Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Weber-element


Spruter

Anbefalte innlegg

Etter så smått å ha begynt å mekke litt amp (det begrenser seg foreløpig til bytting av rør og biasing) har jeg blitt bitt av basillen, og har lyst til å prøve et høyttalerbytte.

Jeg har en Hot Rod Deluxe med standard Eminence-element. Etter hva jeg har forstått er dette ansett som (en av) akilleshælen(e) til denne forsterkeren. Etter å ha lest meg opp litt har jeg kommet til at Weber-høyttalere er de som går for å gi mest "bang for bucks". Jeg lurer på om noen her har erfaring med disse og kan anbefale noe. Jeg er ute etter en forholdsvis tidlig breakup og ganske mye distortion (tenk Neil Young med Crazy Horse i sine mest bråkete perioder).

Hvis noen kan gi en kjapp forklaring på forskjellen mellom alnico og ceramic, er jeg også takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har sett flere steder at det anbefales Avatar Hellatone element til Hot Rod. Har en Hot Rod Delux sjøl, og vurderer å skaffe meg et Hellatone element

Her er et utdrag av en artikkel jeg har liggende:

Most experts agree that one of the best speaker replacement choices is the Celestion Vintage-30.

The amp tech loves that speaker but....he still had to mess with that formula. We all know that a speaker has to be broken in with many hours of playing to start sounding good.

He wanted a Vintage-30 that sounded broken in already.

So, he used a Celestion Vintage-30 that has been put through a patented aging process and then broken in carefully for 15 or more hours. That speaker is an Avatar Hellatone!!!

Check it out on their website, a completely broken in but brand new actual Celestion Vintage-30.

Now this is how the Hot Rod was meant to sound.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttalere får ikke den lyden de skal ha før de har blitt spilt på i flere timer, før det er de litt mer stive og kjedelige.

Varierer litt, men tar gjerne 20-50 timer før de er helt innkjørte. Greia med Hellatone er du skal slippe å måtte bruke de så lenge før det blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har sett flere steder at det anbefales Avatar Hellatone element til Hot Rod. Har en Hot Rod Delux sjøl, og vurderer Ã¥ skaffe meg et Hellatone element

Her er et utdrag av en artikkel jeg har liggende:

Most experts agree that one of the best speaker replacement choices is the Celestion Vintage-30.

The amp tech loves that speaker but....he still had to mess with that formula. We all know that a speaker has to be broken in with many hours of playing to start sounding good.

He wanted a Vintage-30 that sounded broken in already.

So, he used a Celestion Vintage-30 that has been put through a patented aging process and then broken in carefully for 15 or more hours. That speaker is an Avatar Hellatone!!!

Check it out on their website, a completely broken in but brand new actual Celestion Vintage-30.

Now this is how the Hot Rod was meant to sound.

Takk for det. Hadde ikke hørt om Hellatone.

I utgangspunktet må jeg si at det byr meg litt imot å kjøpe en "brukt" ny høyttaler. Vil ikke godlyden komme av seg selv etter hvert? Er det noen her som har førstehånds erfaring med disse?

Hvis du skaffer deg en Hellatone, Moensel, må du holde meg oppdatert på hvordan det låter. Kjøp deg gjerne en Weber og sammenligne med også;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det seriøst ingen her som har førstehåndserfaringer med Weber-høyttalere? Noen må vel ha fått flydd en slik høyttaler over dammen på et tidspunkt. Apropos: fins det forhandlere som fører Weber, Hellatone eller andre høyttalere i Norge?

Endret av Spruter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to openback-kabinetter med Weber, et med 2 x 10" alnico Blue Pup og et med 2 x 12" alnico Blue Dog. Jeg bruker de på en hjemmelagd 15-watter (EL84), og de låter fett.

De er i "British Blue" serien, dvs at de gir en mer VOX-lignende lyd. Når man spiller uten høyttalervreng er det ikke noen veldig forskjell på magnet-typene. Når man drar på opp mot grensen av hva høyttalerene vil være med på så vil Alnico-magneter komprimere tidligere og jevnere enn kjeramiske magneter. Det låter kult, men høyt.

Weber er veldig hjelpsomme hvis du tar kontakt med dem og forteller om din amp og den lyden du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to openback-kabinetter med Weber, et med 2 x 10" alnico Blue Pup og et med 2 x 12" alnico Blue Dog. Jeg bruker de på en hjemmelagd 15-watter (EL84), og de låter fett.

De er i "British Blue" serien, dvs at de gir en mer VOX-lignende lyd. Når man spiller uten høyttalervreng er det ikke noen veldig forskjell på magnet-typene. Når man drar på opp mot grensen av hva høyttalerene vil være med på så vil Alnico-magneter komprimere tidligere og jevnere enn kjeramiske magneter. Det låter kult, men høyt.

Weber er veldig hjelpsomme hvis du tar kontakt med dem og forteller om din amp og den lyden du er ute etter.

Tusen takk for det. Bestilte du høyttalerene direkte fra Weber? Hva kom i så fall frakta på? Eller fins det importører i Norge?

Jeg er forholdsvis ny på amp-kjøret (har i årevis kun prioritert gitarer, merkelig nok...) så jeg er ikke helt sikker på hva som kjennetegner en typisk Vox-lyd(?). En alnico eller keramisk Blue Dog vurderes kraftig her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.