Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bass/gitar forsterker


Anbefalte innlegg

Tullprat. De aller fleste bassforsterkere er transistor, og et mindretall sverger til rør. Problemet med å bruke rør på bass er at vi trenger ganske mye mer effekt, og det er tungt å drasse rundt på en amp på 5-600 watt med rør i.

Du får nok lyd ut av den Marshall 100-wattern, men jeg vil tro det vrenger ganske fort, og at lyden blir ganske tynn. Jeg ville absolutt ikke satset på noe sånt.

Brukte en Super Bass pluss et 1982 cab som jeg egentlig bruker på gitar,

som bassrig på noen øvinger. Det låt ganske bra, selv med en bass med aktive pickups.

Både ampen og kassa var jo også i sin tid konstruert for å brukes på bass.

Det lå i hvertfall ikke tynt, problemet var heller at precence, treble og middle måtte skrus opp mye,

og at bass måtte dempes.

Kanske ikke noe for tommeltromming bassister, men ypperlig for vintagelyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm? Jeg har en bassforsterker på 50 watt, en gammel Fender bassmann. Den spiller mer enn høyt nok til å holde følge med en vanlig umikket trommis. Trenger jeg mer lyd, finnes det da PA?

Nå er jeg gammel og avdanket, så jeg bare lurer på hva som har skjedd siden man trenger 500 watt på bass? Her er det noe jeg ikke har fått med meg.

Neida, jeg vil nok ikke si at man nødvendigvis trenger 500 watt. Selv har jeg en combo på 150 watt som spiller mer enn høyt nok til å fungere som monitor live, og den holder godt følge på øving også. Men en 100 watts gitaramp tviler jeg på er særlig egnet selv med basskabinett, pga at det blir lite bunn, og den kommer til å vrenge tidlig.

Det er greit å ha litt å gå på, og jeg vil nok anbefale en bassamp med 300 watt eller mer. Da har du litt å gå på til bandøving og livebruk. Du finner nok en rimelig god amp for 4-5 tusen på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.