Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Regler for akkordbruk


sacrament

Anbefalte innlegg

Med fare for at jeg har oversett det et annet sted på forumet; hva er reglene for "låneakkorder"? For eksempel har jeg sett C-dur i sanger i toneart E. Fm i toneart C, og, ja, hvorfor ikke bare kline til med Hotel California med en gang? Hm, F#, A, E, G, D, Em, Hm7 i samme sang... Det er en akkordsammensetning jeg blir god og svett av å tolke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke -5; det vil si uten kvint. Den skal være forminsket. C#m7b5

Og septimene gjelder ikke kun 2akkorder Dmaj7, Em7, F#m7 Gmaj7, A7, Hm7. - tror jeg.

Bare for å pirke litt ;)

Er ikke "-5" det samme som "b5" ?

er iallefall det jeg mente.. I såfall, etter som jeg forsto så betyr -5 uten kvinten mens b5 er med kvinten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-dur er ikke dominantens dominant når man er i C-dur. G er dominant for C, og D er dominant for G. Derfor er D dominantens dominant i C-dur.

Tonikas mediant stemmer nok bedre, men jeg trodde at tonikas mediant skulle være en moll-treklang i dur, og dur-treklang i moll.

EKS: C - Em (vi er i C-dur, og da blir tonikas mediant en moll-treklang)

Am - C (vi er i A-moll, og da blir tonikas mediant en dur-treklang)

Man kan muligens si at E i C-dur er tonikas mediant, men jeg er neimen ikke sikker.

Vi kan jo alltids kalle det for "tonikas submediants dominant" ;)

Man kan bruke E-dur i C-dur for å komme seg til Am f eks.

Vanligvis er det G7 (femte trinn) som er dominanten. Dette fordi man får et kvartsprang (4 toner) opp til C (første trinn). Dette kvartspranget kan man bruke til å komme seg til hvilken som helst akkord. Det som kjennetegner en dominantakkord, er stor ters og liten 7er (i tillegg til grunntonen da).Dette har med ledetoner å gjøre. Hvis man da vil komme seg til Am på en fancy måte, kan man spille E7 før Am. A er en kvart over E som kjent.

Dette er det samme som skjer hvis man spiller D7 og så til G7.

Dette kan brukes for å komme til hvilken som helst akkord, ikke minst hvis man skal modulere til en annen toneart. La oss si vi skal til D-dur. Da kan vi spille A7, og så gå til E. Hvis vi legger til det vi gjorde isted, vil vi få f eks C- E7-A7-D. På D-en er vi i ny toneart, og da kan vi bruke akkordene i D-dur, som er skrevet opp litt lengre opp her.

E7-A7-D er en dominantrekke. Den kan i utgangspunktet fortsette så lenge man vil. F eks C7-F7-Bb7-Eb7-Ab7-Db7 osv. Og plutselig har vi akkordprogresjonene i en haug med jazzlåter :D

Ellers kan det jo nevnes at utrykk som mediant og subdominantens mediant er veldig klassiske og lite brukt i pop-rock-jazz-sammenheng. I stedenfor bruker man trinnnr, skrevet med romertall.

Imaj-IIm7-IIIm7-IVmaj-V7-VIm7-VIIm7b5.

Hvis man ikke bruker fireklanger, kan man sløyde tallene.

HÃ¥per dette forklarer litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.