Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fått min første el gitar i dag, men trenger litt hjelp


andersio

Anbefalte innlegg

Hei, i dag var den store dagen. Jeg fikk min første el gitar (En Epiphone Les Paul 100) Og en forsterker (Line 6 Spider 3 30 Watt)

Det jeg merker er at det er mye vanskeligere å stemme en el gitar enn den akustikke. Man skal vell stemme den når den ikke er kobla til amp?

Til den akustikke har jeg alltid brukt denne siden http://kjetils.nettsider.no/tomdooley/gitarstemmer.htm. men klarer ikke å stemme el med denne. Jeg fikk med en elektronisk stemmer gratis(Korg Solo Tuner GA-30) Men skjønner bare ikke hvordan jeg skal gjøre det. Kobler kabele fra gitaren og inn i stemmeren og slår strengen. Da kommer det enten opp 7B 6E 5A 4D 3G 2B og 1E. Jeg regner med at det skal stå 7B når jeg slår den tykkeste strengen også videre. Har gjort det, men lyden blir ikke riktig. Det er også en slags Hz måler på den. Pilene går fra 430 til 450. Kan noen hjelpe meg? Jeg er desperat. Det står VELDIG dårlig forklart i bruksanvisninga, men regner med at prisippet er det samme på de fleste stemme maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det er 6E som er den laveste strengen (på en 6-strengers gitar). Bokstaven er navnet pÃ¥ strengen og tallet er "strengenummeret".

Manteller som oftest fra bunnen og opp, altså blir den lyseste #1, den nest lyseste #2 og så videre.

Det kan være lurt å lære seg navnet på strengene og, fra den lyseste strengen og nedover heter de:

e, H, G, D, A og E. Pugg og lær det.

HÃ¥per dette hjelper deg! :)

PS. Strengen er stemt når pilen er på midten (440Hz) og det kun lyser en grønn lampe.

Endret av Homb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 6E som er den laveste strengen (på en 6-strengers gitar). Bokstaven er navnet pÃ¥ strengen og tallet er "strengenummeret".

Manteller som oftest fra bunnen og opp, altså blir den lyseste #1, den nest lyseste #2 og så videre.

Det kan være lurt å lære seg navnet på strengene og, fra den lyseste strengen og nedover heter de:

e, H, G, D, A og E. Pugg og lær det.

HÃ¥per dette hjelper deg! :)

PS. Strengen er stemt når pilen er på midten (440Hz) og det kun lyser en grønn lampe.

Takk der fikk je det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så vidt fÃ¥tt til Ã¥ stemme gitaren med en elektronisk tuner. SÃ¥ starter du straks opp med alternative stemminger- og nÃ¥r strengene ryker, er det et dritt- instrument?

Det faller vel på sin egen urimelighet?

Den røk ikke når jeg skulle stemme 1/2 step down, men når jeg skulle stemme den til standar. Når jeg kjøpte den, så stemte jeg den til standar med en gang jeg kom hjem. Utover kvelden og litt spilling begynte den å bli ustemt. Er det vanlig at den blir ustemt etter noen timer. Og idag var den helt jævlig ustemt. Etter ca et døgn :blink: Er den noen som har/hatt Epiphone Les Paul 100 før og har hatt det samme problemet. Vet at denne gitaren går litt fort ut av stemming, men 2-3 timer er vell litt ekstremt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer an på mÃ¥ten du spiller pÃ¥. Min gitar ble ogsÃ¥ ustemt i starten, etter hvert ga det seg.

Det er normalt, men i teorien så skal en god gitar holde på stemmingen. Du må sikkert justere den litt. Ikke gjør det selv, men be fattern eller noen. ;)

Viktig å ikke skru stemmeskruene for hardt da det ødelegger treet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer an på mÃ¥ten du spiller pÃ¥. Min gitar ble ogsÃ¥ ustemt i starten, etter hvert ga det seg.

Det er normalt, men i teorien så skal en god gitar holde på stemmingen. Du må sikkert justere den litt. Ikke gjør det selv, men be fattern eller noen. ;)

Viktig å ikke skru stemmeskruene for hardt da det ødelegger treet.

Hva mener du med å justere den. Tror jeg satser på at det blir bedre med nye strenger. Hvis man leser reviews på gitaren her: http://www.sound1.no/ så er det mange som sier det hjalp med nye strenger. Lurer bare på hvordan strenger jeg skal kjøpe :P

Er det foresten vanlig at det er vanskelig å spille med plekter i begynnelsen(Første gang jeg spiller med plekter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.