Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Egenlaget gitarforsterker


Anbefalte innlegg

Denne uken gjorde jeg noe jeg aldri trudde jeg skulle.

Som noen av dere vet har fruen min en tendens til å kaste alt jeg har liggende. I den anledning spurte hun meg om jeg skulle bruke et sett gamle bilhøyttalere jeg hadde pÃ¥ en hylle ett eller annet sted. Da falt det meg inn: De mÃ¥ da fungere ypperlig i en liten gitaramp! Jeg satt og knotet litt med en krets, som ikke ville fungere helt til jeg sÃ¥ at jeg hadde glemt Ã¥ sette forsterker-chip'en i sokkelen...... ja! jeg vet!. Da dette var komponent-høyttalere (fulltone og diskant hver for seg), brukte jeg bare fulltone-høyttaleren. Funket som bare det!

Jeg tenker å lage en liten fuzzkrets og hive den inn ilag i kabinettet jeg skal lage. Dette er en fiks liten sak jeg kommer til å lage som gaver til mine musikalske familiemedlemmer og venner! Ville bare si det! ER så gira!!!!

DSC00781.jpg

Endret av kristoffereide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For enkelhets skyld:

Ledere er som følger:

a1 - input

a3 - Volpot 3

a6 - 9V

a7 - Gainpot 3

a9 - Høyttaler +

c4 - Gainpot 1 og 2

d4 - Volpot 2

IC: JRD386 kommer som både 0,5W og 1W. Det er ikke nødvendig å bruke mer enn 1/4W resistorer, da de ikke blir ødelagt selv ved 1W. Strømmen vil ikke være høy gjennom dem uansett.

Transistor: Jeg bruker MPF102 da denne gir høyere lyd enn J201, men du vil nok få et littegrann renere signal med J201. For meg var ikke lyden viktig da den blir så lav uansett. Ikke misforstå, du kan lett vekke en sovende person i etg over... erfaringsmessig...

Denne er svært lik Little Gem, men ikke helt lik. Jeg har sett en layout som er nær sagt identisk med denne, men jeg finner den ikke igjen. Det er ikke min egen oppskrift.

Kondensatorer: Minusene er de merkede delene (for de som ikke visste det) på de store runde (elektrolytt), mens de små grønne er film eller mylar-kondensatorer.

Generellt: Du kan bruke andre deler om du ikke har de eksakte delene i layouten. Unntaket er transistor og IC. Prøv deg fram!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa denne nå, og den låter gørbra. Sverger fortsatt til little gem, men det er en smakssak. Skikkelig moro med disse småampene. Har en 0.5 watt little gem sjøl, men får skjelden brukt den, da den ikke har volumkontroll, og naboene klager. Ja, den spiller så høyt.

Kristoffer, test den på et skikkelig gitarkabinett!! Jeg fikk bakoversveis når jeg gjorde det med min. Driver glatt et 4x12 kab.

Transistor: Jeg bruker MPF102 da denne gir høyere lyd enn J201, men du vil nok få et littegrann renere signal med J201. For meg var ikke lyden viktig da den blir så lav uansett. Ikke misforstå, du kan lett vekke en sovende person i etg over... erfaringsmessig...

Dette er vel ikke helt riktig? Hvis ikke jeg husker galt har j201 en gjennomsnittlig gain på omtrent 5 ganger, mens MPF102 ligger rundt 1 i gain. Låter nok bedre med MPF'ene, da de ikke vrenger like mye som j210, men det kan være verd å prøve begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... der mener jeg bestemt du tar feil. Jeg mener å få bedre ,men lavere lyd med en J201. Nå mener jeg ikke gain, men forsterkningspotensiale. Her skal jeg nesten banne på an MPF'en er noe høyere. Jeg er ikke sikker på spec'sene eller om det heter forsterkningspotensial, så jeg skal være litt forsiktig her. Jeg sier bare det jeg selv har erfart.

Jeg skulle til å prøve denne idag på et 4x12, men jeg fikk ikke gjort det. Jeg gleder meg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.