Gå til innhold

Hank

Medlem
  • Innholdsteller

    65
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

7 Neutral

Om Hank

  • Rang
    Nybegynner
  • Bursdag 23. juli 1982

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    Ski
  1. Det er ikke helt riktig, setter du på nylonstrenger på en gitar med magnetisk pickup (vanlig singelcoil eller humbucker) får du ikke mye lyd. Magneten i pickupen lager et magnetfelt. Når en streng vibrerer vil den endre magnetisk flux, som igjen gir spenning i coilen i pickupen.
  2. Nå har jeg sett hele videoen. Fysikken er riktig den, men den beviser jo noe helt annet enn det han hevder. Første halvdelen er kun definisjoner av begreper som amplitude, frekvens, bølgelengde osv. Han "beviser" at en gitt tone har samme frekvens uavhengig av instrument. Det er jo ikke noe nytt; en enstrøken A (A1) har akkurat samme frekvens (440Hz) uavhengig om du spiller det på en gitar, trompet, fiolin, piano eller whatever. Andre delen trekker han inn massen til strengen og string tension. Det han beviser her er at tykkere strenger gir høyere tension. Det er jo heller ikke noe nytt. Han snakker også litt om kovalensbindinger... som overhode ikke har noe med saken å gjøre. Han er såvidt innom hvorfor instrumenter høres forskjellig ut, altså overtoner, men det han går hverken i dybden eller trekker noen konklusjon. Skal man ta konklusjonen hans bokstavelig tror man at en gitar og et piano høres likt ut. Hvis noen lurer: Så har jeg spilt aktivt i snart 25 år (gitar er riktignok ikke hovedinstrument)Undervist ved kulurskole 3 årStudert fysikk ved UiO og har hovedfag i teoretisk matematikk.Da fikk jeg slengt inn en liten "presenter deg selv" i samme slengen
  3. Det er ihvertfall en feil i formlene som er på tavla i begynnelsen i videoen. Lambda=2L, f=V/lambda og f=nV/2L henger ikke sammen. Enten er dårlig notasjon eller så er det feil. (Det stemmer riktignok for n=1, men n skulle visst være fret så det gir ingen praktisk mening). Har ikke sett hele videoen, så skal ikke uttale meg om det han sier har noe for seg eller ikke.
  4. Skulle tro det. Jeg betalt 3200 for min brukt. Nypris er vel rundt 3800.
  5. Hvorfor vil du at den skal være single-coil sized når plekterbrettet ditt er kuttet for humbucker sized? Eller skal du bytte plekterbrett og liker utseende av 3 single coils? Hvis du liker lyden i humbuckeren du har nå; så kan du jo prøve å koble en coilsplitt på den forutsatt at den har 4 ledere. Du finner masse skjemaer på Seymour Duncans sine sider, men hver oppmerksom på at forskjellige pickup produsenter har forskjellige fargekoder på sine pickups (se egen post i DIY forumet her).
  6. Jeg har dessverre litt dårlig med opptaksmuligheter for tiden. Får heller prøve å komme sterkere tilbake en annen gang. Jeg syns det var litt stusselig at ingen klarte å kjenne igjen riffet ditt (er vel ganske typisk RHCP?), så da måtte jeg nesten svare Noen andre som har lyst til å spille inn ett riff?
  7. Jeg tok bandet med en gang, men var litt usikker på låta. Men da jeg begynte å nynne til så husket jeg teksten Det er vel kanskje ikke den mest kjente sporet fra det albumet, men den er en av mine favoritter.
  8. A long, long, long, long time ago Before the wind, before the snow Lived a man, lived a man I know Lived a freak of nature named Sir Psycho
  9. Jeg liker godt: F9 - Em#9 - Am7 (x8788x - x7678x - x0558x)
