Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skurring i streng


MuffinMonster

Anbefalte innlegg

Det høres ut som om du har et problem med ett av de to strengesporene som strengen går over. Det ene er i nøtta øverst på halsen, det andre er på stolen på selve gitarkroppen.

Dersom ett (eller i verste fall begge) av disse sporene er for bredt i forhold til tykkelsen på akkurat den strengen, så vil strengen vibrere i selve sporet og lage klirr samme pokker hvor høyt du justerer strengehøyden. Du får nemlig ikke klikk mot ett av båndene, men i selve strengesporet fordi strengen ligger "løst".

Feilen skyldes som oftest for tynne strenger i forhold til sporet, eller at sporet er slipt for bredt under produksjon eller dele-skifte.

EDIT: Hvis klirret forsvinner når du "fretter" strengen (stort sett uansett hvor som helst på halsen), så er problemet i nøtta. Hvis ikke er det sannsynligvis på stolen.

Jeg har noe av det samme problemet på gitaren min. På 12. bånd på E, A og D strengen klirrer det (skurrer). Jeg har prøvd å stille strengene så høyt som mulig, men hjelper ikke. Kan det være at det er mellomrom mellom strengene og sporene? Gitaren er en stratocaster, jeg bruker 10-46. strenger og mener jeg ikke har hatt tykke strenger på gitaren før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

flott at dere legger ut sammenligninger med varm kaffe og katter i mikrobølgeovn, men la meg får lov til å fortelle ulempene med å ta av alle strengene før man setter på nye:

Gitarhalsen er lagd for å ha strengene strammet veldig stramt, når disse ikke er på, vil halsen dra seg andre vei, enten du vil eller ikke pga av mangel på kraft som drar den "riktige" veien, noe som vil skape en voldsom tension. Jo lengre den står uten strenger jo værre. Når du da fester på nye strenger vil ikke halsen legge seg i riktig posisjon med én gang, og som en annen nevnte her, kan det resultere i en ny setup.

Jeg tviler ikke et sekund på at dere som ikke synes dette er "farlig" har noe som helst problem med å justere relief med trussroden og intonere gitaren, men en nybegynner vil nok få store problemer med dette da han ikke vet hva han skal gjøre for å kurerere problemene som kan oppstå.

Problemet er ikke at tune-o-matic-bridgen vil løsne, for det er svært innlysende hvordan den skal ligge dersom den skulle falle av.

Når det er sagt har jeg erfart at mange "driter" i om gitaren er intonert eller ikke, og om det er litt fretbuzz her og der, mens jeg personlig MÅ ha en intonert gitar som ikke har båndklirr før jeg er komfortabel.

Det var i utgangspunktet kun et vennlig tips til trådstarter, thats it. Nå har jeg sagt mitt som er å si om dette emnet, så får dere ta dere av resten ;)

Det er forsåvidt riktig det du sier.. men.. Dette er i realiteten ikke noe problem ved strengeskifte. Skal man la en gitar stå uten strenger i et lengre tidsrom derimot, bør man slakke ned trussrod'en slik at halsen er rett uten motpresset av strengene.

At man må reintonere eller justere trussrod etter et strengeskifte til samme type strenger bare fordi man lar gitaren stå uten strenger i noen minutter er noe som bare ikke skjer i virkeligheten.. Eller sagt på en annen måte - behovet for reintonasjon og trussrod justering vil være akkurat det samme om du skifter en og en streng.

Lar du gitaren stå en periode uten strenger derimot, tar det ganske lang tid før halsen stabiliserer seg igjen og man ender fort opp med å justere trussrod frem og tilbake (til utgangspunktet) hvis man ikke utviser litt tålmodighet.

La oss bare fastlå dette en gang for alle : På en normal gitar som ikke er satt opp med strenger av wiretykkelse og uten store halsproblemer er det ikke noe problem å skifte alle strengene på en gang. De fleste tech'er, reperatører osv gjør dette på daglig basis uten at ting går til H... Faktisk er dette normal prosedyre hos Fender og Gibson selv også.

Som jeg har nevnt tidligere kan det være noen fordeler med å bytte en og en streng, men dette er mer en smakssak en noe annet. Vi snakker ikke om rett eller galt her..

Det er flere som nevner problemer med strengeklirr i denne tråden. Hovedregelen er den at hvis du har strengeklirr når du fretter strengene (typisk midten av halsen) så er problemet ujevne frets eller dårlig setup (trussrod/strengehøyde) kimer/klirrer strengen når du slår den an løs (åpen streng) kan det være problemer med bro/nut eller strengetre (på Fender)

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengeklirr er noe dritt. jeg sliter med å få det bort på ibanez'en min. og har en teori om at det er dårlige/ujevne bånd. Tviler på at det er nut'en siden den er låsende. Den småskurrer på alle båndene på Estrengen. Det hjelper heller ikke å øke strengehøyden. Halsen har litt relief. Den ser bra ut. men for meg virker det som at de øverste bånene fra 12 til 24 er høyere enn de andre. mindre spilt på og mindre slitt.

