han som har 5 tremolo-pedaler, bare for å få det til å høres ut som om strømtilførselen i huset leveres av en sliten dieselgenerator fra 1953...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nettopp at Godlyd har en brukt GT-8 til salgs for 2.250, men jeg vet ikke hva som er vanlig pris på bruktmarkedet. Bare vær klar over at denne fjøla er STOR, så hvis du ikke liker ting som tar mye plass bør du styre unna B)

Adrenalinn'en som TuffTuff selger regnes vel som high-end, og er et bra kjøp til 3.000, i tillegg til at den ikke har dimensjoner som en dobbeltseng. Ellers slutter jeg meg til askret, som sier at hvis du vil ha det enkelt bør du gå for ME-50.

Når det gjelder looper går det jo også an å kjøpe en Boss-looperpedal i tillegg, men du ønsker kanskje å unngå en haug med ulike bokser som gjør hver sin ting (sa han som har 5 tremolo-pedaler, bare for å få det til å høres ut som om strømtilførselen i huset leveres av en sliten dieselgenerator fra 1953...).

Opplysende inlegg.

Tror faktisk at jeg skal Kjøpe meg en brukt Boss GT-10 eller 8, eller 6....

Jeg tror at hvis jeg bruker litt (mye)tid på å lære meg og bruke den, så kommer det til og lønne seg.

Forresten, fem tremolopedaler? Syke, syke mann......

Endret av Guns N' Roses
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.