Web Analytics
Jump to content

Weber-element


Spruter
 Share

Recommended Posts

Etter så smått å ha begynt å mekke litt amp (det begrenser seg foreløpig til bytting av rør og biasing) har jeg blitt bitt av basillen, og har lyst til å prøve et høyttalerbytte.

Jeg har en Hot Rod Deluxe med standard Eminence-element. Etter hva jeg har forstått er dette ansett som (en av) akilleshælen(e) til denne forsterkeren. Etter å ha lest meg opp litt har jeg kommet til at Weber-høyttalere er de som går for å gi mest "bang for bucks". Jeg lurer på om noen her har erfaring med disse og kan anbefale noe. Jeg er ute etter en forholdsvis tidlig breakup og ganske mye distortion (tenk Neil Young med Crazy Horse i sine mest bråkete perioder).

Hvis noen kan gi en kjapp forklaring på forskjellen mellom alnico og ceramic, er jeg også takknemlig.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har sett flere steder at det anbefales Avatar Hellatone element til Hot Rod. Har en Hot Rod Delux sjøl, og vurderer å skaffe meg et Hellatone element

Her er et utdrag av en artikkel jeg har liggende:

Most experts agree that one of the best speaker replacement choices is the Celestion Vintage-30.

The amp tech loves that speaker but....he still had to mess with that formula. We all know that a speaker has to be broken in with many hours of playing to start sounding good.

He wanted a Vintage-30 that sounded broken in already.

So, he used a Celestion Vintage-30 that has been put through a patented aging process and then broken in carefully for 15 or more hours. That speaker is an Avatar Hellatone!!!

Check it out on their website, a completely broken in but brand new actual Celestion Vintage-30.

Now this is how the Hot Rod was meant to sound.

Link to comment
Share on other sites

Høyttalere får ikke den lyden de skal ha før de har blitt spilt på i flere timer, før det er de litt mer stive og kjedelige.

Varierer litt, men tar gjerne 20-50 timer før de er helt innkjørte. Greia med Hellatone er du skal slippe å måtte bruke de så lenge før det blir bra.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har sett flere steder at det anbefales Avatar Hellatone element til Hot Rod. Har en Hot Rod Delux sjøl, og vurderer Ã¥ skaffe meg et Hellatone element

Her er et utdrag av en artikkel jeg har liggende:

Most experts agree that one of the best speaker replacement choices is the Celestion Vintage-30.

The amp tech loves that speaker but....he still had to mess with that formula. We all know that a speaker has to be broken in with many hours of playing to start sounding good.

He wanted a Vintage-30 that sounded broken in already.

So, he used a Celestion Vintage-30 that has been put through a patented aging process and then broken in carefully for 15 or more hours. That speaker is an Avatar Hellatone!!!

Check it out on their website, a completely broken in but brand new actual Celestion Vintage-30.

Now this is how the Hot Rod was meant to sound.

Takk for det. Hadde ikke hørt om Hellatone.

I utgangspunktet må jeg si at det byr meg litt imot å kjøpe en "brukt" ny høyttaler. Vil ikke godlyden komme av seg selv etter hvert? Er det noen her som har førstehånds erfaring med disse?

Hvis du skaffer deg en Hellatone, Moensel, må du holde meg oppdatert på hvordan det låter. Kjøp deg gjerne en Weber og sammenligne med også;)

Link to comment
Share on other sites

Men er det seriøst ingen her som har førstehåndserfaringer med Weber-høyttalere? Noen må vel ha fått flydd en slik høyttaler over dammen på et tidspunkt. Apropos: fins det forhandlere som fører Weber, Hellatone eller andre høyttalere i Norge?

Edited by Spruter
Link to comment
Share on other sites

Jeg har to openback-kabinetter med Weber, et med 2 x 10" alnico Blue Pup og et med 2 x 12" alnico Blue Dog. Jeg bruker de på en hjemmelagd 15-watter (EL84), og de låter fett.

De er i "British Blue" serien, dvs at de gir en mer VOX-lignende lyd. Når man spiller uten høyttalervreng er det ikke noen veldig forskjell på magnet-typene. Når man drar på opp mot grensen av hva høyttalerene vil være med på så vil Alnico-magneter komprimere tidligere og jevnere enn kjeramiske magneter. Det låter kult, men høyt.

Weber er veldig hjelpsomme hvis du tar kontakt med dem og forteller om din amp og den lyden du er ute etter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to openback-kabinetter med Weber, et med 2 x 10" alnico Blue Pup og et med 2 x 12" alnico Blue Dog. Jeg bruker de på en hjemmelagd 15-watter (EL84), og de låter fett.

De er i "British Blue" serien, dvs at de gir en mer VOX-lignende lyd. Når man spiller uten høyttalervreng er det ikke noen veldig forskjell på magnet-typene. Når man drar på opp mot grensen av hva høyttalerene vil være med på så vil Alnico-magneter komprimere tidligere og jevnere enn kjeramiske magneter. Det låter kult, men høyt.

Weber er veldig hjelpsomme hvis du tar kontakt med dem og forteller om din amp og den lyden du er ute etter.

Tusen takk for det. Bestilte du høyttalerene direkte fra Weber? Hva kom i så fall frakta på? Eller fins det importører i Norge?

Jeg er forholdsvis ny på amp-kjøret (har i årevis kun prioritert gitarer, merkelig nok...) så jeg er ikke helt sikker på hva som kjennetegner en typisk Vox-lyd(?). En alnico eller keramisk Blue Dog vurderes kraftig her nå.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.