Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skurring i streng


MuffinMonster

Anbefalte innlegg

En gitar skal tåle slikt. Om Gibson skulle finne på å bruke det som forklaring i forhold til sine egne gitarer, så betyr det i mine ører at de ikke lager gode nok gitarer? <_<

Word. Men, er det ikke like godt å gjøre det når det faktisk står i manualen? :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis du vil ta sjangsen, og kanskje se at gitaren er helt skjev etterpå, GO FOR IT!

...hvis ikke, så følger du manualen. Mye morsommere. I hvert fall etter at du har gjort det rett, og ikke feil :)

Hvis en gitar, enten den heter Gibson eller Fender eller hva det enn måtte være, ikke tåler å stå strengeløs ei lita stund uten at halsen blir "helt skjev" etterpå... ja da har vedkommende gitarkompani et stort problem!! En gitar skal som nevnt andre steder i tråden tåle slikt!!

Jeg har kun én gitar det fulgte med "brukermanual" og det er Andersongitaren min... Der står det at hvis man holder gitaren ren og pen så vil den vare livet ut... punktum. Ikke alt mulig annet fjas som ikke har noe med gitarer å gjøre... Det er klart at en gitar skal tåle å stå strengeløs ei stund!! Jeg har opptil flere som står månedsvis i slengen uten strenger og har aldri hatt problemer med å bare strenge dem opp, gjøre eventuelle småjusteringer... og deretter spille som vanlig...

Så dette er og bør være typisk amerikansk bullshit for å redde egen ræv i tilfelle noen skulle finne på å ta av strengene, sette gitaren ut for overvintring... deretter ta den inn til våren og strenge den opp for så å tro at alt skal være i skjønneste orden.

Den skal definitivt tåle at en fjerner alle strengene for så å sette på nye. Hvordan skulle ellers en mekaniker kunne skru på den?? Gjøre arbeid på bånd og gripebrett...? Skifte pickuper... og en kan forsåvidt nevne i fleng...!

Ikke tro på rikig alt dere leser!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tuss-rod'n ikke hadde klart det, burde hele greia ha knukket av vekten til strengene. Så tenk på det neste gang du bøyer en streng 5 halvtoner!

Umh, ja. Det går nok så fint å ta av alle strengene på en gitar samtidig, at jeg er ganske sikker på at originalhalsen til gitaren min som ikke har vært brukt på et par år, fremdeles er i flott stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal definitivt tåle at en fjerner alle strengene for så å sette på nye. Hvordan skulle ellers en mekaniker kunne skru på den?? Gjøre arbeid på bånd og gripebrett...? Skifte pickuper... og en kan forsåvidt nevne i fleng...!

Ikke tro på rikig alt dere leser!!

Njah, det står jo bare at hvis du tar av alle strengene på en gang så kan det være nødvendig med litt setup etterpå, og det er vel sant? Litt intonasjon og småfjask? Ti minutter med tuner og unbrako? Ikke overdriv det her helt, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njah, det står jo bare at hvis du tar av alle strengene på en gang så kan det være nødvendig med litt setup etterpå, og det er vel sant? Litt intonasjon og småfjask? Ti minutter med tuner og unbrako? Ikke overdriv det her helt, da.

Akkurat... ny setup kanskje, men det vil jo ikke si at gitaren blir skjeiv og alt anna tull som enkelte hevder... Det får da være måte på forsiktighet sier nå jeg...!! Det er forskjell på vridde halser og ny intonering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har skjønt så må intonering justeres bare du skifter strengemerke, så det er ikke akkurat noen big deal.

Har litt irriterende strengeklirr selv. 3-4 mm action og 1 mm relief og allikevel klirrer det på nesten samtlige bånd på E, A og D strengene. De tre tynneste har under 2 mm action men klirrer ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel strengt tatt ikke nødvendig å bytte strenger på bass så ofte som på gitar ;)

Nei, det vet jeg da... Koker de i zalo vettu ;)

Men når et sett er helt utslitt, og har blitt kokt 4-5 ganger, da kan man ha lov til å skifte :P

Endret av Vuelo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at det står Caution Hot på alle engangskaffekopper og nå. Alle har vel hørt om hun som brant seg på kaffe på McDonal? Og som vant i retten siden det ikke stod på koppen at kaffen var vam. I USA kan man bli saksøkt for ALT. Og da må man ta forbehold om alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott at dere legger ut sammenligninger med varm kaffe og katter i mikrobølgeovn, men la meg får lov til å fortelle ulempene med å ta av alle strengene før man setter på nye:

Gitarhalsen er lagd for å ha strengene strammet veldig stramt, når disse ikke er på, vil halsen dra seg andre vei, enten du vil eller ikke pga av mangel på kraft som drar den "riktige" veien, noe som vil skape en voldsom tension. Jo lengre den står uten strenger jo værre. Når du da fester på nye strenger vil ikke halsen legge seg i riktig posisjon med én gang, og som en annen nevnte her, kan det resultere i en ny setup.

Jeg tviler ikke et sekund på at dere som ikke synes dette er "farlig" har noe som helst problem med å justere relief med trussroden og intonere gitaren, men en nybegynner vil nok få store problemer med dette da han ikke vet hva han skal gjøre for å kurerere problemene som kan oppstå.

Problemet er ikke at tune-o-matic-bridgen vil løsne, for det er svært innlysende hvordan den skal ligge dersom den skulle falle av.

Når det er sagt har jeg erfart at mange "driter" i om gitaren er intonert eller ikke, og om det er litt fretbuzz her og der, mens jeg personlig MÅ ha en intonert gitar som ikke har båndklirr før jeg er komfortabel.

Det var i utgangspunktet kun et vennlig tips til trådstarter, thats it. Nå har jeg sagt mitt som er å si om dette emnet, så får dere ta dere av resten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.