Web Analytics
Jump to content

Grunnleggende note-teori


Boffen
 Share

Recommended Posts

Skal på opptaksprøve den 14, og siden jeg ikke kan noenting om noter, så lurte jeg på hva jeg kan øve til for å være klar til denne testen:

"Test i kunnskap om noteverdier og noter i G-nøkkel og F-nøkkel".

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Sorry for dobbelpost, men hvor viktig er det å kunne akkordene i grunnstilling og i omvending, og ikke minst, hvor stor forskjell er det?

Ikke skyt meg hvis dette blir en skikkelig dårlig forklaring, unnskyldningen min er at jeg ikke kan dette godt nok.

Dette er det jeg har lært så langt på musikkteori på kulturskole:

En akkord finnes i grunnstilling, i 1. omvending og i 2. omvending. Forskjellene er disse: (tatt utgangspunkt i en "vanlig" treklang, f.eks C-E-G, fra C-dur skala. C er grunntonen, E er tersen mens G er kvinten)

Grunnstilling: C - E - G, dette er altså grunnstillingen, eller vanlig rekkefølge. C er grunntonen, E er tersen mens G er kvinten.

1. omvending: E - G - C. E kommer først (tersen), G følger (kvinten), mens C (grunntonen) kommer til slutt. Hvis man spiller dette i en arpeggio, hører man at intervallet mellom G og C (intervallet er en kvart) er større enn mellom E og G (intervallet her er mindre, en ters)

2. omvending G - C - E. Her ligger kvinten på bånn, mens C som er grunntonen kommer etterpå, fulgt av E som er tersen. Her kan du høre at det første intervallet er større enn det siste. ( G - C (kvart) og C - E (ters))

Hvis noen spiller dette på et piano eller hva som helst, så har du to greie måter å finne det ut på. Det ene er som jeg har sagt, hør etter hvor det store intervallet kommer.

Det andre er å gå nedover på skalaen etter at siste tone er spilt. Hvis man spiller en grunnstillings akkord, trenger du ikke å gå ned ekstra toner, G - E - C, fordi når du lander på C får du grunntonefølelsen.

På 1.omvending må du gå ned en ekstra, fra E - C, fordi du ikke får en grunntonefølelse på E (forklaring: det er ikke grunntonen)

PÅ 2.omvending må du gå ned to ekstra. G - E - C. Kan hende du må lese dette veldig nøye for å skjønne det (jeg vet, ganske kronglete forklart), men håper du forstår det. Hvis ikke, vil jeg anbefale denne siden, som har litt bedre forklaringer enn meg. Jeg skylder på trøttheten. Hvis Aiwass, The Euphor, Jingles, TorH, J.S Bach, Alexander T eller andre som har peiling på teori vil forklare her, vær så god..

Link to comment
Share on other sites

Haha, sykt. Jeg glemte jo selvfølgelig C-dur skalaen som alle eksemplene mine var bygd opp fra.. ANyway:

Her kommer intervallene samtidig, og hvilke toner de representerer i C-dur skalaen (merk, jeg har tatt med alle tonene som kommer i mellom de tonene som er med i skalaen. De som er i skalaen er C - D - E - F - G - A - H - C.. Det er bare rene og store intervaller i C-dur skalaen):

Ren Prim - C (Er grunntonen)

liten Sekund - C#

Stor Sekund - D

liten Ters - D#

Stor Ters - E (Dette er tersen jeg snakket om)

Ren Kvart - F

Forstørret kvart / forminsket kvint (kjent som tritonus, den djevelske tonen) - F#

Ren Kvint - G (Dette var kvinten)

liten Sekst - G#

Stor Sekst - A

liten Septim - A#

stor Septim - H

Ren Oktav - C

Edit: Fikset feilen min..

Edited by lars_loffen
Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å dø, har ikke store forventninger til å komme inn, men jeg hater å få stillt enkle spørsmål, og alt jeg er kapabel til å gjøre er å se dumt på dem..

Edited by Boffen
Link to comment
Share on other sites

Ren Prim - C (Er grunntonen)

liten Sekund - C#

Stor Sekund - D

liten Ters - D#

Stor Ters - E (Dette er tersen jeg snakket om)

Ren Kvart - F

Forstørret kvart / forminsket kvint (kjent som tritonus, den djevelske tonen) - F#

Ren Kvint - G (Dette var kvinten)

liten Sekst - G#

Stor Sekst - A

liten Septim - b (på engelsk Bb, men siden vi bruker H i stedet for B, bruker vi av rare grunner b (av en eller annen grunn er det ikke Hb, men bare B)

stor Septim - H

Ren Oktav - C

Ta en titt på det der igjen, du...

