Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skurring i streng


MuffinMonster

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg kjøpte meg en ny Epiphone Les Paul Standard for ca. en måned siden og jeg er kjempefornøyd med kjøpet mitt bortsett fra en liten ting. Det skurrer ganske mye på 6-streng. Jeg har prøvd å løfte den å mye som mulig og skrudd som en gal på broen, men ikke pokker om den slutter.

Nå er vel ikke de strengene som kommer med på gitaren verdens beste strenger heller, og de er i tillegg festet på en slik måte at de ikke holder seg stemt særlig lenge.

Jeg kommer vel til å bytte ut strengene ganske snart, men problemet mitt er at jeg ikke har PEILING på hvilken tykkelse og alt det greiene jeg skal ha.

Jeg spiller for det meste rock, hardrock og litt metal hvis det var en liten pekepinn.

Sikkert litt dårlig forklart, men hadde vært fint om dere svarte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det høres ut som om du har et problem med ett av de to strengesporene som strengen går over. Det ene er i nøtta øverst på halsen, det andre er på stolen på selve gitarkroppen.

Dersom ett (eller i verste fall begge) av disse sporene er for bredt i forhold til tykkelsen på akkurat den strengen, så vil strengen vibrere i selve sporet og lage klirr samme pokker hvor høyt du justerer strengehøyden. Du får nemlig ikke klikk mot ett av båndene, men i selve strengesporet fordi strengen ligger "løst".

Feilen skyldes som oftest for tynne strenger i forhold til sporet, eller at sporet er slipt for bredt under produksjon eller dele-skifte.

EDIT: Hvis klirret forsvinner når du "fretter" strengen (stort sett uansett hvor som helst på halsen), så er problemet i nøtta. Hvis ikke er det sannsynligvis på stolen.

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skurrer strengen når du fretter den på enkelte bånd, eller når du slår den an åpen ?

Angående strenger så kommer gitaren med tykkelsen 10-46 originalt. Med mindre du har spilt en stund og virkelig ønsker tykkere strenger (tyngre å spille på) så kjøp den originale tykkelsen. Merke spiller liten rolle med mindre du har noen spesielle preferanser. På http://www.stikker.no/ws_varer.aspx?KatID=...mp;KatSubID=126 får du f.eks D'addario og Ernie Ball for nesten ingenting..

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det _kan_ også være feil tension i halsen, dette justerer du ved å skru på truss rodden (åpne opp bjellelokket). Anbefales at du tar den med til en gitarbutikk om du må justere den.

når du skal bytte strenger, bytt én etter én, IKKE TA AV ALLE DE GAMLE STRENGENE FØR DU SETTER PÅ NYE, da ber du om stemmeproblemer og strengeklirr/fret-buzz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det _kan_ også være feil tension i halsen, dette justerer du ved å skru på truss rodden (åpne opp bjellelokket). Anbefales at du tar den med til en gitarbutikk om du må justere den.

Nei, feil tension i halsen forårsaker fret-buzz, og vil forsvinne dersom strengehøyden er høy nok (som han har prøvd). Ikke kuk med truss-rodden før du har eliminert alle andre problemer.

når du skal bytte strenger, bytt én etter én, IKKE TA AV ALLE DE GAMLE STRENGENE FØR DU SETTER PÅ NYE, da ber du om stemmeproblemer og strengeklirr/fret-buzz.

Nei, gitaren hans har fast stol, og da er det null problem å skifte alle strengene på likt. Tvert imot vil jeg anbefale å skifte alle samtidig, da det blir lettere å rengjøre gripebrettet. Spennet i halsen vil justere seg tilbake når alle strengene er satt på og stemt opp uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, feil tension i halsen forårsaker fret-buzz, og vil forsvinne dersom strengehøyden er høy nok (som han har prøvd). Ikke kuk med truss-rodden før du har eliminert alle andre problemer.

Det er jeg enig i, derfor jeg understrekte _kan_

Nei, gitaren hans har fast stol, og da er det null problem å skifte alle strengene på likt. Tvert imot vil jeg anbefale å skifte alle samtidig, da det blir lettere å rengjøre gripebrettet. Spennet i halsen vil justere seg tilbake når alle strengene er satt på og stemt opp uansett.

I manualen til Gibson blir du sterkt frarådet å gjøre det du nettopp sier her, ja selv om du har en tune-o-matic bridge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I manualen til Gibson blir du sterkt frarådet å gjøre det du nettopp sier her, ja selv om du har en tune-o-matic bridge

Det står så mye rart i diverse produktmanualer. Eneste grunn jeg kan tenke meg til at Gibson skriver dette, er at det er fristende for amatører å skru på de morsomme knottene som justerer strengehøyden, eller at det kan oppleves som irriterende når stop-piecen er løs. Vel og merke hvis man ikke har TonePros-bro da eller andre låsende finesser.

Om man holder fingrene av fatet, så medfører det null problem å skifte alle strengene på likt på en tune-o-matic.

"Do NOT attempt to dry animals in this microwave oven".

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitert rett fra manualen:

When changing strings, we recommend changing one string at a time in order to maintain

tension on the neck and bridge. The pre s s u re of the strings holds the bridge and

saddles in place, and removing all the strings could necessitate a new setup.

men du vet sikkert mye bedre, så hør på en forumbruker, og drit i manualen.. :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ta sjangsen, og kanskje se at gitaren er helt skjev etterpå, GO FOR IT!

...hvis ikke, så følger du manualen. Mye morsommere. I hvert fall etter at du har gjort det rett, og ikke feil :)

"Do NOT attempt to dry animals in this microwave oven".

Ååh, jeg trodde jeg skulle bruke micro'n til det jeg... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La det bare være sagt først som sist.. Det er ingen normale gitarer som blir "helt skjeve" av å være ustrenget i et kort tidsrom !!!

På en gitar med fast stol er det heller ikke så stor forskjell på om man skifter en og en streng eller alle på en gang, hverken på den ene eller andre måten. For en nybegynner er det derimot ofte greit å skifte en og en slik at man ser hvordan strengene er montert fra før, dessuten kan det i praksis være noe enklere/raskere i forhold til tøying og oppstemming av de nye strengene.

Det oppstår forøvrig ingen permanente problemer med strengeklirr om man gjør det på den ene eller andre måten. Strengeklirr skyldes primært ujevne bånd eller en feil justert hals/bro og har lite å gjøre med måten man skifter strenger på..

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitert rett fra manualen:
When changing strings, we recommend changing one string at a time in order to maintain

tension on the neck and bridge. The pre s s u re of the strings holds the bridge and

saddles in place, and removing all the strings could necessitate a new setup.

men du vet sikkert mye bedre, så hør på en forumbruker, og drit i manualen.. :ninja:

Det der er først og fremst ment for akustiske eller halvakustiske som faktisk har en helt løs sadel tenker jeg. Eller som et generelt forebyggende tiltak mot "ikke-tekniske" personer som ringer og spør om hvorfor bro/tailpiece virker så "løse" osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har det vel og noe med at hvis halsen mot all formodning skulle vri seg så kan gibson frasi seg alt annsvar hvis man har skiftet strenger feil,

En gitar skal tåle slikt. Om Gibson skulle finne på å bruke det som forklaring i forhold til sine egne gitarer, så betyr det i mine ører at de ikke lager gode nok gitarer? <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.