  10. Jeg børste støv av den gamle phaser'n min, Boss PH-3, og satte den på pedalbrettet. Til min store skuffelse fungerte den ikke som forventet. Jeg får ikke lyd når jeg vrir stage-knotten til 10 og oppover (har trinn: 4, 8, 10, 12, Fall, Rise, Step). Den funger når stage er satt til 4 eller 8, eller når den står i bypass; mens når jeg altså vrir stage til 10 og oppover forsvinner lyden. Øvrige knotter fungerer som de skal. Den fungerte som den skulle da jeg pakket den bort for 2-3 år siden, og har ikke vært utsatt for hverken støt, fukt, kulde eller varme. Noen som har en ide om hva som har skjedd? Takknemlig for alle tips
  11. Sikkert greit å starte en egen tråd. 1) Ang 22 eller flere bånd: Det funker hvis skalalengden blir riktig, dvs avstand fra bro til nøtt. Er en mulighet å ha fingerboard er lengre enn halsen, slik at de dekker litt av kroppen. Da får du plass til ekstra bånd. 2) Tele vs Strat hals: Tele og strat har forskjellige heel, straten er avrundet mens tele er ikke det. Du kan putte en strathals på en tele, men ikke omvendt. Så i ditt tilfelle vil det ikke fungere. 3) Fjerne lakk: Du kan fjerne lakk med varme den med varmepistol og skrap den av. Så pusser du bort restene. Vær forsiktig så det ikke blir for varmt slik at treverket under misfarges (forsåvidt ikke så farlig hvis du skal lakkere igjen etterpå). Prøv deg fram på baksiden av gitaren hvor det ikke er så farlig. Det er andre her som har fjernet lakk, så de kan sikkert gi deg råd.
  12. Organisk var kanskje ikke mest beskrivende, men ville ha noe med kraftig output som et kompliment til den PAF lignende lyden jeg har i neck. Noen som vet dette? Innbiller meg at de to siste kombinasjonene gir det samme som de første; at det er kun hvordan magnetene står i forhold til hverandre som er viktig. Hvordan vil dette slå ut ved coilsplitting?
  13. Og det løser jeg rett og slett ved å lodde på en liten ledningstomp mellom de to spolene? Ser ikke ut som det er noe mer som er gjort. Lurer på en ting til: Hvilke effekter kan man få ved å snu magneten(e)? Med 2 humbucker er det 4 muligheter. For hver coil (tenk bridge til venstre og hver coil oppover til neck lengst til høyre) 1) Brigde: nord, sør, sør, nord :neck - Dette er vel det vanligste(?) 2) Brigde: nord, sør, nord, sør :neck - Out of phase(?) 3) Brigde: sør, nord, sør, nord :neck 4) Brigde: sør, nord, nord, sør :neck Svaret er vel avhengig av hvordan pickupen spunnet? Hvordan er dette for de pickupene jeg har, altså seymour duncans? Jeg byttet faktisk 2 magneter. Jeg hadde ett sett med Duncan Designed HB103N og HB103B. Har alltid likt neck pickup, men syns bridge pickup var litt "tynn og steril". Det er ikke så mye info å oppdrive om settet annet enn "HB103 was patterned after the SH-6 Duncan Distortion set" på Seymour Duncan sine sider. Jeg syns neck pickupen høres mer ut som en SH-1n '59, og etter å ha lest litt på SD forumet fikk jeg bekreftet at neck pickup i settet har mest til felles med '59. Derfor har jeg gått for en Unoriented Alnico 5 i neck for å få den enda litt likere en '59, og en Alnico 8 i bridge i håp om få en litt fyldigere og organisk lyd. Foreløpig har jeg ikke fått test så mye, kunne sjekket at det fungerer. Høres bra ut så langt ihvertfall. Skal gjøre en del andre modifiseringer på gitaren, så blir vel til at jeg lager en egen tråd for å samle alle spørsmål, svar og bilder etterhvert.
  14. Oppdaterte førstepost med bilde, og korrigerte en feil i beskrivelsen - lederen er på samme side som outputwirene, ikke motsatt som jeg først skrev.
  15. Takk for svar Gjorde som du foreslå: Tappet på hver coil mens den var tilkoblet forsterker - jeg får lyd i begge coilene, både når jeg tapper skrujern på spolen og når jeg tapper på "polepiece'ne". Så da er det nok noe annet. Kan det være en form for jord? Kan prøve å få tatt et bilde, men må ha skikkelig kamera og lys sånn at det syns.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.