Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

La oss snakke om vibrato


Roar

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
For det første, ta det rolig. Jeg har sett mange eksempler på folk som stresser med vibrato noe som blir lite pent da de bender opp og ned for fort. Ellers har jeg veldig sansen for Eric Clapton sin vibrato og selvfølgelig SRV, ta en titt på dem. Regner med at du er en hardbanka metalhead men ta å se på jazz/blues gitarister, de er som regel veldig flinke på vibrato!

Eric Clapton kan ikke vibrato, han bender bare opp og ned. For å lære skikkelig fin vibrato, bør du studere den beste, B.B. King.

Endret av Petter Pan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg tilbragte mesteparten av tiden min på å lære meg å spille fortest mulig så jeg kunne komme i trusa på damene,

ble desverre vibrato noe som gikk rett i glemmeboka mi.

Definitivt min største svakhet hva gitarspilling gjelder. Begynt å ta det litt på alvor og ting har blitt bedre, men er ikke helt der enda.

Noen som har litt generelle tips å komme med?

Først ta rede på uttrykkene vibrato og tremolo. På originaltegningen til Stratocaster fra 1954 er den utstyrt med tremoloarm. Dette er ikke tremolo, men vibratoarm! Tremolo: endring i volumet. Vibrato: endring i frekvensen/tonehøyden. Begge effekter har to hovedkontrollere. Vibrato kan du kontrollere endring i frekvens/tone og hastighet på endringen. Tremolo kan du endre hastighet og dybde (hvor mye lydnivået skal endres for hver gjentagelse).

Som den skarpe musiker du er ser du fort at begge effekter kan ha stor innvirkning på musikken du spiller og derigjennom påvirkning av lytteren! Litt dypt, men dertil viktig dersom du er en seriøs musiker. Det er mange måter å bruke effektene på.

Prøv å tilpasse vibratoen i forhold til tempoet på låten din. Prøve å senke vibratotempoet ettersom tonen blir svakere. Hold tonen ved hjelp av vibrato. Osv. Lytt til gitarister og tenk over det ovenstående, og du vil høre at de har en veldig snever og lite nyansert bruk av vibrato. Lytt til rolige låter med George Benson, og du vil høre effekfull bruk av tremolo.

Hilsen Lapsteeljohnny

Kommentarer mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.