Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra 100 watt til 50 watt?


Arachno

Anbefalte innlegg

Heisan. Jeg har nylig blitt stolt eier av en Marshall JCM 800, 2210. Har et spørsmål her som jeg håper noen kan svare på: Går det an å gjøre om denne 100-watteren til en 50-watter ved å fjerne 2 rør? I praksis gjøre den om til en 2205? Er dette mulig? Og FORSVARLIG? Vil jo ikke ødelegge ampen heller.. Men jeg må innrømme at jeg synes 100 watt blir litt voldsomt.. Hadde vært meget takknemmelig om noen kunne svare meg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er både mulig og forsvarlig, men du må helst justere impedansen. - f.eks. om du nå kjører amp og kab på 8, juster opp kab til 16. Prøvde selv dette med min 5150, og det fungerte fint - bortsett fra at det låt fullstendig rompe! Og det blir ikke så mye lavere heller, 3dB er en mikroskopisk liten forskjell... Så som Gunnar over her sier er nok en attenuator (Hot Plate, Powerbrake osv.) noe du heller bør vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller tenkt på høytalervalg, og en Hot Plate enn å dra ut to rør.

En 100w utgangstrafo låter ikke som en 50w utgangstrafo uansett.

Ja, du har nok rett der. For øyeblikket så bruker jeg et 1936 Vintage-kabinett. Har faktisk vurdert en attenuator, men jeg vet ikke HELT.. Har hørt noen skrekkhistorier om super-over-opphetede amper som førge av det der. Og forringelse av godlyden, ikke minst.. Men Hotplate'n er kanskje bra? Kanskje jeg får ta og teste den. Er det noe man må ta spesielt hensyn til ved bruk av sånne ting? Går det greit med vanlige høyttalerkabler, f.eks? Eller finnes det noen som er spesielt egnet til attenuatorer? Kanskje et dumt spørsmål.. Jeg må innrømme at jeg ikke har noe særlig greie på sånt.. Tusen takk for raskt svar, forresten! Ha en fortsatt strååålende vår-dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En amp blir ikke vamere med en attenuator enn det den blir ved samme volumet ellers.

En Hot Plate fungerer fint ned til -8dB, mer demping låter ikke bra.

Det går fint å bruke vanlige høytalerkabler.

Sier du det? Da skal jeg sjekke ut Hotplate. Takker og Bukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er både mulig og forsvarlig, men du må helst justere impedansen. - f.eks. om du nå kjører amp og kab på 8, juster opp kab til 16. Prøvde selv dette med min 5150, og det fungerte fint - bortsett fra at det låt fullstendig rompe! Og det blir ikke så mye lavere heller, 3dB er en mikroskopisk liten forskjell... Så som Gunnar over her sier er nok en attenuator (Hot Plate, Powerbrake osv.) noe du heller bør vurdere.

Bare 3 dB?!? Nei, det er ikke bryet verdt. Og fri og bevare meg for rompelyd i Marshallen.! Tror jeg sjekker ut Hotplate, jeg. Takker og Bukker for informasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Hot Plate fungerer fint ned til -8dB, mer demping låter ikke bra.

Sant, men for ordens skyld vil jeg føye til at det har ingenting med HotPlaten i seg selv å gjøre. Lyden oppfattes som kjipere fordi volumet er lavere, og fordi høyttalerne jobber mindre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes alternativer som Ultimate Attenuator, som også låter bra på lavt volum.

Men det er ikke en "ren" attenuator. Den har egen strømforsyning og trafo,

og er som en slags amp som virker sammen med det originale ampsignalet.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Det er både mulig og forsvarlig, men du må helst justere impedansen. - f.eks. om du nå kjører amp og kab på 8, juster opp kab til 16. Prøvde selv dette med min 5150, og det fungerte fint - bortsett fra at det låt fullstendig rompe! Og det blir ikke så mye lavere heller, 3dB er en mikroskopisk liten forskjell... Så som Gunnar over her sier er nok en attenuator (Hot Plate, Powerbrake osv.) noe du heller bør vurdere.

Satt og leste gamle tråder her og stusset på denne. Man skal vel halvere impedansen på ampen når man fjerner to rør, altså i dette tilfellet skulle han ha satt den til 4 og ikke 16, eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og leste gamle tråder her og stusset på denne. Man skal vel halvere impedansen på ampen når man fjerner to rør, altså i dette tilfellet skulle han ha satt den til 4 og ikke 16, eller hur?

Korrekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og leste gamle tråder her og stusset på denne. Man skal vel halvere impedansen på ampen når man fjerner to rør, altså i dette tilfellet skulle han ha satt den til 4 og ikke 16, eller hur?

Jau. Dette gjelder også når man har en 100/50 watt switch. Jeg brukte hotplate over lengre tid, men syntes ikke resultatet var noe mer imponerende enn det ampen klarte på det lave volumet selv. I min erfaring funker det best når du er ute etter naturlig vreng på en cleankanal. Men da blir det jo pisshøyt uansett som Gunnar sier. Den "uendelige" volumkontrollen gjør ikke lyden noe særlig fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.