Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Regler for akkordbruk


sacrament

Anbefalte innlegg

Hei, dette er min første post!

Jeg lurer på hva som er regelen for hvilke akkorder man kan bruke i en sang?

Jeg kan det der med harmonisering: C - Dm - Em - F - G - Am - Hmb5. i C-dur. Men ofte ser jeg i en sang som går i C-dur at E brukes aktivt, og hvorfor kan man gjøre det?

Skal man ikke bruke Em da? Og ofte ser jeg at sanger i C hopper til Bb, men hvorfor kan man det?

Håper noen av dere skjønte, og kan forklare!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det altså ingen regler???

Hvordan vet man hva man kan bruke da? Bare prøving og feiling?

Har sett i noen jazzlåter at akkordene er utrolig mange og forskjellige, er det ingen regler der heller? Eller modulerer de frem og tilbake eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen regler for hva man skal spille hvor. Men det finnes teori som viser hva som passer og ikke passer sammen. Men det er ingen grunn til at du ikke skal kunne spille det som teoretisk ikke passer sammen. Tvert i mot. Jeg er mye mer fascinert av ting som høres uvanlig, enn noe jeg har hørt mange ganger før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror E-dur blir Dominantens dominant (kan være Tonikas mediant...?), og mener Ã¥ ha hørt utrykket "lÃ¥neakkord". Jeg kan ikke dette godt nok til Ã¥ utale meg om det, men mulig du kan finne ut noe mer med de stikkordene...

Dette med teori og regler blir mye diskutert... Det som er kjekt med å kunne "reglene" er at en lettere kan finne fram til hva som låter bra. Dersom man helt random velger ut akkorder er mindre sjangs for å "treffe" de riktige. Jeg kan ca. samme som deg innen funksjonsharmonikk (Tonika, submedianter osv), det helt enkle brukt mest i pop-musikk. Tar man dette vidre må man inn i jazz sjangern. Har du hørt om 2-5-1? Det blir Dm7 - G7 - Cmaj7 i C-dur, dette er den vanligste/mest kjente akkordprogresjonen innen jazz. Det er et utrolig stort system som ikke er helt lett å følge med på.

Jeg har spillt låter som moduleres så mye, at en kan si den ikke går i noen bestemt toneart. På en måte kan en sikkert klare å teoretisk forklare hele låta, men det blir egentlig mer tungvint... Dersom man skal forklare f. eks haleluja (streit låt) kan en si T-Ts-T-Ts-Sd-D-T. Det mener jeg er verset, det kan jeg forklare helt uten hjelpemidler, kun fordi jeg vet hvordan et sprang fra tonika til dominanten høres ut. Så ja, teorien er nyttig, reglene er nyttige, men det betyr naturligvis ikke at en skal slavisk følge dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-dur er ikke dominantens dominant når man er i C-dur. G er dominant for C, og D er dominant for G. Derfor er D dominantens dominant i C-dur.

Tonikas mediant stemmer nok bedre, men jeg trodde at tonikas mediant skulle være en moll-treklang i dur, og dur-treklang i moll.

EKS: C - Em (vi er i C-dur, og da blir tonikas mediant en moll-treklang)

Am - C (vi er i A-moll, og da blir tonikas mediant en dur-treklang)

Man kan muligens si at E i C-dur er tonikas mediant, men jeg er neimen ikke sikker.

Vi kan jo alltids kalle det for "tonikas submediants dominant" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
De fleste enkle viser kan spilles med fire akkorder. For eksempel i D-dur blir det D, A, G og E. Men hvilke flere akkorder kan man bruke i en slik vise?

I følge vanlig akkordprogresjon vil akkordene i D-dur bli:

D-dur

E-moll

F#-moll

G-dur

A-dur dominant(7)

H-moll

C#-moll7-5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge vanlig akkordprogresjon vil akkordene i D-dur bli:

D-dur

E-moll

F#-moll

G-dur

A-dur dominant(7)

H-moll

C#-moll7-5

Ikke -5; det vil si uten kvint. Den skal være forminsket. C#m7b5

Og septimene gjelder ikke kun 2akkorder Dmaj7, Em7, F#m7 Gmaj7, A7, Hm7. - tror jeg.

Bare for å pirke litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.