Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fått min første el gitar i dag, men trenger litt hjelp


andersio

Anbefalte innlegg

Om gitaren er helt ny, KAN det ta litt tid før alt setter seg. Dette skal egentlig ikke skje, da de henger en stund på fabrikken strunget. Gitarer blir litt ustemt av og til. Det kommer ann på temperaturforandringer, luftfuktighet osv. Er du ny på gitar, kan det hende du trykker litt hardt på strengene eller slåt litt hardt med plekteret. Dette kommer seg etterhvert. Epiphone er gode gitarer til de prisene de har. Ikke gi opp fordi en streng røk!

Husk at gitaren blir SVÆRT ustemt etter du har byttet strenger! Disse trenger å tøyes før de kan holde på stemmingen. Dette er ikke din feil, det er bare sånn som må gjøres når strenger byttes.

Endret av kristoffereide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Vær litt snille med fyren, da! En tuner kan nok være vanskelig å forstå hvis man ikke vet helt hvordan den brukes, og har man ikke fått trena gehøret kan jeg godt forstå at det kan være vanskelig å stemme riktig i begynnelsen. Husk at dette er hans første gitar, og han kjenner antakelig ikke gitaren godt nok til å vite hvor stramme strengene skal være eller eller hvordan det skal høres ut! Kan godt hende han stemmer riktig, bare alt er en oktav for lyst. Da er det ikke rart gitaren blir sur og strengene ryker.

Jeg anbefaler at du bruker den siden du linket til for en grovstemming før du plugger gitaren i tuneren. da vet du at du er i nærjeten av den tonen du skal ha, også bruker du tuneren for å finstemme. Da skal det ikke være behov for store justeringene for å få det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner endelig å få opp motet nå. Jeg har hatt en gammel akustikk en stund nå, så jeg kan jo grunnlegene. Pappa skal ta med meg og gitaren til butikken hvor jeg kjøpte gitaren i morgen så vi får kjøpt strenger. Det er noe jeg lurer på. Venstre helt øverst på gitaren er den en bryter, den kan stå i midten ned på treble og opp på rhytm. Hva er denne til, hører egentlig ikke noe forskjell når jeg spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt snille med fyren, da! En tuner kan nok være vanskelig Ã¥ forstÃ¥ hvis man ikke vet helt hvordan den brukes, og har man ikke fÃ¥tt trena gehøret kan jeg godt forstÃ¥ at det kan være vanskelig Ã¥ stemme riktig i begynnelsen. Husk at dette er hans første gitar, og han kjenner antakelig ikke gitaren godt nok til Ã¥ vite hvor stramme strengene skal være eller eller hvordan det skal høres ut! Kan godt hende han stemmer riktig, bare alt er en oktav for lyst. Da er det ikke rart gitaren blir sur og strengene ryker.

Jeg anbefaler at du bruker den siden du linket til for en grovstemming før du plugger gitaren i tuneren. da vet du at du er i nærjeten av den tonen du skal ha, også bruker du tuneren for å finstemme. Da skal det ikke være behov for store justeringene for å få det riktig.

Hør på syndromet og ikke gi opp. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner endelig å få opp motet nå. Jeg har hatt en gammel akustikk en stund nå, så jeg kan jo grunnlegene. Pappa skal ta med meg og gitaren til butikken hvor jeg kjøpte gitaren i morgen så vi får kjøpt strenger. Det er noe jeg lurer på. Venstre helt øverst på gitaren er den en bryter, den kan stå i midten ned på treble og opp på rhytm. Hva er denne til, hører egentlig ikke noe forskjell når jeg spiller.

Bryteren bestemmer hvilken pickup du bruker. Når den står på rhytm bruker du pickupen som er nærmest halsen, og denne vil gi litt varmere lyd med mere bass og slikt enn den andre. I midten bruker du begge, og i treble bruker du bro-pickupen, som gjerne låter litt bedre/hissigere med vreng. Når det gjelder strenger så er jeg ikke sikker på hvilken tykkelse Epiphone kommer med som standard, men hvis du spør etter "D'Addario 0.10" i butikken så får du bra og billige strenger som sikkert virker fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del- ikke gi opp! Dette fikser du, men ikke skyld på utstyret når det kanksje er din egen feil, og lær deg å bruke det før du skrur i vei i alle retninger. Det er lurt å lære seg å krabbe før man skal gå!

En elektronisk stemmemaskin er til stor hjelp, men hvis gitaren er skrekkelig ustemt, kan en sånn stemmemaskin gi rare visninger. Derfor er det bestandig lurt å lære seg å stemme gitaren sånn nogenlunde på øret.

Epi kommer med 010 som standard, etter det jeg vet, og det er en fornuftig strengetykkelse. 09 blir veldig tynt og slapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del- ikke gi opp! Dette fikser du, men ikke skyld på utstyret når det kanksje er din egen feil, og lær deg å bruke det før du skrur i vei i alle retninger. Det er lurt å lære seg å krabbe før man skal gå!

En elektronisk stemmemaskin er til stor hjelp, men

Epi kommer med 010 som standard, etter det jeg vet, og det er en fornuftig strengetykkelse. 09 blir veldig tynt og slapt.

Men de har kansje ikke de beste strengene man får tak i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det ikke strengene som er problemet?

Antakelig ikke. Røyk strengen oppe ved hodet eller nede ved brua. Kan være du har en skarp kant der. Men jeg mistenker nok at den har ryki som en følge av mye strekking og slakking for å få den riktig stemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvem som produserer strenger for Epiphone, men det var et ganske så annerkjent merke. tror nok ikke det er strenger av dårligste kvalitet.

Epiphone lager billige gitarer, og da er gjerne strengene også deretter. Jeg har jobbet mange år i gitarbutikk, og strengene som sitter på gitarene er ofte av heller laber kvalitet. Et nytt sett vil nok gjøre susen. Spør gjerne på butikken om de kan sette på strengene for deg, og stemme opp gitaren. Hvis det er folk som vet hva de driver med, da skal det bli bra resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig ikke. Røyk strengen oppe ved hodet eller nede ved brua. Kan være du har en skarp kant der. Men jeg mistenker nok at den har ryki som en følge av mye strekking og slakking for å få den riktig stemt.

Det er ikke at strengen røk som er det store problemet, sånt skjer. den røk ved hodet by the way. Grunnen til at jeg vil kjøpe nye strenger er pga at det kansje gjør at den ikke nlir ustemt etter noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke at strengen røk som er det store problemet, sånt skjer. den røk ved hodet by the way. Grunnen til at jeg vil kjøpe nye strenger er pga at det kansje gjør at den ikke nlir ustemt etter noen timer.

Som en nevnte her over, så mener jeg man gjør lurt i og skifte strenger når man har kjøpt seg ny gitar, man vet gjerne ikke hvor lenge de har satt på og hvilke strenger det er.

Når det kommer til ustemthet, må du gjerne smøre deg litt med tolmodighet et par dager etter strengeskifte. De må få sjangs til å sette seg litt. Men Bare spill masse og prøv å ikke miste helt motet. Man vil jo helst være supergitaristen fra første stund, men slik fungerer det altså ikke;-)

Kos deg med nye gitaren din du:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.