LilleLars Skrevet April 29, 2009 Share Skrevet April 29, 2009 Så diplomatisk Jeg sa ikke at det var feil, men tenkte litt tilleggsinformasjon kunne være greit Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenG Skrevet April 29, 2009 Share Skrevet April 29, 2009 Med fare for at jeg har oversett det et annet sted på forumet; hva er reglene for "låneakkorder"? For eksempel har jeg sett C-dur i sanger i toneart E. Fm i toneart C, og, ja, hvorfor ikke bare kline til med Hotel California med en gang? Hm, F#, A, E, G, D, Em, Hm7 i samme sang... Det er en akkordsammensetning jeg blir god og svett av å tolke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hkh Skrevet April 30, 2009 Share Skrevet April 30, 2009 Alt er lov så lenge det passer godt sammen med akkordene før og etter - det handler om stemmeføring og ledetoner osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stene92 Skrevet April 30, 2009 Share Skrevet April 30, 2009 Ikke -5; det vil si uten kvint. Den skal være forminsket. C#m7b5Og septimene gjelder ikke kun 2akkorder Dmaj7, Em7, F#m7 Gmaj7, A7, Hm7. - tror jeg. Bare for Ã¥ pirke litt Er ikke "-5" det samme som "b5" ? er iallefall det jeg mente.. I sÃ¥fall, etter som jeg forsto sÃ¥ betyr -5 uten kvinten mens b5 er med kvinten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LilleLars Skrevet April 30, 2009 Share Skrevet April 30, 2009 b5=forminsket kvint (tritonus) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrj Skrevet Mai 4, 2009 Share Skrevet Mai 4, 2009 E-dur er ikke dominantens dominant når man er i C-dur. G er dominant for C, og D er dominant for G. Derfor er D dominantens dominant i C-dur. Tonikas mediant stemmer nok bedre, men jeg trodde at tonikas mediant skulle være en moll-treklang i dur, og dur-treklang i moll. EKS: C - Em (vi er i C-dur, og da blir tonikas mediant en moll-treklang) Am - C (vi er i A-moll, og da blir tonikas mediant en dur-treklang) Man kan muligens si at E i C-dur er tonikas mediant, men jeg er neimen ikke sikker. Vi kan jo alltids kalle det for "tonikas submediants dominant" Man kan bruke E-dur i C-dur for Ã¥ komme seg til Am f eks. Vanligvis er det G7 (femte trinn) som er dominanten. Dette fordi man fÃ¥r et kvartsprang (4 toner) opp til C (første trinn). Dette kvartspranget kan man bruke til Ã¥ komme seg til hvilken som helst akkord. Det som kjennetegner en dominantakkord, er stor ters og liten 7er (i tillegg til grunntonen da).Dette har med ledetoner Ã¥ gjøre. Hvis man da vil komme seg til Am pÃ¥ en fancy mÃ¥te, kan man spille E7 før Am. A er en kvart over E som kjent. Dette er det samme som skjer hvis man spiller D7 og sÃ¥ til G7. Dette kan brukes for Ã¥ komme til hvilken som helst akkord, ikke minst hvis man skal modulere til en annen toneart. La oss si vi skal til D-dur. Da kan vi spille A7, og sÃ¥ gÃ¥ til E. Hvis vi legger til det vi gjorde isted, vil vi fÃ¥ f eks C- E7-A7-D. PÃ¥ D-en er vi i ny toneart, og da kan vi bruke akkordene i D-dur, som er skrevet opp litt lengre opp her. E7-A7-D er en dominantrekke. Den kan i utgangspunktet fortsette sÃ¥ lenge man vil. F eks C7-F7-Bb7-Eb7-Ab7-Db7 osv. Og plutselig har vi akkordprogresjonene i en haug med jazzlÃ¥ter Ellers kan det jo nevnes at utrykk som mediant og subdominantens mediant er veldig klassiske og lite brukt i pop-rock-jazz-sammenheng. I stedenfor bruker man trinnnr, skrevet med romertall. Imaj-IIm7-IIIm7-IVmaj-V7-VIm7-VIIm7b5. Hvis man ikke bruker fireklanger, kan man sløyde tallene. HÃ¥per dette forklarer litt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LilleLars Skrevet Mai 4, 2009 Share Skrevet Mai 4, 2009 Godt innlegg. Skal testes ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå