Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Atomic preamp - et DIY-prosjekt


Anbefalte innlegg

Etter laaaaaang tids planlegging, design, bygging og pilsdrekking, er nå endelig Atomic preamp klar for presentasjon.

Det var vår gode venn Euphor her på forumet som lurte på om jeg var i stand til å gjøre noe slikt - han ønsket seg en preamp og en poweramp rett og slett.

En stund senere, må vel være ett år siden jeg begynte nå, er altså saken klar. Ålreit, her er gritty details:

Tre kanaler, alle bygget på de som finnes i Soldano X88R, etter skjema funnet her:

http://www.schematicheaven.com/newamps/soldano_x88r.pdf

Now, ingen bra klone er bra uten noen modifikasjoner, så det er gjort noen endringer. For det første er det smøget inn en cap mellom TLP-227'erene og utgangen for å hindre DC å flyte gjennom til utbufferen. Gridresistoren i utgangen er redusert til 100kOhm.

Dernest er glødespenningen likerettet, glattet, og faktisk regulert til 12,6V, rørene fores med filament i serie.

Viktigst av alt, så er kanalvelgeren gjort heldigital. Pushbrytere på fronten styrer digital logikk som sjalter inn/ut LDR'ene/FET-bryterene som den skal, mens tilsvarende jack ut vil gi fotbryterkontroll om kort tid. Den digitale logikken tillater også at man bruker brytere uten lås. Om ikke lenge kommer det også en sløyfe for effekter.

Okok, et par bilder :D

2531038905_5246cd868c_o.jpg

2530701943_7325ca00f1_o.jpg

Så, en lang historie nærmer seg slutten, forhåpentligvis vil kunden like produktet... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småtteri stort sett, relatert til jordingsproblematikk. Blant annet har DC til gløding og signal nå samme jordpotensiale, uten det var det en del brum ute og gikk ;) Clean og crunch-kanalene er veldig rene og fine, lead har kanskje LITT mye HF-støy på høye gainnivåer. Litt brum er det enda, men ikke noe jeg regner som mer enn normalt.

Jordingsmessig har jeg sørga for at hvert trinn har egen jordforbindelse per rør, og sløyfer er selvsagt unngått konsekvent. Alle signalføringer er skjermet i avsenderenden.

Layoutmessig er strømforsyning plassert i ene sida av boksen, og alt av signal er lagt i motsatt ende. DC-forsyningen til gløding bruker en kraftig transistor/zenerregulering med 100.000µF glatting... seriøse kondiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, skal vi se...

100.000µF, 12,6V, 7 rør som drar 300mA hver...

Antar R = 12,6V / 2,1A = ~6 ohm og får:

t = RC = 6 x 0,1F = 0,6s..... (t er tiden det tar før spenningen har falt til 1/e av det den var før bryteren blir slått av)

Njet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, skal vi se...

100.000µF, 12,6V, 7 rør som drar 300mA hver...

Antar R = 12,6V / 2,1A = ~6 ohm og får:

t = RC = 6 x 0,1F = 0,6s..... (t er tiden det tar før spenningen har falt til 1/e av det den var før bryteren blir slått av)

Njet ;)

He he :lol:

Brukte ikke hue mye der nei. Glemte at der var konstant last. Tenkte på forterkerne her hjemme med samme kondispakken som spiller musikk i et par minutter etter jeg slår av bryteren - hvilket er noe HELT annet uten sammenligning i det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.