Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kabel mellom Forsterker og kabinett


Noinput

Anbefalte innlegg

Må jeg bruke egnet høytalerkablel mellom forsterkeren min og kabinettet? Eller er det godt nok med hvilken som helst vanlig jack?

Ikke bruk gitarkabel til høytalerkabel, den er ikke bygd for å føre så mye strøm som en høytalerkabel. Den er bygd opp med leder og skjerm, mens en høytalerkabel kan sammenlignes med en lampettledning, altså to ledere, (+ og -).

Dr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru av dekselet på den ene jacken. Går lederne " ved siden av hverandre" og er like tykke, er det en høyttalerkabel. Hvis den ene lederen er et slags flettverk, og tykkere enn den andre, og den tynne kabelen er omkranset av den andre lederen, er det en skjermet kabel, og men til å brukes mellom gitar og forsterker, eller lignende. Den bør du som før nevnt ikke bruke som høyttalerkabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke høyttalerkabel.

Det må jeg si var et noe bastant utsagn. For gitarforsterkere, som fører såppass lav effekt, og som i tillegg sjeldent spilles på særlig høyt volum, vil det sansynligvis ikke ha noe å si hva slags kabel du bruker. Hvis du bruker en gitarkabel, og den blir veldig varm, er det en idé å bytte, hvis ikke er det nok ikke noe særlig problem. Problemene oppstår når kabelen blir overopphetet, gummien smelter og lederne treffer hverandre, noe som da resulterer i en lite heldig kortslutning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg si var et noe bastant utsagn.

Tvert imot. Personer som stiller dette spørsmålet, er mest sannsynlig ikke kvalifisert til å vite hvor grensen går. Trådstarter har vel forsåvidt ikke nevnt om han kjører 30W eller 300W, og heller ikke hvor høyt han liker å spille, så om han vil være på den sikre siden så er det en god idé å bruke 100kr på en kabel som kan sikre deg mot heftige kostnader.

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg si var et noe bastant utsagn. For gitarforsterkere, som fører såppass lav effekt, og som i tillegg sjeldent spilles på særlig høyt volum, vil det sansynligvis ikke ha noe å si hva slags kabel du bruker. Hvis du bruker en gitarkabel, og den blir veldig varm, er det en idé å bytte, hvis ikke er det nok ikke noe særlig problem. Problemene oppstår når kabelen blir overopphetet, gummien smelter og lederne treffer hverandre, noe som da resulterer i en lite heldig kortslutning...

Famous last words...

Det er ikke bare ved kortslutning at du kan ødelegge forsterkeren. Hvis motstanden i kabelen blir for høy (og det blir den når du bruker en gitarkabel så kan du overbelaste utgangstranformatoren i forsterkeren. Å bytte denne blir fort dyrt.

Jeg synes det ikke kan sies bastant nok. ALDRI bruk gitarkabel som høytalerkabel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faren min hadde faktisk en opplevelse i sin ungdom der en forsterker begynte å brenne om et resultat av feil kabel. Hvordan hele greia gikk for seg vet jeg ikke, men det startet med feil kabel og endte med brent amp.

Moral: bruk høyttalerkabel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis motstanden i kabelen blir for høy (og det blir den når du bruker en gitarkabel så kan du overbelaste utgangstranformatoren i forsterkeren. Å bytte denne blir fort dyrt.

Vet ikke hvor lenge jeg gidder å fortsette denne diskusjonen, men "feil"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor lenge jeg gidder å fortsette denne diskusjonen, men "feil"...

du får tro hva du vil.

Jeg mener iallefall at signalkabler ikke er egnet som høytalerkabel på grunn av at lederene er for tynne i forhold til mengde ampere som skal gjennom. Ved 100 watt og 4 ohm blir dette ca 3,5 ampere, og et typisk gitarsignal er på noen få milliampere. Det er en betydlig mengde energi som skal gjennom en høytalerkabel og en instrumentkabel har ikke nok kobber til å få dette igjennom.

Det finnes uendelig med diskusjoner om dette på nett, så de som interesserer seg får google litt.

www.procosound.com/downloads/datasheets/Wire%20Guide.pdf

http://www.sweetwater.com/expert-center/te...s/d--02/01/2005

Endret av palehorse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ikke tro. Vi skal VITE. Enkelterfaringer som sannsynligvis skyldes andre problemer som dere IKKE har mulighet til å pinpointe kan vi trygt se vekk fra.

Skal vi regne litt da?

Si vi har 100W amp, og 8 ohms kabinett. Siden P = Z x I² , har vi da:

(P er effekt, Z er impedans, I er strøm)

I = sqrt(100/8) = 3,5 A

OK, greit lite strøm, ikke skremmende enda. La oss se litt på effekten som avsettes i kabelen.

En vanlig coax/signalkabel har kanskje 0,05 ohm per meter resistans, som er OK approksimasjon ved lave frekvenser. La oss si du har to meter kabel, altså 0,1 ohm (Og nei, det belaster IKKE trafoen, tullekopp ;)):

P = Z x I² = 0,1 X 3,5² = 1,3W

I kabelen altså. Skremt? Naaaaah....... det vil i alle fall ikke smelte noe av isolasjonen i to meter kabel. Og husk, med lenger kabel vil effekten distribueres på samme måte - ingen forskjell!

Relax. Du svir IKKE en amp ved å bruke en signalkabel. Det sagt, så er det andre fordeler ved å bruke solide saker, så bruk for all del en høyttalerkabler.

Btw, du kan IKKE måle resistans i lavomhskabler med multimeter - den vil KONSEKVENT rapportere alt for mye. Du må ha presisjonsinstrument til slikt.

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.