Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jimi Hendrix Fender Stratocaster


Yeah-Sweet

Anbefalte innlegg

Ganske kult å tenke på at hendrix spilte på nye gitarer og amper egentlig.

Eh? Javel?

Uansett, Stratocasterne Jimi spilte på hadde ikke veldig høy anseelse på den tiden (spesielt ikke tidlig 60-tall). Verdien og anseelsen har kommet etterpå. Skal du ha en original strat fra denne tiden må du ut med fra kr 20 000-300 000.

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske kult å tenke på at hendrix spilte på nye gitarer og amper egentlig.

Nå hadde han ikke så veldig mye valg egentlig da.. Produksjonen av Stratocastere ble vel så vidt påbegynt i '54 altså bare litt over 10 år før Hendrix ga ut sitt første album :) Ser vi på Marshall, Effekt Pedaler osv så er jo dette ting som først ble produsert på omtrent samme tid som Hendrix tok de i bruk. Den elektriske gitaren og det vi regner som gode forsterkere og effekter er ikke så fryktelig gamle saker egentlig..

En "vintage" gitar i 1966 var rett og slett ikke en elektrisk gitar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enig i det. Les Paul gitarer ble ettertraktede allerede fem år etter at de var gått ut av produksjon. Etterspørselen var stor etter "burst'er", og den totale produksjonen var bare ca. 1400 stk. Selv om den da ikke var vintage i normal forstand, var den (og også andre 50-talls modeller) ettertraktet og nesten umulig å få tak i fra 65-66. Hendrix spilte jo også på noen kule Gibson modeller fra 50-tallet (Flying V) i tillegg til Strat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enig i det....

Hva er det du er uenig i helt eksakt ? 10-15 år er ikke "vintage" i min bok i alle fall. Men du har helt rett i at både første produksjon av LP og V ble ettertraktede gitarer få år etter at produksjonen ble stoppet første gangen. Akkurat som Pre CBS Fendere (fra før '66) også ble populære på bruktmarkedet grunnet den synkende kvaliteten på de nye instrumentene, men Fendere var det produsert så mange av at prisen nok ikke ble spesielt høy og tilgjengeligheten var relativt god.

Forøvrig så spilte Hendrix mest på et par strat'er som vel faktisk var CBS produserte gitarer..

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enig i at det ikke var etterspørsel etter "vintage" gitarer. Med det mente jeg at selv om gitarene ikke oppfylte dagens 30 års krav for å være "vintage", så var det faktisk en stor etterspørsel etter utgåtte modeller fra 50-tallet. Diskusjonen på denne tråden gikk jo også på om Hendrix bare spilte på nytt utstyr, eller om gammalt utstyr også var ettertraktet den gangen. Din bruk av ordet vintage i hermetegn, oppfattet jeg også som noe annet enn det som regnes som vintage i dag. Jeg er heller ikke sikker på om ordet i det hele tatt eksisterte innen musikkutsyr på 60-tallet. 60-tallets "vintage" utstyr var kanskje da gitarer fra 50-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han strenget om.

MEN har hørt en historie om at gitaren hans ble stjålet rett før en konsert, og han da lånte en annen gitar(med strengene satt opp som på en høyrehendt-gitar) og spilte hele konserten slik. Om den stemmer vet jeg ikke. Husker ikke hvor jeg har lest det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.