Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

EMG - pregløse eller "tonedempende"?


larseko

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri prøvd EMG'er, men til stadighet hører jeg to ganske så forskjellige påstander om disse pickupene:

1) du mister mye av tonen fra treverket

2) de er pregløse eller nøytrale

For meg er dette to motstridende påstander, idet jeg vil tro at en "pregløs" pickup snarere vil la tonen i treverket skinne gjennom enn å dempe den? Eller er det slik at andre pickuper er voicet slik at de høres litt vintage ut, og at man dermed _tror_ man hører treverket? Sånn som det noen ganger høres ut så lager derimot EMG lydene av seg selv, uten å gjengi gitarenes karakteristika. Hvordan i all verden skulle det skje?

Noen andre som har reagert på dette? Setter meg klar med popcornet og håper det blir diskusjon. Har ikke tenkt meg EMG'er selv, men jeg synes det er interessant.

Det har sikkert vært endeløse diskusjoner om dette før, men det kunne være interessant å se noen synspunkter på akkurat disse to poengenes forhold til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg er nok litt enig i at EMG i større grad en andre PUs låter likt selv i forskjellige gitarer. De låter også en komprimert i mine ører. Har prøvd en del Tyler SE'r hvor du kan skru den aktive elektronikken av og på og det viser godt hvordan hva det gjør med lyden. Men det er jo mange som har fet nok lyd med dem så det er vel mest en smakssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt enig i at EMG i større grad en andre PUs låter likt selv i forskjellige gitarer. De låter også en komprimert i mine ører. Har prøvd en del Tyler SE'r hvor du kan skru den aktive elektronikken av og på og det viser godt hvordan hva det gjør med lyden. Men det er jo mange som har fet nok lyd med dem så det er vel mest en smakssak.

Akkurat. Kan det være noe de gjør i elektronikken for å unngå støy når signalet forsterkes? Aktive pickuper skal jo være en god del mer støyfrie enn andre mikker når man kjører dem gjennom ymse higain-stadier. Vil dermed tro at den aktive elektronikken filtrerer vekk en del av det som kommer ut av mikkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt EMG i flere gitarer. Synes ikke alle låter likt. Men om EMG passer til alle stilarter, er kanskje mer tvilsomt? Jeg har rett nok brukt humbuckerne deres mest. Ellers blir det jo et spørsmål om smak og behag? Noen sier at de låter livløse og får alle gitarer til å låte likt. Jeg er ikke enig i det, men har stor tro på at alle må få lov til å synse hva de vil. "Kommer an på øyet som ser", kan jo overføres til "øret som hører". Bakgrunn, smak, lydideal etc spiller inn.

Å påstå at en Gibson LP og en tynn Ibanez med tremolo låter likt med EMG`s er kanskje å ta litt hardt i? Låten fra en gitar går jo også på sustain? EMG klarer ikke å gi en gitar mer sustain enn det som er i treverket/hardware. To feite bolter nedi en mahognyplanke vil gi mer baller enn to tynne skruer og en knivsegg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EMG klarer ikke å gi en gitar mer sustain enn det som er i treverket/hardware. To feite bolter nedi en mahognyplanke vil gi mer baller enn to tynne skruer og en knivsegg :D

Insinuerer du at Ibanez ikke eier sustain? Makan til lættis utsagn skal man jo lete lenge etter. Verken Gibson eller Ibanez er merker som normalt selges med EMG, uten at det spiller stor rolle. Må ta til motmæle når usannheter presenteres godt skjult av gode intensjoner. ;)

For min del er aktive mikker et klart nei, fordi jeg ikke gidder å bytte batteri i gitaren. Ellers hadde det nok vært helt greit. Treverket påvirker strengen på samme måte, uansett hvilke mikker som plukker opp svingningene - all logikk tilsier dermed at du ikke klarer deg med bare aktive mikker. Hardt å påstå at Gilmour låter som Kirk'ern. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt enig i at EMG i større grad en andre PUs låter likt selv i forskjellige gitarer. De låter også en komprimert i mine ører. Har prøvd en del Tyler SE'r hvor du kan skru den aktive elektronikken av og på og det viser godt hvordan hva det gjør med lyden. Men det er jo mange som har fet nok lyd med dem så det er vel mest en smakssak.

Akkurat. Kan det være noe de gjør i elektronikken for å unngå støy når signalet forsterkes? Aktive pickuper skal jo være en god del mer støyfrie enn andre mikker når man kjører dem gjennom ymse higain-stadier. Vil dermed tro at den aktive elektronikken filtrerer vekk en del av det som kommer ut av mikkene?

Det er nok ikke noe støyfilter i pickupene (regner ikke med det hvertfall), men signalet forsterkes i en preamp i gitaren, før det sendes videre som et høyimpedans-signal. Ved å forsterke signalet tidlig i signalkjeden, vil du unngå å forsterke opp støyen som tilføres videre i kjeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen av dere har sett Fender strat 50 års dvd'en så spiller Gilmour først på 001 straten og deretter på EMG straten sin. Der gir et lite inntrykk av forskjellen.

Er kanskje ikke det at EMG låter dønn likt på forskjellige gitarer som de har litt mer egenlyd enn andre PUs. Det blir det jo nødvendighvis som PK nevner med en pre amp innebygd. Og som enhver pedal eller annet som puttes mellom PU og forsterker så vil jo det farger lyden.

Hovedgrunnen til at de var/er veldig populære blant endel kjente gitarister som turnerer mye er jo like mye at de eliminerer endel støy- og jordingsproblematikk som dem sliter med på store turneer som det at folk nødvendighvis digger lyden. Det var jo grunnen til at bla. Gilmour begynte å bruke EMG på 80 tallet (I dag modder Cornish gitarene hans isteden). Kiipt å stå på Valle Hovin å få 50hz fra lysriggen ut i PA'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men signalet forsterkes i en preamp i gitaren, før det sendes videre som et høyimpedans-signal.

Nei, det sendes videre med LAV utgangsimpedans i gitaren til en HØY inngangsimpedans i amp.

Ellers er det ikke noe spesielt med signalet fra en EMG, men man driver gjerne ampen kraftigere, og dermed komprimerer preampen mer. Resultatet kan nok bli mindre forskjeller i tonene. Dette er nok årsaken til at mange mener de mangler karakter. De om det.

Men man har da volumkontroll på gitaren folkens, den *trenger* ikke stå på maks ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men signalet forsterkes i en preamp i gitaren, før det sendes videre som et høyimpedans-signal.

Men man har da volumkontroll på gitaren folkens, den *trenger* ikke stå på maks ;)

Dette er en av fordelene med en aktiv pickup; lyden vil ikke bli dårligere om man drar av på volum slik den ofte blir med passiv elektronikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.