Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikk, dans og drama-linja


Freedo

Anbefalte innlegg

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmm. Høres jo morsomt ut :P Må man være veldig god på hovedinstrument (gitar) på opptaksprøva for å komme inn?

Absolutt ikke!

Det er musikklinja på Ole Vig vgs. et bevis på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg om 300, kanskje 400 ganger.

Jeg går sisteåret nå. Belive me, hvis du trur du skal inn på school of rock tar du jævli feil. 1. året er knallgøy. 2 året suger så hardt at de fleste dropper ut. 3 året er mer en mellomting.

men for all del, hvis du er forberedt på det er det bra. Men gitar + musikklinja er egentlig ikke alltid så jævli bra utgangspunkt. Dessuten er du ganske lost hvis du finner ut at du heller vil gjøre andre ting. Jeg tar r-matte nå, men må velge bort det viktigste musikkfaget. Det må nevnes at musikklinja før kunnskapsløftet var mye bedre enn det er nå, så dere som gikk der for 5 år siden kan holde kjeft.

Helt ærlig, det jeg ville gjort er:

- Begynn på allmenn på en skole med musikklinja (hvis allmenn skremmer vannet av deg kan du uansett ikke gå på musikk, like mye allmennfag)

- Ha musikk valgfag i 1, og musikkfordypning valgfag i 2 og 3

- Få deg en jævli flink gitarlærer utenfor. Ikke en sånn idiot som lar deg spille Metallica.

På den måten får du det beste fra to verdner med mye mer muligheter.

My 2 cents

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på musikklinje jeg også, på steinern riktig nok... Det er en knallgod linje! steiner allmen er bajs, men musikken; det er saker! Litt teoriopplæring bør du være takknemlig for, plutselig vil du merke at du gjør ting i langt større grad bevisst. For øyeblikket har vi sammarbeidsprojekt med teaterlinja og setter opp Cats, det er jo morro, og skal seinere i år dra på 2ukers europaturne :)

Det om at det er fælt å spille noe man i utgangspunktet ikke vil spille er jeg enig i suger, men det er fortsatt nyttig å lære seg. Dersom man ønsker å jobbe med musikk er du avhengig av å spille ting du egentlig ikke liker (sett at du ikke blir noen superstar). Kjenner musikere som har måttet gjøre opptak for heidi hauge, ikke faen noen vil det, men noe sted må pengene komme fra også.

Vil si musikklinja tar godt for seg basic musikkteori som du kan ta god nytte av. Gir deg konserterfaring, og forbreder deg på musikkhøyskolen om du ønsker det. Musikk er et svært mye tyngere fag enn det jeg hadde inntrykk av tidligere, mye er forståelse og arbeid.

EDIT: går i 3. forresten ^_^

Endret av LilleLars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv går jeg i 3.

Opplever at mye mer er interessant i år enn i fjor! Har mye mer om moderne musikkhistorie. Jazz, rock og de greiene der.

1.året var gøy og spennende!

2.året var et helvette, og dørgende kjedelig!

3.året er vel ganske tamt det også, men nå har vi iallefall om samtidsmusikk etc.

Du bør nok belage deg på mer arbeid enn om du skulle gått ei vanlig almennlinje. Færre arbeidstimer på skolen, mer arbeid etter skolen, prosjekter på kveldstid og slikt. Det som er fint, er å komme i kontakt med masse bra og flinke folk! musikk, dans & drama er den mest sammenspleisa linja, uansett skole! Man blir kjent med folk på en helt annen måte enn på noen annen linje! :)

oppsummering:

arbeidsomt og til tider kjedelig - masse bra folk - fine damer (danselinja) - instrumenttimer - masse kunnskap du ikke du trodde du trengte - det åpner opp en helt ny verden av musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må nevnes at musikklinja før kunnskapsløftet var mye bedre enn det er nå, så dere som gikk der for 5 år siden kan holde kjeft.

Javel? Gikk du også musikklinjen for 5 år siden?

Slik jeg har forstått det er det praktiske innholdet nærmest uforandret, mens direktivene har blitt enda mer uklare (og de var uklare fra før). Musikklinjen har ALLTID vært en hard linje som mange har hoppet ut fra.

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, skal jeg ta sjansen? :P Når folk sier at jeg må regne med masse musikkteori og noter er jeg jo fullstendig klar over det. Det vil jeg jo lære. Blir kanskje ganske hardt med allmenfaga for meg som er ganske skolelei regner jeg med. :unsure:

Endret av Freedo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikklinja er så og seie allmenn, med musikk i tillegg. Derfor må du vere førebudd på å jobbe mykje. Eg går andre året nå, det er veldig kjekt, men òg travelt.

Når det gjeld kunnskapsløftet, har det ført til meir allmennfag på musikklinja, til dømes tri fleire timar med matte, så det er forskjellar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.