Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Olje til ibenholt gripebrett?


vwh

Anbefalte innlegg

Syns at min Ibz JEM har fått litt 'blasst' og tørt gripebrett. Er det noe olje jeg kan bruke?

Vet at lemonoil ofte blir brukt til gripebrett, men har hørt at den over lengre periode med bruk tørker ut brettet. Har også hørt at lemonoil ikke er så bra å bruke på ibenholt.

Noen som vet noe lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibenholt er vel ganske fett i seg selv er det ikke det da? Trodde ikke det var nødvendig å olje det. Jeg har aldrig olja noen gripebrett på mine gitarer, men det er vel alt etter hvordan treverket er antar jeg.. Det finnes jo sikkert 100 forskjellige sortter og grader av ibenholt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes sikkert ulike kvaliteter av olje som med mye annet. D'Angelico har en lemonoil som mange musikksjapper fører. Men ikke bruk så mye av gangen, og tørk skikkelig av etter hver tørn med olje. Noen oljer er tilsatt alkohol, de vil tørke ut gripebrettet. Rene oljer tilfører fuktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibenholt er vel ganske fett i seg selv er det ikke det da? Trodde ikke det var nødvendig å olje det.

Leste faktisk et sted at ibenholdt var det eneste av treverket i gripebrett som var kjent for å sprekke.. og det kommer vel som oftest av at ting blir tørt. Men som du sa..finnes sikekrt hundrevis av typer osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke trenge å olje det på samme måte som du setter inn ubehandlet tregulv med grønnsåpe. Jeg bruker å "vaske" gripebrettet med oljen, får bort masse skitt samt at det lukter godt og kjennes "smidigere" enn før behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk kjøpt den D'Angelico lemon oilen hos en gitarbygger, siden han bruker den selv og tror jeg neppe den er ødeleggende. men nå har jo jeg rosewood, så er kanskje litt forskjell, vet ikke. www.menty.no , du kan jo sende en mail til han og spørre. han har veldig peil iallefall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- oljer gitaren ganske regelmessig med lemon oil, som the Euphor sier så bruker jeg den til å vaske gripebrettet samt tilføre fuktighet. Bruker å gjøre det samtidig som jeg skifter strenger, samt at jeg rengjør hele gitaren i samme slengen. Liker å vedlikeholde den :)

Det som er viktig er å bruke en veldig god fille, og tørke vekk all overflødig olje etter man har "vasket den".. dsv. det skal ikke glinse i oljen etter at man har gått over med kluten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje meg her og olje meg der...Jeg vet ikke, jeg har aldri tilført gitaren min noesomhelst annet enn blod,svette og tårer, og noe annet tror jeg ikke den trenger heller. Olje? Det overlater jeg til Bush,Bondevik,Sharon og resten av SuperTerroristene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.