Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikk, dans og drama-linja


Freedo

Anbefalte innlegg

Heisan. Jeg går transport og logistikk på skolen nå og syns det er ekstremt kjedlig. Har sånn noenlunde bestemt meg for å slutte nå før 1. desember. Siden musikk og gitarspilling er det eneste jeg tenker på lurer jeg på om Musikk, dans og drama hadde vært noe for meg neste år? (er dette som er "musikk-linja" sant?). Regner med at flere her på forumet går/har gått der,så da lurer jeg på om noen kan fortelle litt hva som forgår der. Når jeg hører navnet <Musikk, dans og drama> Tenker jeg at jeg har absolut ikke lyst til å danse rundt og spille skuespill. Eneste jeg vil er å lære meg musikk og utvikle meg. Til neste år er jeg 18. Blir jeg hengenes rundt en haug med 15, 16 åringer eller er det mange som starter der seinere o.l?

Kanskje mange dumme spørsmål, men vil vite litt om den linja siden jeg vil at det skal bli noe av meg selvom jeg er ganske skolelei :P

Btw. Slipper jeg vanlige teorifag siden jeg har gått vg1 før eller er det annerledes siden det er studiespessialisering.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du kan nok hoppe rett inn i andre klasse hvis du har tatt vg 1 etter kunnskapsløfte(t). Da slipper du dansingen og drama.

Du må være ganske giret på klassisk musikk og musikkteori hvis du skal gå der. Spesielt siden du ikke går første klasse. Du må også ha greit gehør og kunne noter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok hoppe rett inn i andre klasse hvis du har tatt vg 1 etter kunnskapsløfte(t). Da slipper du dansingen og drama.

Du må være ganske giret på klassisk musikk og musikkteori hvis du skal gå der. Spesielt siden du ikke går første klasse. Du må også ha greit gehør og kunne noter.

Du er nok nødt til å begynne fra start på vg1 igjen. Har en kamerat som gikk vg1 elektro som begynte vg1 MDD i høst nå.

På vg1 er det to timer fellesdans og 2 timer drama. Dette var helt OK timer etter forventningen husker jeg :) Du bør være noe mer forberedt enn det jeg var på det med musikkhistorie og musikkteori. Det er absoludt en fordel å ha en del kjennskap til noter!

Hvor holder du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne noter og sånt? Tenkte det var det man gikk på skolen for å lære jeg men. Bor på Eidsvoll.

Bo i Namsos jeg. Her er du mye bedre stillt om du kan noter fra før ja. Du klarer deg selvsagt uten å kunne det ja, sånn som meg, men spesielt i musikkfordypning , biinstrument piano og slike fag er det en fordel. Akkurat det at musikklinja dreper spillelysten vil jeg ikke si. I allefall ikke i mitt tilfelle. Du får en gyllen sjanse til å lære utrolig mye, møte/spille med mange flinke folk o.s.v. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke gå musikklinja. Er på mitt tredje år nå, og må si at det som har vært gøyest hittil er VG1. dans og drama :unsure:

Spiller stort sett ikke gitar på fritida mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som om jeg skulle skrevet det selv i fjor. Men begynte musikk, dans og drama i år og det var ikke som jeg hadde forventet. Dans er faktisk veldig morsomt! Jeg hadde antydninger til å være folkesky og var ganske usosial, men etter drama, så har jeg forandret meg ganske mye. Jeg deltar mye mer på ulike aktiviteter og tør i større grad å dumme meg ut. Sang ikke noe særlig før, men sang- og gitartimene er noe av det beste! Når en har øvd.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som om jeg skulle skrevet det selv i fjor. Men begynte musikk, dans og drama i år og det var ikke som jeg hadde forventet. Dans er faktisk veldig morsomt! Jeg hadde antydninger til å være folkesky og var ganske usosial, men etter drama, så har jeg forandret meg ganske mye. Jeg deltar mye mer på ulike aktiviteter og tør i større grad å dumme meg ut. Sang ikke noe særlig før, men sang- og gitartimene er noe av det beste! Når en har øvd.. ;)

Helt enig! Var likedan selv, og selvtiliten og selvironien økte utrolig :lol:

Har du nokon gong blitt fortalt kva slags musikk du skal spela?

