Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge egen gitar


Anbefalte innlegg

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Saga- settene har rykte på seg til å bli "helt greie" gitarer, men at man må regne med å modifisere noe på delene for å få de til å passe sammen. Hvis motivet er å lage seg en gitar, og å lære noe av det, så kjør på, men hvis motivet er å skaffe seg en god gitar som koster mindre enn det man ellers måtte betale, hadde jeg styrt unna. Det er for mye jobb og fikling hvis man ikke bryr seg om gitarbyggingen.

Skal man ha "så mye tele som mulig for pengene", kan man for eksempel kikke på Blade- gitarer, eller kanskje også SX, men da med litt utskifting av deler.

Nå skal jeg innrømme at jeg aldri har testet ut en helt Saga- sett, men har hatt hendene på et par halser og kropper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der kommer jo lett på under 1000kr tilsammen, tenkte det kunne være morsomt å prøve å bygge selvom jeg egentlig ikke bryr meg så mye om selve byggeprosessen...

Målet hadde jo vært å ha en helt OK gitar i forhold til prisen, gjerne noe som kan måle seg med squier o.l som koster rundt 2k her til lands.

Hva slags modifikasjoner for å få ting til å passe er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygge gitar ser veldig morsomt ut, og dette skal jeg prøve en gang. Tiden er ikke inne ennå ettersom det er min andre gitar det er snakk om, men jeg skal lagre all informasjon jeg har fått så langt slik at jeg kan bruke den når jeg skal bygge en selv. Mulig det blir et "billigsett" til jul også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har lest, er det vel litt snakk om skruehull som ikke er helt på rett plass, litt rufsete finish og slikt, altså ikke noe veldig alvorlig. Dessuten er det jo saken med lakk og slikt, som faktisk er det som er mest trøblete når deg gjelder å lage sin egen gitar. Pusser man grundig ned, noe som krever litt erfaring, og oljer, er mye av problemene fjernet. Men som sagt, har bare lest om disse komplette settene, og har ikke erfaring selv.

Hovedpoenget mitt er at hvis du bare vil ha en billig gitar, tviler jeg på at det er verdt jobben. Da er det bedre å kjøpe en "ferdig" sak, fra for eksempel Sx. og heller modifisere den. Like rimelig, og mindre jobb.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler vel på at du kommer under tusen, vil du det kan du få kjøpe min "Tender Starcaster" for 500 kroner pluss porto, en gitar jeg har lagt ned masse jobb på, men litt over tusen går greit. http://www.rondomusic.com/

Det er en "Stratocaster", sort.. Godt dokumentert i en tråd som nok ble borte i hackingen av forumet. Den står her, helt ubrukt.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en USA Deluxe strat, og ville ha en tele... Og da fint om den kan måle seg med de Squire telene til rundt 2k.

Hvordan kan en SX STL50 som kommer på rundt 1300kr inkl. frakt og mva. måle seg med de foreksempel? Og hva slags endringer er det som skal til for å gjøre den bedre? Er det nok med stemmeskruer som holder bedre foreksempel? Hvordan kan den måle seg etter bytte av stemmeskruer mot foreksempel squire telene eller de billigste mexico telene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikk litt på reviewene på

http://reviews.harmony-central.com/reviews...+Tele+Copy/10/1

så finner du ut at stemmeskruene er helt greie. Jeg har faktisk ikke satt strenger på min enda, så jeg kan ikke bidra, men de virker som de er helt OK. Har planer om å ta de av og og sage vekk fra headstocken, slik at det ser ut som en tele. det gjør den ikke nå. Når det er sagt, er halsen helt nydelig, i honningfarge, så det er da opp til meg å få den enda finere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StratDuKaster - En meningsløs prosjektgitar

Arbeidstittelen er ikke valgt tilfeldig om du skjønner hva jeg merer :lol:

http://forum.gitarnorge.no/index.php?showtopic=13957

thoman har et par kit. Kjenner ikke kvaliteten på disse, men det virker som dem nylig har byttet merkenavn på disse kittene. Mener huske et var Saga dem hadde tidligere, men heller ikke brukernavnet mitt er valgt tilfeldig :huh:

http://www.thomann.de/gb/hosco_tstyle_kit.htm

http://www.thomann.de/gb/hosco_ststyle_kit.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags billige pickups og stemmeskruer kan kombineres med SX-telen for å få en passe god gitar? Vil ha "den typiske" telelyden. :)

Og hva annet, ikke så alt for dyrt kan den oppgraderes med for å gjøre den til en bedre gitar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.