Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall DSL100


siimen

Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Og Mathias/TUFF... så at du nevnte at H&K'en din minner litt om Orange, så leser jeg at den har jævla mye gain.. stemmer dette?

Hej, ja, det stämmer, varm och krämig vreng, litt som en stor varm karamell-röra, he, he.. Jag kan ju inte garantera vad andra menar, men det är i alla fall MIN åsikt att den låter åt Orange-hållet :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste amper i dag kommer med under middels rør fra fabrikken... Desverrre skulle tro at det var anderledes når man betaler såpass mye for en amp. men slik er det...

Mine Mesa sluttrins rør gikk etter ca 6mnd noe som er ganske kort levetid... i den forbindelse begynte jeg å gjøre litt research og fant ut at jeg var keen på å bytte preamp rørene også.

Mitt oppsett (mesa roadster):

kanal 1: Tweed - med gain slik at det høres litt grumsete ut (50w recto)

Kanal 2. Brit men men uten gain (100w recto)

Kanal 3: deep med gain slik at når jeg skrur ned volumet på gitaren til 6-7 så er lyden clean (50 w diode)

kanal 4: Vinage - lead kanal med mye gain, plenty scooping.... (100w diode)

Jeg fant egentlig ut at ampen min hadde mer en nokk gain, men var litt nasal i kanal 2 samt at den generelt kunne vært litt varmere i tonen

Kjøpte noe tesla rør på ebay- og sammen med de orginale rørene og noe groove tubes jeg hadde fra før gikk jeg i gang med å bytte rundt rør for å høre hva som skjedde -

Sykt forskjell på rør...

Med mesa rørene hadde jeg definitivt mye mer gain en med groove tubes og tesla. groovetubes var ok men hadde ikke de natulrige overtonene og den samme sustainen som tesla rørene.

Med tesla rør fant ivertfall jeg godtonen

Jeg har nokk gain i massevis, men fikk den til å sprekke opp på en mye penere måte - hele ampen låter varmere med mye mer naturlige ovetoner.

Byttet til TAD poweramp rør.. er keen på å teste el34 eller kt77 en dag, men nå er jeg veldig happy med hvordan det låter.

-Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var svaret jeg var ute etter! Skiftet du røra selv? Isåfall hvor mye jobb er det å få justert inn bias med multimeter? Blir det enklere med flere isåfall?

Svaret kommer kansje litt sent, men ja jeg skiftet de selv.

Er ikke mye jobb bare pass på at det ikke er for stort gap på fjærknivene (eller hva det nå kalles) i sokklene slik at det blir dårlig kontakt på pinnene til røret(ble en erfaring rikere da sikringen røk rett før en gigg).

Jeg brukte baksiden av et bor, som var litt mindre enn pinnene på røret, som føleblad, så klemte jeg forsiktig sammen knivene til jeg kjente at det ble kontakt med boret.

Å justere biasen er kjempelett, det ligger en video på Eurotubes sine sider hvor de forklarer hvordan det skal gjøres.

Jeg drev lenge å justerte biasen opp og ned for å finne ut hvor det låt best, og etter mine ører så låt ampen best med bias på rundt 82mV.

Utgangsrør trenger heller ikke matches, nei. De bør ha riktig bias, men å matche de i fabrikkny tilstand har ikke noen hensikt i en gitarforsterker. Matching er en øvelse som kan ha noe for seg hvis du er ute etter ekstrem linearitet, for eksempel i et hi-fi stereoanlegg. På sikt er det uansett tullete, siden rørene endrer seg når de brukes. Dette kan også testes lett ved at du plugger rundt på rørene dine i matchede par og ikke, og lytter etter forskjell.

Hmm...er det mulig at det er derfor forskjellige firma som selger rør brenner de inn før de matcher de?

De har i hvertfall gjort en kjempe jobb med å lure matchede rør på folk når de har klart å lure alle utenom deg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.