Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bass/gitar forsterker


Anbefalte innlegg

Hei!

Bassisten i bandet ser etter ny amp, og jeg så en 100w marshall for en tid tilbake, jcm800 med fire inputs. Det jeg lurte pÃ¥ var om han kan bruke den med bassgitar? Sett at han har et cab med bassgitar elementer selvfølgelig.

100w må vel til for at det ikke skal vrenge for tidlig? Hva hadde skjedd hvis han feks skulle brukt min jcm800 50w? Skulle ikke hatt noe gain, eller brukt low-input da eller?

Trenger mer info om dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ihvertfall ikke være farlig for forsterkeren.

Hvorfor ikke prøve å koble din Marshall mot hans kabinett og teste da?

Det lå en slik tråd her for 1-2 uker siden.

Der står det at det som kan ta skade er elementer viss man bruker vanlige gitar-elementer.

Men bruker han bass-cab skal det vel gå fint. 100w virker fornufrig.

Men jeg ville sett på en bass-topp istedet da.

1. De er mye mindre enn gitartopper, dvs enklere å ta med seg

2. Du slipper å bytte rør da de fleste bassforsterkere er transistor (?)

3. Det er jo i teorien mest idealt å bruke bass-topp for bassgitar da.

Men folk spiller jo gitar via bassforsterkere og omvendt. Spørs om han vil like lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ihvertfall ikke være farlig for forsterkeren.

Hvorfor ikke prøve å koble din Marshall mot hans kabinett og teste da?

Det lå en slik tråd her for 1-2 uker siden.

Der står det at det som kan ta skade er elementer viss man bruker vanlige gitar-elementer.

Men bruker han bass-cab skal det vel gå fint. 100w virker fornufrig.

Men jeg ville sett på en bass-topp istedet da.

1. De er mye mindre enn gitartopper, dvs enklere å ta med seg

2. Du slipper å bytte rør da de fleste bassforsterkere er transistor (?)

3. Det er jo i teorien mest idealt å bruke bass-topp for bassgitar da.

Men folk spiller jo gitar via bassforsterkere og omvendt. Spørs om han vil like lyden.

Han har ikke noe onkli bass cab enda, bare lurte på om vi skulle se etter en topp og et cab hver for seg, eller om han skulle kjøpt samlet. Det er jo mange flere 100w marshall topper på markedet, så litt lettere å finne amp til han tenkte jeg da. De mest "badass" bassforsterkerene i mine øyne er vel ampeg, og dem er helrør. 300w eller noe. Tente kanskje 100w ble litt i det minste laget da, ettersom for mye vreng kan låte litt rart på bass.

EDIT: hvor praktisk det er å frakte rundt spiller ingen rolle for oss

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å bruke en gitaramp på bass. På en firehulls Marshall er det lurt å bruke

normalkanalen på low gain for å få minst mulig vreng på bassen.

Noen høytalere vil ha problemer med å fikse det, men hvis du bruker f.eks. 4x12 med G12T-75,

skulle ikke det være problematisk med en 100w amp.

1982 cabs med med G12H 30w, ble i sin tid lansert som cabs for både gitar og bass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Du slipper å bytte rør da de fleste bassforsterkere er transistor (?)

Samme som med gitarforsterkere, er bassamper med rør ansett for å være 'bedre', men det er kanskje vanskeligere å høre forskjell på transistor/rør på bass enn gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å bruke en gitaramp på bass. På en firehulls Marshall er det lurt å bruke

normalkanalen på low gain for å få minst mulig vreng på bassen.

Noen høytalere vil ha problemer med å fikse det, men hvis du bruker f.eks. 4x12 med G12T-75,

skulle ikke det være problematisk med en 100w amp.

1982 cabs med med G12H 30w, ble i sin tid lansert som cabs for både gitar og bass.

Så vi burde se etter en billig 100w marshall med andre ord? Var en jcm800 med 4 inputs her til sags for rundt 4k, sikkert solgt nå men.

Også hatt et basscab til dette også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker jeg ikke om cab.

De fleste bassamper jeg har sett er sånn ca 2-3-4 ganger mindre enn gitaramper (topper)

Snakker da om Trace Elliot, Ampeg, Ashdown og flere. Vekta har da ingenting å si for meg ihvertfall.

Heller drasse på en amp på 32kg som er liten enn å dra med seg en mostertopp som veier 20kg.

Jeg trodde at de fleste bassamper var transistor jeg.. Så "små" som mange av dem er. Snakker om amper som koster ca 8k ++

Har ihvertfall hørt fra endel bassister at de ikke har rør-dilla som oss gitarister. Og at bassforsterkere som har rør ofte veier sinnsykt mye..

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del bassanlegg av høy kvalitet er såkalte digitale forsterkere. De er veldig små, og leverer enormt med effekt, rett og slett fordi de ikke lager om mesteparten av strømmen til varme, slik rørforsterkere gjør.

Denne lille knerten, for eksempel, er på skrekkelig masse watt:

http://www.tcelectronic.com/rh450.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del bassanlegg av høy kvalitet er såkalte digitale forsterkere. De er veldig små, og leverer enormt med effekt, rett og slett fordi de ikke lager om mesteparten av strømmen til varme, slik rørforsterkere gjør.

Denne lille knerten, for eksempel, er på skrekkelig masse watt:

http://www.tcelectronic.com/rh450.asp

Er passe heftige de klasse D ampene. Er rundt omkring 90 % effektivitet, mot for A/B sine ca. 50-60 %. Får jo kembokraftige forsterkere i lommeformat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som med gitarforsterkere, er bassamper med rør ansett for å være 'bedre', men det er kanskje vanskeligere å høre forskjell på transistor/rør på bass enn gitar.

Tullprat. De aller fleste bassforsterkere er transistor, og et mindretall sverger til rør. Problemet med å bruke rør på bass er at vi trenger ganske mye mer effekt, og det er tungt å drasse rundt på en amp på 5-600 watt med rør i.

Du får nok lyd ut av den Marshall 100-wattern, men jeg vil tro det vrenger ganske fort, og at lyden blir ganske tynn. Jeg ville absolutt ikke satset på noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm? Jeg har en bassforsterker på 50 watt, en gammel Fender bassmann. Den spiller mer enn høyt nok til å holde følge med en vanlig umikket trommis. Trenger jeg mer lyd, finnes det da PA?

Nå er jeg gammel og avdanket, så jeg bare lurer på hva som har skjedd siden man trenger 500 watt på bass? Her er det noe jeg ikke har fått med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.