Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er gitaren stemt ned?


Siss29

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nettopp en Ibanez Les Paul-kopi (70-talls). Når jeg sjekker gitaren min med Korg tuneren min, viser det seg at den er annerledes stemt enn det jeg er vant til. Først når jeg har trykt flat 2 ganger, lyser tuneren grønt på strengene. Såvidt jeg har forstått, betyr dette at gitaren er stemt ned en hel tone? (Tuneren viste bb)

Er det vanlig at Les Paul gitarer er annerledes stemt? I tilfelle hvorfor? Hva slags effekt har det å stemme gitaren slik.

Tenkte jeg skulle prøve å stemme den lyseste strengen slik som jeg er vant til, men det virket som om jeg da måtte ha slakket strengen såpass mye at den hadde blitt litt vel løs.

Jeg er ikke særlig erfaren på dette med stemming akkurrat. Eneste jeg har gjort er å stemme med korg-tuneren uten disse b-ene, som jeg vil anta er vanlig stemming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en av de gråe korg tunerne? Hvis du stemmer gitaren mens det står bb der så er gitaren stemt ned en hel tone når den viser E. altså i D.

Den gitaren er nok mest sannsynlig stemt ned en hel tone. Mulig det er på grunn av at den ikke har blitt brukt på en stund eller blitt sendt i posten. Hvis gitaren ikke skal brukes på en stund eller skal sendes er det lurt å stemme ned en tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende jeg kjøpte gitaren av hadde for mange gitarer, det var derfor han måtte selge den. Så det er nok mulig at den har stått urørt en stund.

Tror tuneren heter Korg GA-30.

Så da fjerner jeg bare b-ene og stemmer den vanlig. Når jeg da skal stemme den vanlig, strammer jeg strengene. Er litt redd for å ryke strenger når jeg stemmer, siden jeg har gjort det på den akkustiske to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende jeg kjøpte gitaren av hadde for mange gitarer, det var derfor han måtte selge den. Så det er nok mulig at den har stått urørt en stund.

Tror tuneren heter Korg GA-30.

Så da fjerner jeg bare b-ene og stemmer den vanlig. Når jeg da skal stemme den vanlig, strammer jeg strengene. Er litt redd for å ryke strenger når jeg stemmer, siden jeg har gjort det på den akkustiske to ganger.

Det går nok bra skal du se. Trenger ikke å stramme de så veeeeldig mye for å stemme opp en tone. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke være no problem å stemme den opp en tone... Personen hadde sikkert bare spilt med gitaren nedstemt før han sendte den. Hvis strengen ryker når du skal stemme den opp betyr det nok uansett at du må bytte strenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt redd for å ryke strenger når jeg stemmer, siden jeg har gjort det på den akkustiske to ganger.

Har du skrudd på riktig streng de gangene du har røket strenger? Spørsmålet kan virke banalt, men jeg har i halvsøvne flere ganger skrudd som en gal på feil stemmeskrue, med tvilsomt resultat. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du er redd for og ryke strengene, så begynn med og stem den tjukkeste strengen først, også nedover.. slik at de tynneste ikke må ta all belastningen i begynnelsen..

Det gikke bra å stemme gitaren tilbake til vanlig stemming.

Hva slags strenger bruker dere på LP gitarer? Tykkere strenger enn på strat-type gitarer? Noen spesielle merker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde troen på litt tykkere strenger både hva lyd og spillbarhet angår... 011 her... Siden du er jente hadde jeg gått for 010. Så får du litt mer trøkk i fingra (hvis du tidligere har brukt 009)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.