Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge egen gitar


Anbefalte innlegg

visst jeg bestiller en sånn SX SST Ash MN 3TS og bytte pickupene og kansje stemmeskruene, vil jeg da få en rimelig god gitar til en god pris? har stor innteresse for å lage en egen gitar, skal bygge meg en 5 watts rør forsterker snart ^_^

Vet selvsagt ikke hvor mye du har jobbet med slike rørforsterkere fra tidligere.

Men om dette blir ditt første bygge vil jeg anbefale deg kjøpe GA-5H og bruke den som fundament for ditt bygge.

http://www.thomann.de/gb/harley_benton_ga5h.htm

Det beste forumet for modifisering og ombygging for denne forsterkeren som er den samme som Epiphone Valve Junior finner man på sewatt.com

Bare vær forberedt på at du må betale nesten like mye bare for en bra OT (utgangstrafo) - noe som helt klart er det svakeste leddet også på disse små forsterkerne fra Eiphone, Gibson, Fender mm.

/...ser fram til å møte deg igjen på DIY tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

takk takk, men jeg tenkte ikke på en rør-topp, men en combo fra ax84. kansje jeg skulle ha lagd en sånn topp og :P har gått fra å være en som bare spiller gitar til en som må ha kontroll på ALT utstyr ;)

men hvordan er det å bestille fra thomann? :huh: har ikke verdens beste tysk kunnskaper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk takk, men jeg tenkte ikke på en rør-topp, men en combo fra ax84. kansje jeg skulle ha lagd en sånn topp og :P har gått fra å være en som bare spiller gitar til en som må ha kontroll på ALT utstyr ;)

men hvordan er det å bestille fra thomann? :huh: har ikke verdens beste tysk kunnskaper...

Beregn frakt 300,- - uansett størrelse på ordre.

Ingen tysk påkrevd siden du bare klkker kjøp nå :)

Bruk deres engelske sider til å bestille. Men man bruker de tyske prisene og trekker fra 17,5% VAT

Varene kjøres til døra di og transportør krever da mva i oppkrav om det er posten som kommer.

Ellers kommer mva kravet i posten.

Når det gjelder bygge seg topp vs kombo kan jeg svare slik:

"Skulle man bli bitt av byggelysten er et antall topper mindre plasskrevende enn komboene" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har hørt er det mye mer nødvendig å skifte pots på SX'ene enn det er å skifte pickups.

Sånn rett ut av boksen... Hva er best av en SX tele og en Squier Affinity tele?

Hva slags pickuper anbefales? Hvilke stemmeskruer anbefales? Og hvilke pots?

Jeg kommer til å kjøpe denne hovedsakelig fordi jeg vil ha en gitar jeg kan prøve å skru litt på osv. uten å være ruinert om noe går galt, og fordi jeg har lyst på en rimelig tele. Om jeg har forstått det rett så blir den med nye pots, gjerne nye stemmeskruer og nye pickups en god gitar for prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags billige pickups og stemmeskruer kan kombineres med SX-telen for å få en passe god gitar? Vil ha "den typiske" telelyden. :)

Og hva annet, ikke så alt for dyrt kan den oppgraderes med for å gjøre den til en bedre gitar?

Hvis du er på utkikk etter rimelige oppgraderingsdeler ville jeg tatt en kikk på http://store.guitarfetish.com/

De selger billige men bra stemmeskruer (og annen mekanikk) elektronikk og pickup's til veldig lave priser. Et pickup sett til en tele kommer på rundt 50$.. Det er mindre enn halve prisen av de store pickup produsentene. Pickupene deres får jevnt over gode omtaler.

Hva angår SX og kvaliteten på ulike kit har jeg liten erfaring, men hva angår ferdigproduserte asia gitarer (som SX) er det ofte litt dårlig mekanikk og elektronikk eller eventuelt litt dårlig fret/nut arbeide som er det generelle problemet. Dessuten er de ofte noe smalere i halsen ved første båndet (typisk 40-41mm mot normalt 42-43mm)

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn rett ut av boksen... Hva er best av en SX tele og en Squier Affinity tele?

