Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall DSL100


siimen

Anbefalte innlegg

Har hatt min Marshall DSL100 i ett drøyt år nå og er veldig fornøyd! Men nå er det på tide å skifte rør i den snart får jeg intrykket av siden den virker litt ustabil på volumet til tider.. Leste for en stund siden om noen her som hadde prøvd andre rør enn standard, men husker ikke hvor det sto.

Er det noen som har erfaring med det her? Også kanskje andre oppgraderinger som kan gjøres på den som er kjekke? Blir en full overgang med nye rør og rensing av potmeter osv så kunne vært greit å fått noen tips:)

Brukes forøvrig gjennom ett 1960AV kabinett med en hotplate i mellom, og da kjøres volum på forsterker ganske høyt(Sliter dette mer på røra?? Jeg antar det men usikker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ingen vits i å skifte røra i forforsterkeren, hvis du ikke har lyst for å prøve noe annet.

Winged-C er vel det mange anbefaler i slutt-trinnet.

Har du lyst til å prøve nye i forforsterkeren anbefales Tung-Sol.

Volumet er det som sliter utgangsrør ja. Å kjøre med attenuator gjør nok at forbruket

av slutt-trinns rør går litt opp.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes forøvrig gjennom ett 1960AV kabinett med en hotplate i mellom, og da kjøres volum pÃ¥ forsterker ganske høyt(Sliter dette mer pÃ¥ røra?? Jeg antar det men usikker).

Hvor høyt volum snakker vi om? Men ja, jo høyere volumet er, desto mer sliter det på utgangsrøra.

Holder å bytte de som sitter i sluttrinnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les litt på f.eks. Eurotubes.com og de fleste andre nettsteder du kommer over... Blir du noe klokere er du flink. Det er SYKT mye meninger ute og gÃ¥r ang. rørtyper og relaterte ting! Jeg blir helt satt ut over hvor mye forskjellige «fakta» man kan finne :)

Ellers skal vel JJ-rør være bra til det meste. Ihvertfall om man skal høre på fyren som driver Eurotubes ;)

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han på Eurotubes verkar ha bra koll. Och bra service har han. Här har har du retube-kit till DSL 100. Annars kan du slänga iväg ett e-mail till han och förklara vad du är ute efter för ljud sÃ¥ kan han säkert hjälpa dig. Här är en bra video-guide till hur du biasar DSL 100 om du har tänkt att byta rör själv. Det enda du behöver är en multimeter sÃ¥ det borde du i alla fall tänka pÃ¥ :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd JJ rør i både Marshall TSL og Mesa-forsterkere (EL34 og 6L6). Som nevnt tidligere er service fra Eurotubes upåklagelig. Synest dog de JJ-rørene jeg brukte låt litt mørkt (Likte forøvrig EL34 best). Har ellers hatt lite feil og bra levetid på JJ's.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales ikke å bytte fasesplitterrør pga. slitasje. I DSL100 (pre phase inverter master volume) brukes dette røret mildere eller likt som de andre preamp-rørene. Selv på en amp med post-PIMV vil fasesplitterrøret "slites" i samme grad som de andre preamp-rørene.

Preamp-rør byttes når man vil ha en annen lyd, slik GunnarpåMo skriver, eller når de lager lysshow eller dør på andre måter.

De som anbefaler at man kjøper matchede rør eller at man bytter fasesplitterrør sammen med utgangsrørene er selgere som lever av salg og matching av rør. Argumentasjonen er vikarierende, men i de tilfellene hvor noe nevnes så er det snakk om redusert linearitet eller lignende. I en gitarforsterker er det nettopp denne reduserte lineariteten man er ute etter, bare at vi bruker andre fagtermer, sånn som "varme" eller "vreng".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bruker NOS rør er det spennende å teste hva som låter best

i V1, V2 og V3, som er forforsterker-røra i en Marshall.

Det anbefales ofte en gammal Mullard i V1, og ofte en Brimar i V3,

som er fasesplitter-røret. Ellers er det litt fritt fram for å bytte og teste.

Det som er riktig, er man godt kan si at fasesplitter-røret på en måte hører til slutt-trinnet,

men det betyr ikke at det slites slik som utgansgsrøra.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å minne om hifi-nerdisme... Er det virkelig SÅ stor forskjell?

JA!

Er klar over at det fort kan virke som om alt var mye bedre før,

når en med "vintage dilla" som meg sier dette.

Men fakta er at de gamle røra ble produsert på en annen måte,

og at de låter annerledes, og varer lengre.

NOS-rør blir også hyppig brukt i diverse botique-amper,

og da er det å anta at det har mer med lyden å gjøre,

enn vintage aspektet.

Dette er ikke hifi-nerdisme, men gitaramp-nerdisme,

og det er ingen grenser for hvor langt inn i nerdismen det er mulig å gå.

(regner meg selv som nogenlunde moderat i så måte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp Gunnar har rett. Det er jævlig forskjell. Heiv NOS inn i en amp jeg bygde og det var instant AC/DC. Det var som de siste 5% som manglet plutselig var der. Når det er sagt så gidder jeg ikke holde på med det lenger for det er for dyrt og for mye jobb. Hiver i det jeg finner i skuffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.