Web Analytics
Jump to content

EspenG

Medlem
  • Posts

    66
  • Joined

  • Last visited

About EspenG

EspenG's Achievements

Nybegynner

Nybegynner (3/6)

0

Reputation

  1. Men nylonstrengere er til for at spanjoler kan ha den på venstre lår med halsen rett i været mens de speedfingerspiller og briefer med svært bevegelige fingre på venstra. Da spiller i hvert fall ikke bending noen rolle
  2. Joa, det er et poeng. Og jeg klarer meg helt fint uten bends. Men for alt jeg visste kunne jo dette vært et symptom på et annet og mer alvorlig problem f.eks.
  3. Minst en av de andre gitarene jeg har klart en heltonebend på har i hvert fall hatt samme merke og dimensjon på strengene som jeg har... Tror ikke skalaen er særlig annerledes heller.
  4. Neinei, kjære vene, jeg har en elgitar også og jeg skal ha ordentlige strenger på kassegitaren min. Men jeg synes jeg stort sett har klart å bende en heltone på de fleste akkustiske, bare ikke min egen. Det er litt synd, for den er så god å spille på ellers. Det er lett å komme ut av det rent posisjoneringsmessig når man erstatter bends med slides. Men det er altså ikke noe jeg kan justere for å fikse dette uten å bytte til hyssingstrenger? Jeg må bare akseptere at gitaren er som den er?
  5. Men det er ikke snakk om at det er vanskelig å bende. Det er snakk om at det er umulig å bende mer enn en halvtone, enda jeg klarer det på en del andre akkustiske.
  6. På min akkustiske Epiphone klarer jeg ikke å bende g-strengen mer enn en halvtone. Selv om jeg tar i det jeg makter og bender omtrent så langt det går, er det umulig å presse ut mer enn en halvtonebend. Hva kan dette skyldes? b- og e-strengen går fint å bende forøvrig. Greit nok at det er tungt å bende på akkustiske gitarer, men det skal da være mulig å få til en heltones bend. Det har aldri hjulpet å skifte strenger heller.
  7. Ja, var det jeg reagerte på. Du kan vel ikke rense bort smør, nugatti og leverpostei med parafinolje? Men han kan kanskje ikke nevne sprit, for da kommer det sikkert ett eller annet søksmål i retur en gang.
  8. Hadde glemt at jeg sendte inn spørsmålet til Hagstrøm også. I dag kom det svar: Kommentar?
  9. Rødsprit var jo genialt. Aldri hatt så reint fretboard noen gang. Bare for å klargjøre: Dette funker på alle fretboards sant - i og med at spriten fordamper såpass kjapt? Kan lakken på kroppen/baksiden av halsen ta skade av det hvis jeg skulle komme til å slurve litt og søle?
  10. Funker White sprit? Ble bare litt overraska over at du ikke nevnte det istedenfor det rare navnet
  11. Jøss, sprit? Det funker bra altså? Alternativet er å skrape litt også bruke vann (water)?
  12. Har mye dritt og møkk på gripebrettet på Super Swede-en min og akkurat i det jeg skulle til å vaske med litt sitronolje slo det meg at det ser veldig behandla ut. Altså, det står det er resinator wood, men er det noen som vet om det er ubehandla eller ikke? Har ikke lyst til å ødelegge lakken i så fall. Uansett, det er ganske mye dritt der, så tenkte å skrape av litt først. Hva bruker man da? Neglene? Skaftet på en skje eller noe ikke altfor skarpt?
  13. Først av alt: Sjekk om tabsa du bruker faktisk er gode. Det florerer av møkkings dårlige tabs der ute på verdensveven og det gjør det absolutt ikke lettere å lære sangen. Dette er kanskje litt vanskelig hvis ørene dine ikke er brukbare, men prøv å se på tabsa mens du hører sangen og se om det virker fornuftig. Prøv å lær bare 1 takt av gangen omtrent, og da merker du fort om tabsa er dårlige. Deretter anbefaler jeg å skaffe deg et program som heter Transcribe. Der kan du kjøre mp3-filer og bestemme tempo selv. Du kan også spille bare noen få takter i loop så du kan høre den samme lille detaljen om og om igjen. Så prøver du å spille litt selv og plutselig begynner det å sitte litt. Da er det ganske nyttig å spille til sangen i 50-70 % av originalt tempo. Etter hvert som timinga begynner å sitte, kan du prøve å spille alene, uten å høre sangen i bakgrunnen, og da gjerne med metronom. Deretter er det egentlig bare terping som gjelder sånn at du gradvis kan øke tempoet. Det jeg ofte bruker lengst tid på er å få timinga helt riktig. Kan ofte sitte og høre på i 40 % tempo den samme takta i timesvis før det plutselig klikker på plass i hodet mitt og alt sitter som et skudd. Om jeg ikke klarer å spille fortere enn i f.eks. 90 % av originalt tempo, gråter jeg ikke over det, så lenge det låter bra, og bra låter det når timinga er spot on. Så kort sagt: Gode tabs + transcribe og du er good to go!
  14. Men en triol er vel at tonene er jevnt fordelt over de 2 slagene, altså ikke først 2 toner på et halvt slag hver og deretter 1 tone på ett helt slag f.eks.? Eller? I så fall kan jeg ikke helt få det til å stemme at det er trioler heller. Sånn jeg etter hvert forstod det når jeg slavisk trampa takta, er at alle lickene mellom akkordene starter på det 4. slaget i takta samt at strumminga på D-akkorden skjer på mellomslag (heter det det?). Det er to ting på en gang som jeg ikke er særlig vant med. Det gjør også at alt føles veldig ute av rytme. Jeg er vant til å holde takta, men jeg er ikke så vant til å tenke på hvor i hver enkelt takt jeg er, bortsett fra å lokalisere det 1. slaget, som går ganske automatisk. Er jeg på villspor nå? Synes jeg fikk den til bra i stad og når jeg spilte til sangen opplevde jeg ikke at jeg var ute av sync med Page om ikke annet. Man kan jo lure på hvor mye dop de hadde dytta inn i kroppen når sånne ting kommer naturlig for dem.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.