Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Grunnleggende note-teori


Boffen

Anbefalte innlegg

Skal på opptaksprøve den 14, og siden jeg ikke kan noenting om noter, så lurte jeg på hva jeg kan øve til for å være klar til denne testen:

"Test i kunnskap om noteverdier og noter i G-nøkkel og F-nøkkel".

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for dobbelpost, men hvor viktig er det å kunne akkordene i grunnstilling og i omvending, og ikke minst, hvor stor forskjell er det?

Ikke skyt meg hvis dette blir en skikkelig dårlig forklaring, unnskyldningen min er at jeg ikke kan dette godt nok.

Dette er det jeg har lært så langt på musikkteori på kulturskole:

En akkord finnes i grunnstilling, i 1. omvending og i 2. omvending. Forskjellene er disse: (tatt utgangspunkt i en "vanlig" treklang, f.eks C-E-G, fra C-dur skala. C er grunntonen, E er tersen mens G er kvinten)

Grunnstilling: C - E - G, dette er altså grunnstillingen, eller vanlig rekkefølge. C er grunntonen, E er tersen mens G er kvinten.

1. omvending: E - G - C. E kommer først (tersen), G følger (kvinten), mens C (grunntonen) kommer til slutt. Hvis man spiller dette i en arpeggio, hører man at intervallet mellom G og C (intervallet er en kvart) er større enn mellom E og G (intervallet her er mindre, en ters)

2. omvending G - C - E. Her ligger kvinten på bånn, mens C som er grunntonen kommer etterpå, fulgt av E som er tersen. Her kan du høre at det første intervallet er større enn det siste. ( G - C (kvart) og C - E (ters))

Hvis noen spiller dette på et piano eller hva som helst, så har du to greie måter å finne det ut på. Det ene er som jeg har sagt, hør etter hvor det store intervallet kommer.

Det andre er å gå nedover på skalaen etter at siste tone er spilt. Hvis man spiller en grunnstillings akkord, trenger du ikke å gå ned ekstra toner, G - E - C, fordi når du lander på C får du grunntonefølelsen.

På 1.omvending må du gå ned en ekstra, fra E - C, fordi du ikke får en grunntonefølelse på E (forklaring: det er ikke grunntonen)

PÅ 2.omvending må du gå ned to ekstra. G - E - C. Kan hende du må lese dette veldig nøye for å skjønne det (jeg vet, ganske kronglete forklart), men håper du forstår det. Hvis ikke, vil jeg anbefale denne siden, som har litt bedre forklaringer enn meg. Jeg skylder på trøttheten. Hvis Aiwass, The Euphor, Jingles, TorH, J.S Bach, Alexander T eller andre som har peiling på teori vil forklare her, vær så god..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, sykt. Jeg glemte jo selvfølgelig C-dur skalaen som alle eksemplene mine var bygd opp fra.. ANyway:

Her kommer intervallene samtidig, og hvilke toner de representerer i C-dur skalaen (merk, jeg har tatt med alle tonene som kommer i mellom de tonene som er med i skalaen. De som er i skalaen er C - D - E - F - G - A - H - C.. Det er bare rene og store intervaller i C-dur skalaen):

Ren Prim - C (Er grunntonen)

liten Sekund - C#

Stor Sekund - D

liten Ters - D#

Stor Ters - E (Dette er tersen jeg snakket om)

Ren Kvart - F

Forstørret kvart / forminsket kvint (kjent som tritonus, den djevelske tonen) - F#

Ren Kvint - G (Dette var kvinten)

liten Sekst - G#

Stor Sekst - A

liten Septim - A#

stor Septim - H

Ren Oktav - C

Edit: Fikset feilen min..

Endret av lars_loffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å dø, har ikke store forventninger til å komme inn, men jeg hater å få stillt enkle spørsmål, og alt jeg er kapabel til å gjøre er å se dumt på dem..

Endret av Boffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren Prim - C (Er grunntonen)

liten Sekund - C#

Stor Sekund - D

liten Ters - D#

Stor Ters - E (Dette er tersen jeg snakket om)

Ren Kvart - F

Forstørret kvart / forminsket kvint (kjent som tritonus, den djevelske tonen) - F#

Ren Kvint - G (Dette var kvinten)

liten Sekst - G#

Stor Sekst - A

liten Septim - b (på engelsk Bb, men siden vi bruker H i stedet for B, bruker vi av rare grunner b (av en eller annen grunn er det ikke Hb, men bare B)

stor Septim - H

Ren Oktav - C

Ta en titt på det der igjen, du...

Hint: # og b'er...

Endret av aiwass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. flause.

Du tenker på den lille septimen, right? hvor det skal være A#... b'en skal vel også i utgangspunktet skrives Hb? Jeg bare spør jeg Aiwass, siden du virkelig har mye peiling på dette. Når du går oppover en skala, bruker man #'er av hensiktsmessige grunner, og b'er når du går nedover?

Edit: Dette var feil!

Haha, beklager virkelig den feilen... Jeg legger delvis skylden på at jeg var trøtt, og resten på at jeg ikke har lært det godt nok... Forhåpentligvis blir jeg litt mer stødig på det før jeg begynner på musikklinjen til høsten..

Endret av lars_loffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus, samma feilen som alle gjer. Aiwass sikta til at hvis ein stor sekund er D, så blir ikkje ein liten sekund C#. C# er ein forstørra prim. C# og Db høres heilt like ut, dei er einharmoniske. Like greit å lære, først som sist...

D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, så nå på det.. Jeg var dum!!

Skriver opp på nytt, så kan du se om det er riktig:

C - Prim

Db - liten Sekund

D - Stor Sekund

Eb - Liten ters

E - stor ters

F - Ren Kvart

F#/Gb - Tritonus

G - Ren Kvint

Ab - liten Sekst

A - Stor Sekst

b - liten septim

H - Stor Septim

C - Ren oktav

Der, jeg tror det var riktig? Når du skrev det så ble det jo ganske logisk, siden 'b' betyr at noe er lite, eller mindre. haha...

Endret av lars_loffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.