Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikk, dans og drama-linja


Freedo

Anbefalte innlegg

Musikklinja er så og seie allmenn, med musikk i tillegg. Derfor må du vere førebudd på å jobbe mykje. Eg går andre året nå, det er veldig kjekt, men òg travelt.

Når det gjeld kunnskapsløftet, har det ført til meir allmennfag på musikklinja, til dømes tri fleire timar med matte, så det er forskjellar.

Er du sikker på at det er flere timer med matte? Før så var jo matten delt opp over to år. Med tre timer ene året og 2 andre. Mens f.eks almenn tar 5 timer og alt på ett år. Jeg synes faktisk ikke at almenfag var så ille som alle skal ha det til.

Jeg har ikke gått musikklinjen så skal ikke uttale meg for bastant nå. Men jeg vil tro at musikklinjen kan drepe litt spillelysten.

Det gjorde iallefall formgiving med meg. Jeg gikk Formgivning GK og begynte på VK1 tegning, form og farge. Men sluttet etter ett halvt år. Det ødela helt tegnelysten min. Er lite motiverende hvis man ikke er veldig flink. Og man begynner å henge litt etter. Så da begynte jeg på almen istedet. Og det gikk over all forventning. For da kan man gjøre det man elsker utenfor og man mister ikke lysten. Og som en sa, så kan man ta musikk som valgfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er du sikker på at det er flere timer med matte? Før så var jo matten delt opp over to år. Med tre timer ene året og 2 andre. Mens f.eks almenn tar 5 timer og alt på ett år. Jeg synes faktisk ikke at almenfag var så ille som alle skal ha det til.

Nå har me fem timar matte fyrste året, og tri timar matte andre året, til saman åtte timar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på dramalinja og syntes det er veldig morsomt. :) En av grunnene til at jeg liker det så godt, er nok fordi jeg ikke driver med noen som helst drama utenfor skolen. Så all dramaen jeg har, får jeg via skolen. Dette er nok en stor fordel med tanke på det å ikke gå lei og miste interessen. Dette skjer ikke, siden jeg ikke driver med det så mye.

Jeg spiller i band på fritiden min og nå er det sånn at jeg gleder meg til vær bandøving. På skolen sitter jeg og nynner bassganger og musikkmelodier, så jeg blir likksom ikke lei av musikken ;) Jeg går også til basslærer, og jeg må selvfølgelig driver meg ting jeg ikke er så gla i, men siden det såpass få timer i uka kontra som på musikklinja, så får jeg lov til å spille sjangere jeg er keen på :) Dette passer meg utmerket..

Jeg har flere ganger angret på at jeg ikke tok musikklinja, jeg har tenkt på at alle musikere må ha den linja i bunnen for å bli noe.. Men tingen er jo at i mange tilfeller går det på inspirasjon og kreativetet, ikke alltid det tekniske..

Endret av Neal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er jo folkehøyskole. Du får ikke akkurat vitnemål av det...

I tillegg er Rønningen en kristen folkehøyskole. Nå vet jeg ikke om du er kristen av deg, men å betale for forkynnelse hadde i hvertfall ikke jeg giddet, uansett hvor bra bandlinja der er.

På en positiv side ligger det fem minutter unna meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damn. Du må holde deg unna mann. Idag hadde jeg prøve i gehørtrening, og imorra har jeg innleveringer i Musikk i Perspektiv. Disse fagene smaker do-kost. På toppen av det er det nynorsk stil og gyminnlevering i løpet av helga. Musikkformidling KAN være gøy, men avhenger av at du kommer på gruppe med bra folk.. Lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er jo folkehøyskole. Du får ikke akkurat vitnemål av det...

I tillegg er Rønningen en kristen folkehøyskole. Nå vet jeg ikke om du er kristen av deg, men å betale for forkynnelse hadde i hvertfall ikke jeg giddet, uansett hvor bra bandlinja der er.

På en positiv side ligger det fem minutter unna meg ;)

Hvor har du det fra at det er en kristen skole? Står jo ikke på siden.

Er ikke nødvendighvis vitnemål jeg er ute etter med denne linja. vil lære meg musikk o.l.

Edit. Ok så det nå.. Men betry det nødvendighvis at man må sitte å be hele tia a? :P

Endret av Freedo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra at det er en kristen skole? Står jo ikke på siden.

Er ikke nødvendighvis vitnemål jeg er ute etter med denne linja. vil lære meg musikk o.l.

Edit. Ok så det nå.. Men betry det nødvendighvis at man må sitte å be hele tia a? :P

Aner ikke, men har vært der inne. Er masse kors overalt, kapell i sjolebygningen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg bak det som blant andre cobhc/peavey og holyman har sagt her...

Går selv 3. året på musikklinja i Kristiansund. Vil ikke anbefale trådstarter å hoppe inn på 2. året. Det du lærer på 1. året er grunnlaget for det du lærer på 2. året, akkurat som at det du lærer på 2. året er grunnleggende for det du lærer 3. året.

