Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva synes du om de ulike gitaristene?


lightningboy

Anbefalte innlegg

Hvor finner jeg den siden med de klippene?

Altså MAB har mye raskere solo enn soloen til OFR. Og er ingen shredding i introen til OFR. Det lå et klipp ute på Youtube før med MAB der han spiller lynkjapp alternate og economy picking. Laaangt kjappere enn noen låt jeg har hørt av han, det var laget av et gitarblad...

Ta også en titt på Speed Kills videon, der er det også kjappere shredding enn på platene.

Dessuten hvor er Rusty Cooley på den lista?

Jeg synes liksom det blir litt for dumt å ta de kjappeste låtene til shreddere og annta at de ikke kan shredde kjappere liksom. Mye av resultatene er jo helt urealistiske, når McLaughlin ligger høyere oppe enn MAB og John Norum er like rask som Jason Becker? Og at Buckethead ikke er høyere oppe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvor finner jeg den siden med de klippene?

Den ble postet på flere fora for en tid tilbake, men jeg tror ikke det finnes noen linker som enda funker. Skal se om jeg får lastet opp zip-filen.
Altså MAB har mye raskere solo enn soloen til OFR. Og er ingen shredding i introen til OFR. Det lå et klipp ute på Youtube før med MAB der han spiller lynkjapp alternate og economy picking. Laaangt kjappere enn noen låt jeg har hørt av han, det var laget av et gitarblad...

Ta også en titt på Speed Kills videon, der er det også kjappere shredding enn på platene.

Jeg mente introen til soloen, ikke introen på låta.

Willie har sett alt du referer til, og har også sjekket alle de ekstra raske delene. Det raskeste er altså soloen på "O.F.R.", selv om han ofte spiller nært slike hastigheter på mye av det andre han spiller.

Dessuten hvor er Rusty Cooley på den lista?
Cooley er rett under Paus og rett over McLaughlin.
Jeg synes liksom det blir litt for dumt å ta de kjappeste låtene til shreddere og annta at de ikke kan shredde kjappere liksom. Mye av resultatene er jo helt urealistiske, når McLaughlin ligger høyere oppe enn MAB og John Norum er like rask som Jason Becker? Og at Buckethead ikke er høyere oppe....

Det er fordi de ikke spiller fortere. Enkelt og greit. Willie måler de raskeste greiene han har hørt. Han har da også hørt mer enn de fleste, noe som er enda en grunn til at denne listen er til å stole på mer enn noen andre.

Hvis du tviler så kan du jo sette deg ned og måle selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willie Jordan er utvilsomt en nerd, og jeg synes det han driver med er passe teit, men han har faktisk peiling på dette. Alle 'listene' i gitarbladene over de raskeste gitaristene er pur svada, enten fordi det er ren synsing eller fordi de kun belønner fart uansett teknikk (f. eks. plektertapping og korte, raske legatoløp--derav Kirk Hammetts latterlig høye plassering på en viss liste i Guitar One). Willie Jordan har faktisk satt seg ned og virkelig undersøkt dette.

At Greg How skulle være treigere enn Mark Tremonti(Creed) har jeg ikke trua på. Eller at John Mclaughlin er raskere enn Jason Becker og Michael Angelo Batio. Dessuten så betyr det ikke at den har noe med MAB å gjøre fordi på den ligger på forumet. Har lest flere steder flere steder at Michael Angelo batio har rekorden med 33 toner i sekundet, det ene stedet tror jeg var et gitarblad.

John McLaughlin ER raskere enn Michael Angelo, og de aller fleste andre, for den saks skyld. At dette i tillegg er på akustisk gitar, med ekstremt innfløkte fraser (ingen streite skalaløp der i gården), gjør det hele enda sykere.

