Web Analytics
Jump to content

Regler for akkordbruk


sacrament

Recommended Posts

Med fare for at jeg har oversett det et annet sted på forumet; hva er reglene for "låneakkorder"? For eksempel har jeg sett C-dur i sanger i toneart E. Fm i toneart C, og, ja, hvorfor ikke bare kline til med Hotel California med en gang? Hm, F#, A, E, G, D, Em, Hm7 i samme sang... Det er en akkordsammensetning jeg blir god og svett av å tolke.

Link to comment
Share on other sites

Ikke -5; det vil si uten kvint. Den skal være forminsket. C#m7b5

Og septimene gjelder ikke kun 2akkorder Dmaj7, Em7, F#m7 Gmaj7, A7, Hm7. - tror jeg.

Bare for å pirke litt ;)

Er ikke "-5" det samme som "b5" ?

er iallefall det jeg mente.. I såfall, etter som jeg forsto så betyr -5 uten kvinten mens b5 er med kvinten?

Link to comment
Share on other sites

E-dur er ikke dominantens dominant når man er i C-dur. G er dominant for C, og D er dominant for G. Derfor er D dominantens dominant i C-dur.

Tonikas mediant stemmer nok bedre, men jeg trodde at tonikas mediant skulle være en moll-treklang i dur, og dur-treklang i moll.

EKS: C - Em (vi er i C-dur, og da blir tonikas mediant en moll-treklang)

Am - C (vi er i A-moll, og da blir tonikas mediant en dur-treklang)

Man kan muligens si at E i C-dur er tonikas mediant, men jeg er neimen ikke sikker.

Vi kan jo alltids kalle det for "tonikas submediants dominant" ;)

Man kan bruke E-dur i C-dur for å komme seg til Am f eks.

Vanligvis er det G7 (femte trinn) som er dominanten. Dette fordi man får et kvartsprang (4 toner) opp til C (første trinn). Dette kvartspranget kan man bruke til å komme seg til hvilken som helst akkord. Det som kjennetegner en dominantakkord, er stor ters og liten 7er (i tillegg til grunntonen da).Dette har med ledetoner å gjøre. Hvis man da vil komme seg til Am på en fancy måte, kan man spille E7 før Am. A er en kvart over E som kjent.

Dette er det samme som skjer hvis man spiller D7 og så til G7.

Dette kan brukes for å komme til hvilken som helst akkord, ikke minst hvis man skal modulere til en annen toneart. La oss si vi skal til D-dur. Da kan vi spille A7, og så gå til E. Hvis vi legger til det vi gjorde isted, vil vi få f eks C- E7-A7-D. På D-en er vi i ny toneart, og da kan vi bruke akkordene i D-dur, som er skrevet opp litt lengre opp her.

E7-A7-D er en dominantrekke. Den kan i utgangspunktet fortsette så lenge man vil. F eks C7-F7-Bb7-Eb7-Ab7-Db7 osv. Og plutselig har vi akkordprogresjonene i en haug med jazzlåter :D

Ellers kan det jo nevnes at utrykk som mediant og subdominantens mediant er veldig klassiske og lite brukt i pop-rock-jazz-sammenheng. I stedenfor bruker man trinnnr, skrevet med romertall.

Imaj-IIm7-IIIm7-IVmaj-V7-VIm7-VIIm7b5.

Hvis man ikke bruker fireklanger, kan man sløyde tallene.

HÃ¥per dette forklarer litt :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • PS, forumet ble egentlig nedlagt for 2 år siden. Av en eller annen merkelig grunn lever det fortsatt, men det er grunnen til at det er ekstremt lav respons her. Utrolig nok havner jeg tilbake her, hver gang jeg googler reviews eller gitarutstyr på norsk. Viser hvor mye historie og kunnskap som ligger lagret her. 
    • Jeg har aldri polert noen av mine gitarer. Tørker de bare av med en bomulsklut ved behov Litt fukt er fint hvis det er mye svette etc på lakken.  Ellers har jeg brukt Dunlop sin lemon oil til å rense ebony og rosentre gripebrett i kanskje 10(+) år? Jeg har kun kjøpt denne flasken, og jeg har fortsatt 1/3 igjen i flasken - har ca 8-10 gitarer til enhver tid. https://evenstadmusikk.no/dunlop/1025860/dunlop-6554-lemon-oil-4oz   Veldig fornøyd. Smører på, venter 1 min - skraper med et gammelt kredittkort - tørker av med bomull-pads og rask runde med tørkepapir for på fjerne overflateoljen. Får vekk det meste av skit på denne måten. Husk at den ikke er til smøring, men til rensing - smører du for mye kan det ha negativ effekt på bånd og inlays. Den etterlatser seg en mørk "behandlet farge" selv ved minimalt med olje, jeg bruker det ca en gang i året per gitar - eller sjeldnere. 
    • Her var det jo overveldende mye respons  Uansett, jeg tenker jeg ender opp med MusicNomad Guitar One og mikrofiber til gitarkroppen, og satser på at det holder i første omgang. Så får man heller se senere, kanskje det ikke trengs mer enn det Så har jeg tre forskjellige rengjøringsartikler til gripebrettet, blir vel å teste D'Addario (Planet Waves?) Lemon Oil snart. Dette skal bli veldig interessant, har aldri prøvd å skikkelig rengjøre et rosewood fretboard før
    • Hei, jeg har nylig oppdaget PRS. Startet dette eventyret med en SE Standard 24 (fra 2018, tror jeg det er), som, imo, er en grei gitar. Det blir nok flere PRS etterhvert Kan også opplyse om at jeg har solgt alle Ibanezene jeg hadde, så jeg er vel muligens ikke noen IbanezFanatic nå.. Uansett, generelt når det gjelder rengjøring så kan det vel holde med å tørke av med en (fuktig?) mikrofiberklut, men har noen noe tips til hva man kan polere med? For å få bort riper og swirls. Skjønner forskjellige PRS har forskjellig finish men noen som har noen generelle råd? Og kan man bruke vanlig carnauba bilvoks (evt hybridvoks) på gitaren? Eller er det noe man skal holde langt borte? Ja, jeg vet det finnes et PRS rengjøringssett.. Og ja, jeg vet hvordan man bruker Google 👍
    • Det er dog vanlig Studio med gloss lakk og humbuckere. Usikker på hva p90s og faded finish har å si.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.