Når det gjelder dans og drama så er det to fag som er veldig utviklende sosialt. I mitt tilfelle styrket det selvtilliten min, og jeg erfarte hvordan det var å stå på scenen i andre sammenhenger enn med band. Har dog aldri vært noen danser, og kommer heller ikke til å bli det, men det handler om det å få sceneerfaring. Hvis du tenker - Jeg går bare opp på scenen for å drite meg ut, så kan jeg bare si det til deg; om du driter deg ut er fullstendig opp til deg selv. Det er ikke de som gjennomfører dansen korrekt som driter seg ut, men det er de som står bakerst og bare følger med sånn delvis på "movesene". Det vet jeg, for jeg var en av dem ;) Nå har jeg ikke dans lenger og er ganske happy for det, pågrunn av jeg heller er en fan av ordentlig gym. Uansett ville jeg ikke vært foruten de opplevelsene jeg har hatt med både dans og drama.

Når det kommer til det som peavey og holyman har sagt, så er jeg litt i samme situasjon. Går nå på 3. året og føler jeg har stagnert på mange måter. Jeg har blitt veldig skolelei og karakterene har gått nedover fra starten på 2. året og det er det jeg nå sliter med å få på rett kjøl igjen. Har også blitt veldig spillelei og spiller veldig lite i forhold til hva jeg gjorde før. Gitarspilling har gått mer over til å bli en skolegreie.

Har flere ganger tenkt på hva jeg ville valgt hvis jeg skulle tatt valget av vgs-linje igjen, og har kommet fram til at jeg, med den kunnskapen jeg har i dag, ikke ville valgt musikk/dans/drama. De har mye med yrkesvalget jeg har planer om å gjøre, men også med hvordan forholdet mitt til gitar har forandret seg over de 3 åra.

Dog, ville jeg ikke vært foruten den sosiale opplevelsen, og jeg ville mest antagelig ikke fått lyst til utdanne meg videre innen musikkbransjen, men jeg har funnet ut at, for meg så var det å spille et gitar en kjær hobby som mer eller mindre dabbet av pågrunn av spillepresset man har ved å gå på en musikklinje.

.... Det blir med blandede følelser at jeg går ut av musikklinja. Jeg har hatt 3 flotte år og har møtt og omgått masse kule og flotte folk, jeg har lært masse nyttige/unyttige ting som jeg i mitt yrkesvalg både vil ha stor og liten nytte av. Jeg har fått et nytt forhold til den musikken jeg hører/hørte på og har fått opp øynene for masse flott musikk, i tilegg til rock og metal, men når jeg går ut kommer jeg ikke til ha det samme forholdet til gitar som jeg hadde da jeg begynte.

Dette ble en veldig lang post og jeg beklager at jeg ikke kan gi deg noe JA/NEI i forhold til om du skal begynne på musikklinja. Det er veldig subjektivt og det er noe du er nødt til å finne ut av selv, håper uansett at du fant noe nyttig informasjon i posten min, som kan hjelpe deg med å ta avgjørelsen.

Endret av metalhead
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er ganske forskjell på de forskjellige skolene, selv om fagplanene i utgangspunktet er de samme. Noen skoler legger ekstremt mye vekt på det klassiske, mens andre er mer åpne for rytmisk musikk. Jeg gikk på Lillestrøm vgs, og måtte spille klassisk slagverk istedenfor trommesett. Samtidig var rytmisk musikk og rock i særdeleshet stemoderlig behandla i samspill-situasjoner. Men dette er ti år siden, og det virker som de har løst opp litt, folk som amund maarud har gått der etter min tid.

Samtidig har man musikklinja på jessheim, der rock og jazz står i høysetet. Nå antar jeg at trådstarter ikke bor i dette området, men det viser at det er ganske stor forskjell på skolene.

Etter at jeg har blitt voksen (juhu!) har jeg vært vikar samt spilt på endel musikklinjer rundt omkring, og det virker som rock er godtatt for de som spiller rockeinstrumenter. Man må gjennom satslære og klassisk musikkhistorie også, men husk ; kunnskap er ikke tung å bære :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er ganske forskjell på de forskjellige skolene, selv om fagplanene i utgangspunktet er de samme. Noen skoler legger ekstremt mye vekt på det klassiske, mens andre er mer åpne for rytmisk musikk. Jeg gikk på Lillestrøm vgs, og måtte spille klassisk slagverk istedenfor trommesett. Samtidig var rytmisk musikk og rock i særdeleshet stemoderlig behandla i samspill-situasjoner. Men dette er ti år siden, og det virker som de har løst opp litt, folk som amund maarud har gått der etter min tid.

Samtidig har man musikklinja på jessheim, der rock og jazz står i høysetet. Nå antar jeg at trådstarter ikke bor i dette området, men det viser at det er ganske stor forskjell på skolene.

Etter at jeg har blitt voksen (juhu!) har jeg vært vikar samt spilt på endel musikklinjer rundt omkring, og det virker som rock er godtatt for de som spiller rockeinstrumenter. Man må gjennom satslære og klassisk musikkhistorie også, men husk ; kunnskap er ikke tung å bære :D

Skulle jeg starta på musikklinja, hadde det blitt Jessheim ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.