Web Analytics
Jump to content

Ny geetar og pedal

extremeev1
 Share

Recommended Posts

Et lite tips til gitar. Hvis du har et klart definert syn på hva slags musikk du spiller så ha det i bakhodet når du velger gitar. Ikke bare tenk på utseendet eller hva kamerater sier.

Et eksempel.

Spiller du

- mye med vreng - velg en gitar med minst humbuckere.

- begge deler, ofte vreng på solo - gitar med både single coil og humbucker.

- mest renlyd - single coil.

Ikke at dette er absolutte krav, men et forslag til pekepinn er det. Den samme regla kan brukes ved tremolotype/ikke tremolo, antall bånd osv. osv.

Jeg spiller Rock/Metal.

Da bør du kanskje tenke på en med to humbuckere. Evt en single coil i midten. (H-H eller H-S-H konfigurasjon.)

Skal du ha tremolo er det egentlig bare Floyd Rose som duger på slike gitarer. Mange som duger der. Kjøper du ny Ibanez bør du passe på at det er Edge Pro/Edge Pro II tremolo. Ellers er det utrolig mange merker som duger. Ha i minnet at brukt ofte er minst like bra. RG550 er en veldig bra gitarer som du kan få billig på bruktmarkedet. Pass på å få den sjekket hos noen som har peiling, så slipper du å kjøpe oppfyringsved. :)

HB-S-S er vel det ultimate, synes nå jeg, ettersom du får en varm clean, og en heavy vreng, dette inkluderer jo en hel rekke gitarmodeller, som de litt dyrere Ibanez-gitarene, Fender Fat-Strat modeller, kommer jo an på hvor mye peng som skal i dette her, men du får jo en feit Strat-Ultra for rundt ti lapper, som da er en Fat-Strat laget på sent åtti-tidlig nitti-tallet, tror jeg, dritfeit gitar med Fender Lace i HB-S-S formasjon, dritfine gitarern, en, test til du er gæren, og se hva du liker