For meg finst det ikkje noko meir demotiverande enn å spela andre ting enn det EG vil spela.

ååååå, som jeg skulle sagt det selv!

Men igjen så kommer man i kontakt med masse bra folk, som enkelte har enome ferdigheter og kunnskaper! Har opplevd stor framgang etter å ha spilt med en rekke av medelevene mine. Spesielt to trommiser i klassen. Utrolig motiverende og gøy å spille med en kick-ass grunnmur! Men nok om det.

Som tidligere nevnt er vel noter ganske kjekkt å kunne. Iallefall i komponeringsfagene...biinstrument og hovedinstrument - samt kor.

du må fatte interesse for ting du garantert ikke vil interessere deg for - og det kommer du nesten garantert ikke til å gjøre :lol:

Men det er en utrolig inkluderende linje, som er enormt fin å gå på til tider - men også ganske kjip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal skifte linje, vil jeg uansett anbefale deg å begynne på VK1. Dette har litt med grunnleggende egenskaper å gjøre, og veldig mye med klassefølelse og samhold å gjøre. Det finnes utskudd på MDD også, men de er ofte utskudd ellers også. Du må regne med å bruke tre år som en læreperiode innenfor musikk. Det er ikke slik at du selv kan bestemme alt du vil gjøre, og du slipper unna med det. Men, er du litt handlekraftig kan du utnytte din stilretning i mange av fagene. I hovedinstrumentundervisningen kan du trolig få lære deg hva du vil, dersom nivået ligger over et minimum. Er du god har du frihet. :) Visse grunnkunnskaper må man ha i alle fag.

Jeg ville ikke vært foruten MDD. Det viktigste jeg lærte vil jeg nesten si er evnen til å lytte til musikk. Klassisk musikk er faktisk ikke nødvendigvis bah. ;)

Innholdet og kvaliteten på undervisninga, samt valgfriheten, vil nok variere fra skole til skole. Det er et valg du må ta. Større sjanse for jobb innen logistikk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nødt til å begynne på VK1. VK1 er grunnleggende musikkteori som man bygger på i VK2 og 3. Går nå mitt siste år på musikklinja på Foss VGS. Hittil har dette vært utrolig morsomt og givende, og det har åpnet øynene mine for nye måter å tenke og skrive musikk på.

Dans og dramatimene er utentvil noe av det morsomste jeg har vært med på i løpet av hele min skolegang. Synes det er kjipt at vi ikke har mer drama etter førsteklasse. Heldigvis har vi dansetimer. Dette er kult utelukkende pga. muligheten til å ta på jentene i klassen. Swing FTW! ;)

Kunne selv ikke noter når jeg kom inn, og klarer såvidt å knote meg igjennom nå også. Er overhodet ikke nødvendig å kunne plukke et stykke prima vista. Hovedinstrumentlæreren din skal kunne legge opp undervisningen etter hva du kan av notelesing. Kjør på, sier jeg! Du kommer antakelig ikke til å angre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg usikker på, Kanskje viktigst å vise at man har potensiale, og forståelse, og vilje til å lære mer,

Selv har jeg en gitarlærer som bare lærer bort jazz. Noe som i og for seg er helt greit for meg, med tanke på at det er en av hovedsjangerene mine.

Men, jeg begynte på musikklinja som progmetallgutt, sweepet og tappet dagen lang. Men, i løpet av de tre årene ble jeg tweaket over på litt

mer lytter-vennlige sjangre som jazz, blues/rock, (jazz/fusion).

Du må nok regne med å lære ting du ikke vil, men du må aldri tro at du ikke får bruk for det.

Jeg har fått bruk for nesten alt vi har gjort på skolen. I første året, brukte jeg akkordlæren jeg lærte fra jazzen, i metallen.

Noe som førte til mye mer avansert låtskriving, og nå bruker jeg det jeg har lært i direksjon for å komunisere med bandet under improvdeler. (- to eksempler bare)

Når det kommer til musikkteori, som arrangering, notelære hørelære akkordsammenhenger og alt mulig, blir det omtrent aldri for mye av det gode.

Du lærer reglene, og så kan du bryte dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.