Bruker 0,11 strenger stemt i D. På tide med en bånd fiks eller refretting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengeklirr er noe dritt. jeg sliter med å få det bort på ibanez'en min. og har en teori om at det er dårlige/ujevne bånd. Tviler på at det er nut'en siden den er låsende. Den småskurrer på alle båndene på Estrengen. Det hjelper heller ikke å øke strengehøyden. Halsen har litt relief. Den ser bra ut. men for meg virker det som at de øverste bånene fra 12 til 24 er høyere enn de andre. mindre spilt på og mindre slitt.

Bruker 0,11 strenger stemt i D. På tide med en bånd fiks eller refretting?

Refretting er i alle fall helt meningsløst med mindre båndene faktisk er nedslitte. Du sier ikke noe om hvilken av E strengene det gjelder og dette med 12-24 er noe uklart ? Men generelt er det slik (og spesielt på 24 bånds halser) at man har en viss "fallaway" eller svakt nedgående bue på de siste båndene for å unngå strengeklirr problemer i dette utsatte området. Dermed vil ikke de siste båndene bli så slitte som de lenger opp. På en annen side er dette også et problemområde fordi "tungen" (den siste delen av gripebrettet) også har en tendens til å bue oppover med tiden, eller man får kan oppleve å få en "fartsdump" i området der halsen er montert til kroppen.

Men når alt kommer til alt er det umulig å si noe særlig fornuftig om slike problemer uten å ha undersøkt gitaren med en lang rettmal og en kort for å luke ut eventuelle problem bånd. Sørg for at du har en god setup og overlat resten til en god gitartekniker :)

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mørk E streng som klirrer. Båndene er godt slitt i forhold til Squieren min som og har jumbofrets. Er en ganske svak relief. Det jeg mener med 12-24 er at de båndene er mindre slitt. Og at jeg der får mer det ofte er der strengene klirrer. Kanskje halsen kunne trengt noe mer relief? Men den er så kødden å justere på siden det ikke er umbrako justering. Men man må til med pipenøkkel. Og jeg har ingen som passer. 7mm er for liten og 8mm for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig er dere begge på jordet :D da han jo ennå ikke har sagt noe om hvorvidt E strengen klirrer når den frettes eller når den er åpen

Det er mulig dere ikke skal legge så mye vekt på første setning :)

Sorry at jeg ikke har svart før, men den skurrer og klirrer uansett om jeg fretter eller om den er åpen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry at jeg ikke har svart før, men den skurrer og klirrer uansett om jeg fretter eller om den er åpen...
Trenger forklaring=D

Begynn med å google "guitar nut", så finner du ut hva det er. Og så når vi sier "strengesporet i nøtta er for stort", så skjønner du nok hva vi mener etter å ha funnet ut hva nøtta er for noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en gitar, enten den heter Gibson eller Fender eller hva det enn måtte være, ikke tåler å stå strengeløs ei lita stund uten at halsen blir "helt skjev" etterpå... ja da har vedkommende gitarkompani et stort problem!! En gitar skal som nevnt andre steder i tråden tåle slikt!!

Jeg har kun én gitar det fulgte med "brukermanual" og det er Andersongitaren min... Der står det at hvis man holder gitaren ren og pen så vil den vare livet ut... punktum. Ikke alt mulig annet fjas som ikke har noe med gitarer å gjøre... Det er klart at en gitar skal tåle å stå strengeløs ei stund!! Jeg har opptil flere som står månedsvis i slengen uten strenger og har aldri hatt problemer med å bare strenge dem opp, gjøre eventuelle småjusteringer... og deretter spille som vanlig...

Så dette er og bør være typisk amerikansk bullshit for å redde egen ræv i tilfelle noen skulle finne på å ta av strengene, sette gitaren ut for overvintring... deretter ta den inn til våren og strenge den opp for så å tro at alt skal være i skjønneste orden.

Den skal definitivt tåle at en fjerner alle strengene for så å sette på nye. Hvordan skulle ellers en mekaniker kunne skru på den?? Gjøre arbeid på bånd og gripebrett...? Skifte pickuper... og en kan forsåvidt nevne i fleng...!

Ikke tro på rikig alt dere leser!!

You said it! Det jeg har for vane når jeg skifter strenger er å ta av alle de gamle strengene før jeg setter på nye, så jeg for rengjort halsen skikkelig. Det lyder veldig keitete dette med å skifte en og en streng av gangen, men jeg er ikke noen ekspert akkurat, så det er jo mulig det er det som er best likevel.. Gitaren min er en Epiphone Les Paul Special II, og jeg hadde en gang problemer med skurring på bl.a. 12'te bånd, og en jeg tok gitartimer hos fant ut at problemet var selve halsen, som var skeiv på en måte. Det ble altså fikset uten store problemer, men hvordan halsen ble skeiv er jeg ikke sikker på... Kan det ha vært dette med strengeutskiftninga - at jeg pleier å ta av alle samtidig? :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Det står mye rart i amerikanske gitarmanualer. I manualen til min Strat sto det en advarsel om at gitaren kunne løsne fra remma og falle ned slik at jeg kunne få skadet beina. Tror det er ca. like viktig som å huske på å bare skifte en streng om gangen.

jeg har faktisk opplevd å ha skada stortåa pga det der :rolleyes: Gitaren løsnet fra reima, og deisa rett på stortåa mi :lol: jævli vondt!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.