Hint: # og b'er...

Edited by aiwass
Link to comment
Share on other sites

Ah.. flause.

Du tenker på den lille septimen, right? hvor det skal være A#... b'en skal vel også i utgangspunktet skrives Hb? Jeg bare spør jeg Aiwass, siden du virkelig har mye peiling på dette. Når du går oppover en skala, bruker man #'er av hensiktsmessige grunner, og b'er når du går nedover?

Edit: Dette var feil!

Haha, beklager virkelig den feilen... Jeg legger delvis skylden på at jeg var trøtt, og resten på at jeg ikke har lært det godt nok... Forhåpentligvis blir jeg litt mer stødig på det før jeg begynner på musikklinjen til høsten..

Edited by lars_loffen
Link to comment
Share on other sites

Jesus, samma feilen som alle gjer. Aiwass sikta til at hvis ein stor sekund er D, så blir ikkje ein liten sekund C#. C# er ein forstørra prim. C# og Db høres heilt like ut, dei er einharmoniske. Like greit å lære, først som sist...

D

Link to comment
Share on other sites

Haha, så nå på det.. Jeg var dum!!

Skriver opp på nytt, så kan du se om det er riktig:

C - Prim

Db - liten Sekund

D - Stor Sekund

Eb - Liten ters

E - stor ters

F - Ren Kvart

F#/Gb - Tritonus

G - Ren Kvint

Ab - liten Sekst

A - Stor Sekst

b - liten septim

H - Stor Septim

C - Ren oktav

Der, jeg tror det var riktig? Når du skrev det så ble det jo ganske logisk, siden 'b' betyr at noe er lite, eller mindre. haha...

Edited by lars_loffen
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tips, men dette er et kit som sannsynligvis ikke er verdt mer enn varmeverdien om en fyrer den i peisen når alle godbitene er tatt av. De originale stemmeskruene var så dårlige at de ikke var brukbare, og en gikk regelrett i stykker. Verdien i denne vil nok først og fremst være gleden den kan gi meg Regner med det er flere enn meg som som har et lite lager med avplukkede deler. De er kjekke å finne til andre prosjekter. Merkelig nok blir man aldri ferdig....  
    • Lang tid uten lyst - og når den er på vei tilbake ser jeg at alt er på vei til å bli borte ... Trist, men leit og ingenting å gjøre med det. Og i mellomtiden har alle bildene i byggetrådene mine mistet seg selv - usikker på hvorfor det har blitt slik, men nå som forumet også er i ferd med å miste seg selv, er det kanskje ikke verdt å reparere? Jeg skal lete opp det nye forumet og se om jeg finner ett sted å poste oppdateringer i der 🙂 Takk for alt og alle her inne!
    • Jo,jo.Som du sier,det er moro å prøve seg fram. Tips:Ta vare på originale pickuper og annet stash fra gitaren,slik at du kan sette den i original stand når du eventuelt selger den.Folk vil helst ha gitarer i original stand,og er ikke villig til å betale det ekstra som du har kostet på den.
    • Tenker litt av poenget er stor forskjell egentlig. Bør bli interessante muligheter for å diale inn diverse toner i midtstilling, spesielt om jeg legger på en coilsplit av humbuckeren og. Risikoen er vel heller ikke superstor siden det går an å kjøpe til en som matcher bedre og ta den som blir til overs i en annen gitar. Eller selge. Får vel alltids igjen noen kroner for sånt. Har jækla lyst til å prøve altså. Titte på videoen nå EDIT: Må vel innrømme at jeg EGENTLIG tenkte å prøve med noe fra Guitar Fetish, men stadig utsolgt det jeg skal ha og da eser budsjettet fort ut....
    • Har prøvd dette selv,Lollar Novel 90 i neck og Seymour Duncan JB i bridge.Det ble for stor forskjell mellom pickupene.Spørs også hva du hovedsakelig spiller (clean/dirty/full distortion).Egentlig trenger du to gitarer,hehe:  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.