Hva slags pickuper anbefales? Hvilke stemmeskruer anbefales? Og hvilke pots?

Jeg kommer til å kjøpe denne hovedsakelig fordi jeg vil ha en gitar jeg kan prøve å skru litt på osv. uten å være ruinert om noe går galt, og fordi jeg har lyst på en rimelig tele. Om jeg har forstått det rett så blir den med nye pots, gjerne nye stemmeskruer og nye pickups en god gitar for prisen?

Jeg har som tidligere nevnt liten erfaring med SX og annet fra Rondo, men de får jo mye god omtale. Når det gjelder Squier er kvaliteten enorm varierende fra eksemplar til eksemplar. Affinity er ikke spes. gode gitarer etter min erfaring.. De litt dyrere "standard" og aller helst de india produserte "custom" osv er av en helt annen kvalitet. En affinity får du forresten for nesten ingen penger hos Thomann. Kjøp aller helst to litt rimelige gitarer der og du ender opp med halv pris av norske butikker. Affinity gitarene har forøvrig som mange andre asia gitarer en litt smalere hals ved øverste bånd/nut.

Edit:

Med tanke på at du vurderer oppgraderinger kan jo en affinity være ok. Da vil du jo bytte ut mye av det som er elendig uansett. Men du kan også støte på problemer med passform på enkelt deler. F.eks polepiece avstand på pickups osv (da strengeavstanden ofte er annerledes på billige asia gitarer)

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å bygge en tele. Har aldri gjort noe liknende før, men har gått sånn nogenlunde så langt. :P

Får se om jeg skriver en arbeidslogg etterhvert. ^_^

Jeg har bestilt alle delene fra Ebay. Litt usikker på hvor mye jeg har brukt, men tipper ca 1500-2000. Som nevnt over, er ikke vits å bruke masse penger på fint treverk hvis du ikke her ferdighetene og erfaring til å gjøre "førsteklasses" arbeid. Jeg hadde som mål å lære mer om gitarbygging da jeg startet, og det har jeg definitivt gjort. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påstå at jeg har bygd noen gitar sjøl, men jeg har kjøpt tre gitarer jeg har plukka fra hverandre, lakka og bygd opp igjen. Mye jobb og mye morro med det. Da var argumentet at man fikk mer for pengene ved å kjøpe en ferdig gitar enn å kjøpe i deler. Hvordan er det med det forholdet i dag? Er det lønnsomt å kjøpe i deler, eller å ta utgangspunkt i en komplett gitar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lønnsomt å kjøpe i deler, eller å ta utgangspunkt i en komplett gitar?

Jeg tror du har et godt poeng her. Det er nok rimeligere å ta utgangspunkt i en (delvis)komplett brukt gitar.

Fra en som bygger gitaren StratDuKaster kan jeg svare som følger. I signaturen min har jeg link til en brukt st type gitar som er priset til 1900,- Selv om delepriser med frakt på StratDuKaster vil havne rundt den samme prisklassen har jeg ingen forventninger til at prosjektgitaren blir bedre enn Hagstrømgitaren. Jeg kan vanskelig se at dette pris/kvalitets bildet skal endre seg mye i høyere prisklasser om man tar utgangpunkt i at man sammenligner med prisen på en brukt gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha sett at mange plukker fra hverandre klassiske gitarer og selger delene på nettet. Dette ser ut til å være "proffer" i bransjen, og grunnen må jo være at det er større penger å tjene på å selge delene enn hele gitaren.

Har sett en del spekulering rundt dette, og følgende teorier har vært kastet fram:

- Gitaren er modifisert, slik at verdien som "vintage" er ødelagt, eller sterkt redusert.

- Kanskje selgeren trenger en del til en annen gitar som da øker veldig i verdi. Da kan man tjene penger på å selge resten av delene.

- Gitaren har en "ukjent" bakgrunn, det vil si stjålet. Da er enkeltdeler helt umulig å spore, så lenge man holder serienummeret til gitaren unna markedet.

Ikke vet jeg, jeg bare ser med undring på hva noen er villige til å betale for gamle gitarer, rett og slett fordi det er gammelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.