Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forbedre en .mp3 fil?


Troll

Anbefalte innlegg

Denne sangen spilte vi inn i studio.

Veldig fornøyd med alt utenom dynamikken og trøkk i gitarene.

Jeg har bare mp3 filen da.. Er det noe jeg i det heletatt kan gjøre for å forbedre lyden?

Ã…pne filen i Cubase og leke litt med EQ kanskje. Vil det kunne gi noen forbedringer?

Tenkte førs tå prøe å legge til litt bass i EQ.

Men ellers noe annet enn EQ som kan brukes? Noen effekter, kompressorting eller noe sånt?

Sangen kan høres her:

http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=935039

Viss dere har noe å si på sangen/mixen osv så er det bare fint med ris, ros, kritikk osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke miksen (balansen mellom instrumentene) var så ille. Uansett veldig lite annet enn EQ-setting du kan gjøre hvis du bare har mp3-fila. Syns det var mer enn nok bass i lydbildet, gitarene låter bra. Det jeg ikke likte var trommesoundet som var lite definert, med vel mye klang. Cymbalene hørtes "billige" ut. Vokalen har bra lyd, men kanskje litt tørr?

Selve miksen kan du jo ikke gjøre noe med, så forskjellige EQ-settinger kan jo testes. (Sørg bare for å ha original-fila!!!!) Kompresssor ville jeg ikke ha anbefalt da det høres ut som det er komprimert en del fra før.

Kan anbefale å teste et program som heter Adobe Audition. Der kan du jo teste ut forskjellig (om ikke annet for moro skyld), men jeg tror ikke du vil oppnå et resultat som er bedre enn det du allerede har. (som i bunn og grunn er bra.)

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, synes du det er lite bass i dette lydbildet, synes jeg du bør gjøre noe med avlyttingen din. Fyrte opp suben, og dette gikk så plombene skranglet!

Ellers er jeg redd det er vanskelig å gjøre noe særlig med. Det verste er kompresjonspumpingen. Lydbildet er helt "mettet", slik at lyden ikke får "puste". Jeg vet at det skal være sånn, men det blir vanskelig å gjøre noe med det når det låter slik.

Lyden er jo helt fin der det er relativt lite energi i lydbildet, som der trommene spiller alene, og det rolige partiet.

Synes låta er tøff, jeg. Me like! Men for å være ærlig, bør lydmannen levere inn lappen på "miksepult, klasse C2"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg forstår hva dere mener. Hørte gjennom et par ganger til med høyttalere og oppdaget at det er mer enn nok bass ja.

Får prøve å leke litt med EQ og se hva som skjer. Problemet er at alt låter veldig komprimert. Gitarene også - noe som fører til litt tørr palm muting.

Dette var egentlig et gratistilbud vi fikk fra folkehøgskolen, der en elev skulle hjelpe oss med å spille inn som et prosjekt.

Det ble lagt på is osv, så fikk vi bare denne mixen som ifølge han egentlig er "uferdig".

Denne og In This Place som ligger på Myspace.

Takk for tipsene og tilbakemeldingene alle sammen. Ser gjerne etter mer tilbakemelding om både sangen og mixen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville kanskje gjort et forsøk på å åpne litt opp med å kjøre opp litt frekvenser fra øvre mellomtone og litt oppover for å få det litt mer luftig..

Edit: Men da må du passe litt på at ikke gitarene tar helt av..

Endret av p_bassmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, min uppfattning av ljudet är att det lÃ¥ter väldigt "trasigt". Det lÃ¥ter som om om man har använt en limiter alltför hÃ¥rt.. eller en kompressor. Och att basfrekvenserna har använts pÃ¥ "fel" instrument. Basfrekvenserna slÃ¥r över redan pÃ¥ öppningsriffet och dÃ¥ har inte ens basen eller baskaggen börjar spela. Det är väldigt dÃ¥ligt tryck i baskaggen. En smart sak att göra när man mixar är att gÃ¥ genom varje instrument i mixen och skära bort hög- och lÃ¥g-frekventa ljud som inte hörs och lämna de lägsta basfrekvenserna enbart till baskagge och basen. Vokalen är, enligt mig, för högt mixad sÃ¥ att den inte helt passar in, den blir liksom liggande över allt det andra och flyter.

Låter jag väldigt negativ nu? Hoppas inte :) .

Jag tror att det blir väldigt svårt att ordna mixen så att den låter bra men om jag skulle testat så skulle jag testat att fiffla litt i basfrekvenserna, typ sänka ganska skarpt runt 160 Hz och höja andra basfrekvenser men är du säker på att ljudteknikern inte har en råkopia av alla filerna? Spelade ni in digitalt så är chansen stor att han har filerna kvar och då borde det inte vara ett så stort problem för honom att bränna filerna på en DVD eller två.

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Helt enig i det de andre sier om miksen. På meg høres det ut som om personen som har mikset dette er litt for glad i kompressor og limiter, og ikke helt skjønner hvor trøkket i bassgitaren ligger, for dynamikken er helt drept, og bassen er EQ'et totalt pÃ¥ trynet etter min mening. Jeg synes ogsÃ¥ at en del av trøkket forsvinner pÃ¥ et par av delene i sangen hvor det høres ut som om bassen henger seg veldig pÃ¥ gitaren. Der ville jeg kanskje vurdert Ã¥ fÃ¥ bassen til Ã¥ huke seg av gitarene og spille noe mer drivende. Bassen var generelt ogsÃ¥ litt utight, noe jeg tror har med Ã¥ gjøre at bassisten henger seg for mye rytmisk med gitarene, og glemmer trommene litt.

Dette er altså det som jeg personlig mener må fikses på for at sangen skal gå fra å være "Veldig bra!", som jeg absolutt synes den er nå, til "Griiisefett!", som den absolutt har potensiale til å kunne være. For denne sangen likte jeg SVÆRT godt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette låt ikke videre bra nei, det er alt for mye sub-sonisk bass på gang. Rundt 20-30 hz høres ut til å være alt for aktivt. Bassgitarens punch bør helst ligge i det hørbare spekteret. Er det mulig å få lagt ut en mp3-fil som ikke er så komprimert, som vi kan få lastet ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo det som er problemet! :P

Har bare denne lydfilen som jeg syns er for komprimert, derfor jeg spurte om man kunne forbedre Mp3 fila.

Tror komprimeringen er grunnen til at punchen er vekke, desverre.. :P

Eneste positive her er at jeg syns vokalene ble tøffere enkelte steder, men ikke resten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.