sacrament Skrevet April 14, 2009 Share Skrevet April 14, 2009 Hei, dette er min første post!Jeg lurer på hva som er regelen for hvilke akkorder man kan bruke i en sang?Jeg kan det der med harmonisering: C - Dm - Em - F - G - Am - Hmb5. i C-dur. Men ofte ser jeg i en sang som går i C-dur at E brukes aktivt, og hvorfor kan man gjøre det?Skal man ikke bruke Em da? Og ofte ser jeg at sanger i C hopper til Bb, men hvorfor kan man det?Håper noen av dere skjønte, og kan forklare!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Skrevet April 14, 2009 Share Skrevet April 14, 2009 Man kan jo gjøre akkurat som man vil! Hvor fint det blir kan jo diskuteres, men ikke sjelden kan en "uventet", eller skal vi si "ulovlig"? - akkord gjøre en låt mer interessant. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aphelion Skrevet April 14, 2009 Share Skrevet April 14, 2009 Regler fører til sjangre, sjangre fører til båssetting og sneverhet. Free your mind! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
metalpete Skrevet April 14, 2009 Share Skrevet April 14, 2009 Bruk øret, det som låter bra passer. Lær teorien som et fundament og glem den er mitt råd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sacrament Skrevet April 14, 2009 Forfatter Share Skrevet April 14, 2009 Er det altså ingen regler???Hvordan vet man hva man kan bruke da? Bare prøving og feiling?Har sett i noen jazzlåter at akkordene er utrolig mange og forskjellige, er det ingen regler der heller? Eller modulerer de frem og tilbake eller noe sånt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T-Bone Skrevet April 14, 2009 Share Skrevet April 14, 2009 Det finnes ingen regler for hva man skal spille hvor. Men det finnes teori som viser hva som passer og ikke passer sammen. Men det er ingen grunn til at du ikke skal kunne spille det som teoretisk ikke passer sammen. Tvert i mot. Jeg er mye mer fascinert av ting som høres uvanlig, enn noe jeg har hørt mange ganger før. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
+The Euphor Skrevet April 14, 2009 Share Skrevet April 14, 2009 http://forum.gitarnorge.no/Akkordlaere-t17028.htmlhttp://forum.gitarnorge.no/Notelaere-oppda...270-t15513.htmlhttp://forum.gitarnorge.no/Kadenser-og-res...jon-t20063.htmlNoen tråder som kan gi litt innblikk. Regler og regler... Det finnes normer mer enn regler, basert på hva vi synes er OK å høre på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haakenstad Skrevet April 14, 2009 Share Skrevet April 14, 2009 Du kan jo høre litt på Nine Inch Nails. Ta Hurt for eksempel, høres ikke riktig ut, men det er fortsatt himla fett! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chordprogression Skrevet April 14, 2009 Share Skrevet April 14, 2009 Hvis du skal lage sang selv, fins det vel strengt tatt ingen regler for hvilke akkorder du kan finne på Ã¥ bruke. Hvis du skal akkompagnere en allerede eksisterende sang, da er det jo visse regler vil jeg gÃ¥ ut i fra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LilleLars Skrevet April 14, 2009 Share Skrevet April 14, 2009 Jeg tror E-dur blir Dominantens dominant (kan være Tonikas mediant...?), og mener Ã¥ ha hørt utrykket "lÃ¥neakkord". Jeg kan ikke dette godt nok til Ã¥ utale meg om det, men mulig du kan finne ut noe mer med de stikkordene... Dette med teori og regler blir mye diskutert... Det som er kjekt med Ã¥ kunne "reglene" er at en lettere kan finne fram til hva som lÃ¥ter bra. Dersom man helt random velger ut akkorder er mindre sjangs for Ã¥ "treffe" de riktige. Jeg kan ca. samme som deg innen funksjonsharmonikk (Tonika, submedianter osv), det helt enkle brukt mest i pop-musikk. Tar man dette vidre mÃ¥ man inn i jazz sjangern. Har du hørt om 2-5-1? Det blir Dm7 - G7 - Cmaj7 i C-dur, dette er den vanligste/mest kjente akkordprogresjonen innen jazz. Det er et utrolig stort system som ikke er helt lett Ã¥ følge med pÃ¥. Jeg har spillt lÃ¥ter som moduleres sÃ¥ mye, at en kan si den ikke gÃ¥r i noen bestemt toneart. PÃ¥ en mÃ¥te kan en sikkert klare Ã¥ teoretisk forklare hele lÃ¥ta, men det blir egentlig mer tungvint... Dersom man skal forklare f. eks haleluja (streit lÃ¥t) kan en si T-Ts-T-Ts-Sd-D-T. Det mener jeg er verset, det kan jeg forklare helt uten hjelpemidler, kun fordi jeg vet hvordan et sprang fra tonika til dominanten høres ut. SÃ¥ ja, teorien er nyttig, reglene er nyttige, men det betyr naturligvis ikke at en skal slavisk følge dem Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Dooley Skrevet April 15, 2009 Share Skrevet April 15, 2009 E-dur er ikke dominantens dominant når man er i C-dur. G er dominant for C, og D er dominant for G. Derfor er D dominantens dominant i C-dur. Tonikas mediant stemmer nok bedre, men jeg trodde at tonikas mediant skulle være en moll-treklang i dur, og dur-treklang i moll. EKS: C - Em (vi er i C-dur, og da blir tonikas mediant en moll-treklang) Am - C (vi er i A-moll, og da blir tonikas mediant en dur-treklang) Man kan muligens si at E i C-dur er tonikas mediant, men jeg er neimen ikke sikker. Vi kan jo alltids kalle det for "tonikas submediants dominant" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chordprogression Skrevet April 16, 2009 Share Skrevet April 16, 2009 De fleste enkle viser kan spilles med fire akkorder. For eksempel i D-dur blir det D, A, G og E. Men hvilke flere akkorder kan man bruke i en slik vise? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stene92 Skrevet April 29, 2009 Share Skrevet April 29, 2009 De fleste enkle viser kan spilles med fire akkorder. For eksempel i D-dur blir det D, A, G og E. Men hvilke flere akkorder kan man bruke i en slik vise?I følge vanlig akkordprogresjon vil akkordene i D-dur bli:D-durE-mollF#-mollG-dur A-dur dominant(7)H-mollC#-moll7-5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LilleLars Skrevet April 29, 2009 Share Skrevet April 29, 2009 I følge vanlig akkordprogresjon vil akkordene i D-dur bli:D-dur E-moll F#-moll G-dur A-dur dominant(7) H-moll C#-moll7-5 Ikke -5; det vil si uten kvint. Den skal være forminsket. C#m7b5 Og septimene gjelder ikke kun 2akkorder Dmaj7, Em7, F#m7 Gmaj7, A7, Hm7. - tror jeg. Bare for Ã¥ pirke litt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
+The Euphor Skrevet April 29, 2009 Share Skrevet April 29, 2009 Dominanten er veldig ofte med septim (7) pga effekten av ledetone. Septimer er firklanger. Ingen av dere tar feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå