Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva synes du om de ulike gitaristene?


lightningboy

Anbefalte innlegg

Jeg synes det var på tide å si hva man mener om de ulike gitaristene, og hva som er den beste låta demmes.

Man kan både ta med gitarister man liker og gitarister man ikke liker.

Michael Angelo Batio: Kåret til verdens raskeste, er veldig kreativ og komponerer bra. Dog har han noen issues, blant annet er fraseringen hans heller dårlig og han treffer liksom ikke de rette punktene. Spiller også veldig låst i de forskjellige skalaene og mye av materialet er middelmådig. Ellers så spiller han veldig rent og inspirasjonen fra jazz og prog rock er helt klart synlig.

Spesialitet: Alternate, Sweep, og Economy picking.

Beste låt: No Boundaries

Chris impellitteri: Også en blazing fast gitarist, lager mange fine neo klassiske låter, men alt han spiller blir veldig stivt og hardt og han bruker nesten litt for mye sustain. Også shredder han veldig mye ved å spille de samme licksene på en streng veldig kjappt. Derimot liker jeg mye av sweepingen hans, selv om det kan bli litt mye diminished. Men i motsetning til mr angelo er denne karen veldig dyktig når det gjelds frasering, han treffer akkurat de riktige punktene og når han holder en vibrato så låter det dødsbra.

Spesialitet: Alternate og Sweep picking.

Beste låt: 17th century chicken picking

Steve Vai: Spiller veldig bra med Whitesnake og er flink til å komponere. Kan bli litt mye kvasi-shredding dog, og jeg synes han spiller med litt for mye fuzz. Han spiller også meget rent. Dog skjønner jeg ikke helt hvorfor han er så kjent siden de andre gitaristene fra Whitesnake spiller minst like bra.

Spesialitet: hammerons n' pull off's, tapping, enhånds tapping.

Beste låt: Now your gone av Whitesnake

George Lynch: Meget god gitarist klarer å skape en skikkelig stemning i alt han spiller. Er også en kløpper på hammer on's n' pull offs's og tapping. Kan kanskje bli litt litt mye pop/rock for noen og litt for lite virutoso tricks ala string skipping. Han har også en herlig gitarlyd.

Spesialitet: hammer on's and pull off's og tapping

Beste låt: Dream Warriors av Dokken

Gary Moore: En meget undervurdert gitarist. Det kan nesten være vanskelig å bli enig i hvilken sjanger denne mannen spiller. Blues, rock metal? Eller kanskje en blanding. Han har spilt med flere band, kanskje mest kjent som gitarist i Thin Lizzy. Spiller vanvittig rent og bra, og har vært nøye og kresen når han skapte gitarilyden sin, dog skal det sies at den forandres litt fra låt til låt. De fleste vil nok si at Still got the blues er den beste låta hans, men jeg mener selv at The loner er den beste.

Spesialitet: En hånds tapping

Beste låt: The loner

Eddie Van Halen: Dyktig gitarist som var laangt forut for sin tid. Veldig, veldig krativ fyr som spiller meget smakfult og variert. For min egen del blir det litt for mye fuzz til tider, men det er vel mer smak og behag. Personlig så er Dreams av Van Halen min favoritt solo, men jeg vet at mesteparten ville holdt en knapp på Eruption som er en full instrumental gitarlåt. Eddie er hvaa de fleste regner som oppfinneren av moderne tapping.

Spesialiteter: Tapping, hammer on's n' pull off's, Whammy Dives

Beste låt: Eruption

John Sykes: Undervurdert gitarist. Han er mest kjent for sine dager med Whitesnake og Thin Lizzy. John Sykes er vel hva man kan kalle en shredder selv om han ikke spiller så mye neo classical som Malmsteen og Impellitteri.

Spesialiteter: Alternate picking

Beste låt: Thunder and lightning av Thin Lizzy

Gidder ikke skrive mer nå, men jeg kommer å editer senere. Hva mener dere om de forskjellige gitaristene, det trenger ikke være noen av de jeg har ført opp?

Endret av lightningboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er ekstremt uenig. ;) Mener selv at ingen gode gitarister har teknikker som sin spesialitet. Det er altfor mange andre som kan spille minst like bra innenfor hvert område. Også litt merkelig å kalle strenge hopp for et triks...

Du virker veldig fokusert på teknikk. Hva med musikken? Hva er spesialitetene der?

Dog skjønner jeg ikke helt hvorfor han er så kjent siden de andre gitaristene fra Whitesnake spiller minst like bra.

Var dette med hva som spilles... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

George Lynch spiller ræva av alle de du nevner. Det er mitt syn på saken. Faen for en gitarist.

Støttes på alle punkter.

OT.

Paul gilbert:

Kirurgisk presis alternative. Sinnsyk presisjon og speed. Uten tvil en av verdens beste gitarister. Orginalitet er d ingenting å si på. Mye neo-klassisk. Sinnsykt fett imo.

Sang: Get out of my yard. Technical difficulties.

Ron Bumblefoot Thal

Utrolig. KAn gjøre mye rart med gitaren og lage lyder som du aldri ville tenkt på. Tappinga hans er jo helt utrolig. Hørt han live. Bruker mye legato når han improviserer, utolig flink på det. Utrolige melodier i sangene hans og sinnsykt flink til å gjøre noe gammel til noe helt nytt. Difinitivt en av mine favorittgitarister.

Sanger: Guitars suck, I cant play the blues, og skjekk ut hans versjon va dont cry på youtube. Ikke halvparten av det den var live, men får nester tårer i øynene fortsatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg VIL og SKAL på FGC neste år. Hadde jo vært helt sykt om han hadde joina in. Men han er jo big star nå for tiden... Ekke mye å håpe på...

Er veldig mye å satse på. ;) Jeg skal i alle fall prøve å komme meg med. :) Er verdt hver en krone, selv uten gitar. :D Skal få sitte på. Nesten gratis! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror aldri jeg har vært så uenig med en trådstarter før. Totalt forskjellig innenfor musikksmak. Michael Angelo Batios musikk prog-rock inspirert? Nå ble jeg interessert.

Fokuserer ikke så mye på gitaristen i en eller annen låt, men jeg må trekke frem avant-garde gitaristen Fred Frith. Hans gitarspill i Henry Cow er noe av det mer originale som er å finne der ute.

Hva jeg mener: Henry Cow - Living in the Heart of the Beast. Hør den og bli amazed. Låta Decay of Cities er også et bra alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også høre proggen i låtene, blant annet taktskifte. Husk en ting, det finnes mye dårlig prog også Uriah Heep og Neil Young f.eks ;)

Trenger det å være et kriterie for at musikk skal betegnes som progressiv? Not in my book!

...og Uriah Heep og Neil Young har aldri vært prog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.