Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall DSL100


siimen

Anbefalte innlegg

Jeg skiftet fra EL34 til KT77 rør i min gamle DSL 100, kan ikke annet enn å anbefale det.

Gir mere punch og diskanten blir behageligere å høre på, er også litt mere mellomtone i disse enn EL34, ampen ble mere lik de klassiske Marshall ampene.

Bestillte fra eurotubes.com, anbefaler å gå for den standard pakken de har til DSL med KT77.

Jeg bestilte både standard og high gain for å teste, men ble bare fuss og lite tone med high gain.(har mer en nok gain på standard preamp rør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det anbefales ikke å bytte fasesplitterrør pga. slitasje. I DSL100 (pre phase inverter master volume) brukes dette røret mildere eller likt som de andre preamp-rørene. Selv på en amp med post-PIMV vil fasesplitterrøret "slites" i samme grad som de andre preamp-rørene.

Har ingen ting å si om MV er før eller etter PI, spiller du høyt vil PI-røret bli fortere "slitt". Signalnivået i PI-røret er en god del høyere enn i de andre preamp-rørene.

http://www.guitaramplifierblueprinting.com...aseinverter.pdf

http://www.tubefreak.com/tubesbias.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere ble det anbefalt å bytte preamprør annen hver gang utgangsrøra ble byttet.

Jeg antar at det er på den måten det har kommet mange gamle premprør ut på markedet.

Disse blir målt, og man finner ut at de nesten ikke er slitt, og du må regne med å betale en høy pris for slike rør.

Dete er ikke gunstig for den som eier ampen, men er god butikk for den som selger nye rør,

og er enda bedre butikk for den som får inn gratis vintagerør som kan selges videre for en høy pris.

Viktig å tenke på er at gitaramper er noe helt annet enn HiFi amper.

Sammenliknet med HiFi amper er gitaramper kalkulerte feilkonstruksjoner,

og det er det som gir oss den gitarlyden vi er ute etter.

Mange med stor kunnskap om HiFi forsterkere tror at denne kunnskapen er overførbar til gitaramper.

Det er den ikke. Hvis du kobler inn gitaren i en amp som er laget etter riktig frekvensgjengivelse

og andre specs fra HiFi verdenen kan jeg love en ting.

Gitarlyden din kommer til å låte helt sterilt og jævlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen ting å si om MV er før eller etter PI, spiller du høyt vil PI-røret bli fortere "slitt".

Dette stemmer ikke.

Det er kanskje vanskelig å tro, men det er ikke alt som står på internett som er riktig. Lenkene dine er et godt eksempel, og teksten i dem er skrevet av Myles S. Rose hos Groove Tubes. Han lever av å selge og matche rør.

Jeg foreslår at du kjøper et ekstra PI-rør av samme type som det du har, bytter det, og lytter etter forskjeller.

Når du ikke hører noen forskjell kan du enten stole på Myles hos Groove Tubes og bytte det uansett (send gjerne det gamle og "slitte" røret til meg så kan jeg resirkulere det på en bra måte), eller så kan du fortsette å bruke det gamle PI-røret ditt og bruke pengene dine til andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangsrør trenger heller ikke matches, nei. De bør ha riktig bias, men å matche de i fabrikkny tilstand har ikke noen hensikt i en gitarforsterker. Matching er en øvelse som kan ha noe for seg hvis du er ute etter ekstrem linearitet, for eksempel i et hi-fi stereoanlegg. På sikt er det uansett tullete, siden rørene endrer seg når de brukes. Dette kan også testes lett ved at du plugger rundt på rørene dine i matchede par og ikke, og lytter etter forskjell.

Hva er det som skjer i dag da, er det myte-dagen eller noe sånt? Sleng ut ville påstander-dagen?

JORDEN ER FLAT!! Helt sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke at de MÅ være matchet for at ampen ska fungere, men som du sier bør ampen ha riktig bias. Men hvilket rør skal du da stille biasen etter? Stiller du etter det kaldeste røret, vil det varmeste antageligvis gå red plating, stiller du etter det varmeste vil det kaldeste få så liten spenning at det er laangt utenfor riktig arbeidforhold.

Derfor mener jeg at man bør bruke et matchet set. Matchede sett er dessuten heller aldri like...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke.

Det er kanskje vanskelig å tro, men det er ikke alt som står på internett som er riktig. Lenkene dine er et godt eksempel, og teksten i dem er skrevet av Myles S. Rose hos Groove Tubes. Han lever av å selge og matche rør.

Condescend much? Den ene artikkelen er skrevet av Myles Rose, den andre av Maarten van Helden (som ikke lever av å selge rør). Nå kan jeg ikke se at du har kommet med noen dokumentasjon på dine påstander heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet fra EL34 til KT77 rør i min gamle DSL 100, kan ikke annet enn å anbefale det.

Gir mere punch og diskanten blir behageligere å høre på, er også litt mere mellomtone i disse enn EL34, ampen ble mere lik de klassiske Marshall ampene.

Bestillte fra eurotubes.com, anbefaler å gå for den standard pakken de har til DSL med KT77.

Jeg bestilte både standard og high gain for å teste, men ble bare fuss og lite tone med high gain.(har mer en nok gain på standard preamp rør)

Der var svaret jeg var ute etter! Skiftet du røra selv? Isåfall hvor mye jobb er det å få justert inn bias med multimeter? Blir det enklere med flere isåfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hej, hej, jag klipper in ett citat från ett E-mail jag fick från Bob på Eurotubes för några månader sen angående porto.

"We are in Oregon in the US. I can ship to Norway for 26.00 by International Priority mail with an average 7 to 12 day delivery, or by Express mail for 33.00 which is traceable and has an average 6 to 8 day delivery".

Är det något du lurer på så bara skicka ett e-mail till honom. Han är väldigt kunnig och servicinriktad :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangsrør trenger heller ikke matches, nei. De bør ha riktig bias, men å matche de i fabrikkny tilstand har ikke noen hensikt i en gitarforsterker. Matching er en øvelse som kan ha noe for seg hvis du er ute etter ekstrem linearitet, for eksempel i et hi-fi stereoanlegg. På sikt er det uansett tullete, siden rørene endrer seg når de brukes. Dette kan også testes lett ved at du plugger rundt på rørene dine i matchede par og ikke, og lytter etter forskjell.

Hva er det som skjer i dag da, er det myte-dagen eller noe sånt? Sleng ut ville påstander-dagen?

JORDEN ER FLAT!! Helt sant.

Greia er vel at røra må ha samme operasjonsspenning, sant?

Det virkler logisk for meg, ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT: Fornøyd med DSL100? Duger den til metal/stoner, liksom?

Og Mathias/TUFF... så at du nevnte at H&K'en din minner litt om Orange, så leser jeg at den har jævla mye gain.. stemmer dette? :P

Jeg er kjempefornøyd med min DSL100 ja. Har lyst til å bytte til KT77 for å få mer punch i lyden, så får jeg se om det hjelper :huh:

Om den duger til stoner/metal er vel noe jeg vil påstå hvertfall. Forsterkern er utrolig allsidig. Nå vet jo ikke jeg nøyaktig hvordan lyd du er ute etter, men om du har planer om å prøve en i butikk så sørg for at de har en hotplate eller lignende. Forsterker er "død" uten å bli kjørt litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.