Ellers har Michael Angelo selv sagt (enten på Petrucci-forumet, eller sitt eget--jeg minnes ikke hvor for øyeblikket) at det raskeste han klarer å spille med alternate picking er sekstendeler ved ca 230 slag i minuttet. Om du vil ha det i 'noter per sekund', er det et sted mellom 15 og 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også høre proggen i låtene, blant annet taktskifte. Husk en ting, det finnes mye dårlig prog også Uriah Heep og Neil Young f.eks ;)

Trenger det å være et kriterie for at musikk skal betegnes som progressiv? Not in my book!

...og Uriah Heep og Neil Young har aldri vært prog.

Nei det er ikke et kriterie, men det er en av hovedingrediensene i prog. Uriah Heep og Neil Young er prog jo, Både Wiki og Allmusic oppfører Uriah Heep som prog, Neil Young er ikke oppført som det men jeg vil helt klart si han er prog det på grunnlag av diskusjoner med noen progeksperter som har ALT av progressive rock. Dixie Dregs med Steve Morse er heller ikke oppført som prog på Allmusic men de er uten tvil like mye prog som de er veskyst rock.

Ja, argumentene dine er ekstremt holdbare. Du og de som har alt av progressive rock har vel kommet frem til at Neil er prog fordi han lurer inn 11/4 i ei eller anna låt, ikke sant? Neil Young har spilt folk og countryrock siden starten av solokarrieren, and that's a fact.

Uriah Heep er mye mer på grensen til å kalles prog, ja, men jeg synes de har alltid vært litt mer heavymetal.

Endret av master_k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også høre proggen i låtene, blant annet taktskifte. Husk en ting, det finnes mye dårlig prog også Uriah Heep og Neil Young f.eks ;)

Trenger det å være et kriterie for at musikk skal betegnes som progressiv? Not in my book!

...og Uriah Heep og Neil Young har aldri vært prog.

Og Uriah Heep er heller ikke dårlig. Finfint band til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt rart ... At "alle" som blir nevnt som gode gitarister er de som spiller fort!?

Og kan sin egne sære tekinkk.

er det ikke bedre at en gitarist faktisk veit hva han gjør?? enn å kunne briefe?

Selvom sangen ikke er verdens mest avansserte. Santana feks.!? Han har jo en del rolige låter. Men allikevel en som sjelden blir nevnt. men han er vel kanskje en av de som har mer peil enn Michael Angelo, Van Halen og alle de der.....

Eller er det bare min mening?

Beherske eller briefe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så de som briefer kan umulig beherske? Briefer de med ting de ikke kan? Skal riktignok sies at det er kun gitarister som ikke forstår den type musikk som kaller det briefing. ;) På samme måte vil de som ikke forstår Santana kalle det kjedelig. Jeg er nok en av de. Jeg kan ikke fordra Santana... Å få musikalsk orgasme av sin egen spilling høres ikke bra ut. ;)

Saken er nok den at de aller fleste kan det de kan, og spiller det de vil spille. En som ikke har noen som helst interesse av å spille fort, vil oftest ikke lære seg det heller. Og vice versa. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo noen kurrante låter, men de har fått veldig dårlig kritikk. Og det faktum at WASP's cover av Easy Living er bedre sier jo litt. Men jeg kunne godt kjøpt ei skive äv Uriah Heep om jeg fant den billig.

Ja, det sier noe om din musikksmak, ikke om Uriah Heep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også høre proggen i låtene, blant annet taktskifte. Husk en ting, det finnes mye dårlig prog også Uriah Heep og Neil Young f.eks ;)

Trenger det å være et kriterie for at musikk skal betegnes som progressiv? Not in my book!

...og Uriah Heep og Neil Young har aldri vært prog.

Og Uriah Heep er heller ikke dårlig. Finfint band til tider.

Har jeg vel aldri sagt. The Magician's Birthday er ei jævla bra plate.

On Topic:

Har ingenting å melde i diskusjonen, så jeg skal ikke forurense tråden mer med off-topicprat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.