Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson les paul


avalanco

Anbefalte innlegg

60-tallsprofilen har en slank/medium tynn hals. = Raskere hals å spille på

50-tallsprofilen har en medium/tykk hals. = Mer treverk = Bedre tone i gitaren.

Personlig liker jeg halsprofiler som er moderat tjukke, fordi jeg synes de låter bedre og de fyller ut hånden min mer behagelig. Jeg har heller ingen behov for en shredder type hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å måtte skuffe dere, men det er ikke nødvendigvis slik. Slike ting er ikke regler hugget i stein. Er for mange andre faktorer inne i bildet.

Det finnes endog gitarer som er laget mer eller mindre fullstendig i metal (med unntak av hals) som har tone så det holder i lange baner....

Se for eksempel:

http://www.jamestrussart.com/Newsite/Steel...le_HB_SATIN.htm

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at en gitar med tjukk hals uansett vil ha god tone. Og ja det er veldig mange andre faktorer som spiller inn på hvordan gitaren resonerer.

Men hvis du sammenligner en les paul med tynn hals, og en "identisk" les paul med tjukkere hals, vil du helst oppleve mer/tjukker/bedre tone/sustain. Det er i allefall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. Er det noen måte å finne ut hvilken neck en har ? Har en LP epiphone Standard, men kjøpte den brukt så vet ikke hvilken neck det er. ny i år 2003

du må bare sammenligne med enn annen epi, du merker temmelig fort om du har 50 eller 60, men har det noe å si egentlig? har selv en feit kubbe av en hals på min glps, og er grisefornøyd.. spiller ikke "idrett"MUSIKK, men mer jazzete ting der tone er alfa og omega... men det er jo bare meg da!:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fornøyd er jeg , ekstrem god gitar å spille på for ikke å snakke om lyd. Har ikke standard pickupene i da, bruker et sett med Seymour Duncan '59 humbuckere.

Eneste litt irriterende med denne gitaren er at stemmeskruene klirrer når jeg spiller åpen streng, men dette høres ikke i hele tatt med forsterekeren (stereo annlegg :/) på så det er ikke så alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallfall en billig versjon av Gibson LP'en, og etter min mening, hva en LP skal være. De består av en sandwhich sammensatt av en plate mahogny, en plate or og en plate lønn på toppen. Nå tror jeg også at halsen også består av lønn. Treverket er heller ikke topp kvalitet (følgelig), heller ganske på minussiden. En god LP, eller den klassiske LP tonen, kommer gjerne fra en feit bit mahogny med en tykk lønnetopp og en mahogny hals. Det gir en feit, artikulert og presis tone. Jeg har en LP i rein mahogny av ganske bra kvalitet og en Epiphone LP Standard som er noen år gammel (før de dumpa prisen og sikkert kvaliteten). Epi'en låter godt den, og jeg er glad i gitaren. Men det absolutt ingen ordentlig LP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.