Web Analytics
Jump to content

La oss snakke om vibrato

Roar

Recommended Posts

Siden jeg tilbragte mesteparten av tiden min på å lære meg å spille fortest mulig så jeg kunne komme i trusa på damene,

ble desverre vibrato noe som gikk rett i glemmeboka mi.

Definitivt min største svakhet hva gitarspilling gjelder. Begynt å ta det litt på alvor og ting har blitt bedre, men er ikke helt der enda.

Noen som har litt generelle tips å komme med?

Edited by Roar

For det første, ta det rolig. Jeg har sett mange eksempler på folk som stresser med vibrato noe som blir lite pent da de bender opp og ned for fort. Ellers har jeg veldig sansen for Eric Clapton sin vibrato og selvfølgelig SRV, ta en titt på dem. Regner med at du er en hardbanka metalhead men ta å se på jazz/blues gitarister, de er som regel veldig flinke på vibrato!

Guest Peavey

Vibrato kommer helt ann på musikken man spiller. Jeg liker å la tonen henge bittelitt før jeg går over i enten ganske mild vibrato eller en veldig massiv vibrato. Ikke la det bli en kirk hammett-vibrato. Det høres bare stressende og jævlig ut!

Tenk på at den ikke trenger å vibrere flest mulig svingninger på kortest mulig tid. Ta deg heller god tid, og la det synge!

Du som er floyd-fyr kan jo bruke floyden også.

Edited by Peavey

Siden jeg tilbragte mesteparten av tiden min på å lære meg å spille fortest mulig så jeg kunne komme i trusa på damene,

ble desverre vibrato noe som gikk rett i glemmeboka mi.

Definitivt min største svakhet hva gitarspilling gjelder. Begynt å ta det litt på alvor og ting har blitt bedre, men er ikke helt der enda.

Noen som har litt generelle tips å komme med?

Vell..

Det er egentlig bare å øve og øve.

MEN, i mange sammenhenger kan "rask" vibrato låte ufyselig.

*få noia av kirk hammet`s vibrato*

Det går fint ann å øve vibrato med metronom.

fin, presis bending, og fin vibrato er noe av det viktigste for å få en fin solo.

så, annbefaler bending og ;) hør f.eks David Gilmour..

*edit*

Tror du jaggu faen ikke att det kom noen luringer og smutta inn noen smarte innlegg før jeg var ferdig å skrive ;p

Edited by xshorteyx

Guest Peavey

Du er for sein, shorthayy!

Om du trekker ene hånda opp fra buksa og bruker begge hendene til å skrive med så kansje det går raskere! :lol:

Jeg synes ikke man burde bruke metronom på vibrato. Vibratoen skal jo ikke låte mekanisk heller. Det kan man gjøre i guitarpro!

Du er for sein, shorthayy!

Om du trekker ene hånda opp fra buksa og bruker begge hendene til å skrive med så kansje det går raskere! :lol:

Jeg synes ikke man burde bruke metronom på vibrato. Vibratoen skal jo ikke låte mekanisk heller. Det kan man gjøre i guitarpro!

ikke snakk om mekaniske saker heller,

ofte er hard trening med metronom eller lignende den beste veien til flytende, deilig vibrato.

eller jeg ville jamma til noe pink floyd lignende melodier, som funker godt til å spille en rolig improvisasjons solo.. experimentere litt med bending og/eller vibrato, gjerne begge i samme slengen,, det er jo seff litt vanskligere :P

Edited by xshorteyx

For det første, ta det rolig. Jeg har sett mange eksempler på folk som stresser med vibrato noe som blir lite pent da de bender opp og ned for fort. Ellers har jeg veldig sansen for Eric Clapton sin vibrato og selvfølgelig SRV, ta en titt på dem. Regner med at du er en hardbanka metalhead men ta å se på jazz/blues gitarister, de er som regel veldig flinke på vibrato!

Mnjæ, hva jeg hører på er rimelig spredt, men er nok en metalgitarist så det synger. Er det særlig hensiktsmessig for meg å øve på "fin" og "rolig" vibrato? Er neppe noe som kommer til å funke i prosjektene mine, men for all del, kan selvfølgelig gjøre det bare for øvingas skyld.

Studert Lynch i dag. Digger den litt røffe og litt overdrevne vibratoen hans.

Faen for et råskinn!

Edited by Roar

På vibratofronten synes jeg Steve Vai har en fortreffelig sak på gang. Han blander visstnok "fiolin"-, trykk- og svingvibrato i en og samme bevegelse.

Det jeg tenker på ang. vibrato er hvordan låta fortoner seg. En for rask vibrato vil kanskje bryte veldig med tempoet og flyten, og en alt for myk og puslete vibrato passer ikke når man lirer av seg en helsikes shreddesolo i en rockelåt.

Rene øvingstips:

- For "fiolinvibrato": Støtt gitaren inn mot veggen, beveg fingeren opp og ned i lengderetningen, men innenfor ett bånd.

- Jeg øver vibrato uten amp, for å kun øve på hvor lenge jeg kan få tonen til å klinge i selve treverket på gitaren ved hjelp av vibratoen.