Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bass-effekter


Vuelo

Anbefalte innlegg

Brukes dette mye, eller er det bare veldig mange forskjellige basser og hvordan eq er satt opp som avgjør hvilken lyd diverse bassister har?

I så fall, hvilke effektpedaler/brett er verdt å ta en titt på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på hvilken musikk du spiller og hvilken lyd du er ute etter.

Er f. eks stor forskjell på Bootsy Collins, Bent Sæther og Flea, som alle bruker effekter på bass.

Men bassene og ampene har selvsagt også mye å si, akkuratt som med gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tengte eg skulle i en butikk og prøve noen kompressorer, men det fikk eg rett og slett ikke lov til. Han med ansvaret for bass-avdelinga sa at det bare var tull og bare var der for Ã¥ rydde opp i uryddig spillestil og at eg ikke fikk lov til Ã¥ venne meg til Ã¥ bruke det.. :P

Men eg har snekra meg et effektbrett bestående av en EBS Multidrive og en EHX Q-tron envelope filter. Brettet har også volumpedal og en tuner. Multidriven bruker eg i grunn til å gi tonen min litt kant og litt groms, så bruker sjeldent serlig masse vreng. Envelope filteret bruker eg til the funky shit. Alt fra beinhard envelope som kvakker og smeller avgårde til moderate settinger der den ligger såvidt og åpner og lukker seg og gir tonen mer liv. Hadde også ei stund vrengpedalen kobla i loopen til envelopefilteret. Istadenfor at envelope filteret åpna tonen med et kvakk, åpna den heller for vrengen etter attacket på tonen min, ganske stilig, men likte effektene bedre hver for seg.

Etterhvert kommer det nok en kompressor i pedalform(har et beist av en PA-kompressor som ikkje er serlig gøy å drasse med seg) og kanskje en billig EQ som eg lett kan kicke inn sammen med noen av effektene som for eksempel litt mer bunn når eg bruker vreng for å ikkje miste den.

Edit: Eg er ganske oppslukt i basseffekter fant eg nettopp ut. Positivt eller negativt?

Endret av p_bassmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tengte eg skulle i en butikk og prøve noen kompressorer, men det fikk eg rett og slett ikke lov til. Han med ansvaret for bass-avdelinga sa at det bare var tull og bare var der for Ã¥ rydde opp i uryddig spillestil og at eg ikke fikk lov til Ã¥ venne meg til Ã¥ bruke det.. :P

Hørtes jævlig uproft ut, spør du meg! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Var du på Hagstrøm? Visst faen om jeg skal ha kompressor, jeg spiller Melodisk Death Metal, og det er ikke alltid like enkelt å holde "jevn" lyd i de tempoene der, det er dømt til å bli noen hopp i lyden.

Av effekter så bruker jeg mest vreng og chorus selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MXR Phase 90 er kul på bass, og så har jeg en SD-1 koblet inn hele tida... Driver og tester en Boss chorus nå også.

Kompressor har jeg aldri brukt noe særlig, jeg spiller stort sett med overdrive og da er det ikke så mye vits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville sagt det kommer helt ann på hva du er etter ;)

men jeg ville sjekket ut hva de mest kjente bruker som Flea, Christopher Wolstenholme fra Muse, Bent Sæther, Cliff Burton er selv ikke noe metallica fan, men han fyren var veldig god :) og sefølgelig John Paul Jones fra Led Zeppelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis forskjell på folk. Personlig vet jeg godt hvilket band Chris Wolstenholme spiller i, men mÃ¥te ta en wiki pÃ¥ Bent Sæther. (Bare sÃ¥nn i forhold til hvilke bassister du spesifiserer bandene til).

Og Cliff Burton er ikke noen metallica-fan sier du? Klart, han er vel død, så du har vel rett, men tror vel likevel du kanskje mente noe helt annet. Alltid gøy med feil tegnsetting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekter brukes ofte kun for å fete opp lyden som du kan se i starten.

Ellers må du sjekke ut Justin Chancellor

2movyo5.jpg

Mye bra bruk av delay:)

Dette må da generere mye "støy og sus"? Og det må vel bli noe signaltap med alle disse koblingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Signaltap av hva? Den originale basslyden? Tro meg, det er nok ikke mye igjen av den uansett når det nÃ¥r forsterkeren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Det kommer helt ann på hvilken musikk du spiller og hvilken lyd du er ute etter.

Er f. eks stor forskjell på Bootsy Collins, Bent Sæther og Flea, som alle bruker effekter på bass.

Men bassene og ampene har selvsagt også mye å si, akkuratt som med gitar.

Godt poeng. Det er tøft med envelopefilter og chorus og det som verre er når ein speler funky shit og tar heilt av, men det er ikkje like tøft når ein skal spele råkkebass. Sjølv synest eg det er altfor få bassistar som speler med vreng. Vrengbass er jo knalltøft. Spesielt P bass med Bassman 100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.