Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tap!


Fusion

Anbefalte innlegg

Er helt blank på tapping og har veldig lyst og lære meg denne teknikken! HVordan går jeg fram og hvordan øvelser burde jeg gjøre. Vet heller ikke hvordan man skal gjøre det, bortsett fra at det har noe med og så på strengene med fingern!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soloen til Metallica - One har en lett tapping for de som ikke e så god i tapping.

Du spiller med fingrene dine, begge på brettet. Er du høyrehendtgitarist så skal høyre hand være ytterst på gripebrettet. Vanskelig å forklare, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapping går du på å slå på gripebrettet med fingrende fra høyrehanda i samspill med venstrehåndens spill. Spessielt kjent fra Eddie Van Halen. Her er to illustrerende bilder:

250px-Tapping_guitar.jpgtapping.JPG

Du kan velge hvilken høyrehåndsfinger du synes det er mest naturlig å tappe med. Jeg bruker helst langefingeren for da kan jeg holde plekteret med pekefingeren og tommelen. Men du kan også tappe med pekefingeren. Gitarister som Joe Satriani bruker også gjerne plekteret til å tappe med, særlig i raske partier.

Mest standard er å ta det på en streng. Her er en fin Cm øvelse på den lyseste e-strengen. Her markerer jeg høyrehåndsfingeren med feit skrift, så du ser det.

E- 8-11-15-8-11-15-osv.

Start med å ta den sakte for du øker tempoet. Prøv å få en fin flyt. Bruk gjerne meteronom.

Når du fikser den kan du fortsette med øvelser hvor du flytte de høyre eller venste fingerene.

E- 8-11-15-8-11-15-8-11-16-8-11-16osv.

Du kan bytte de tonene du synes passer fint sammen. Masse klassiske stykker passer fint til slik tapping. Kanskje spessielt barokk musikk.

Du kan også øve på å skifte strenger.

E- 8-11-15-8-11-15-----------------------

H- ----------------------8-11-15-8-11-15-osv.

Det finnes også mer avanserte teknikker, smart å sjekke ut f.eks Joe Satriani "Midnight" eller Jennifer Battens versjon av "Humlens flukt" eller "Eruption" av Van Halen (klassiker :) )

Du kan også finne mye info om dette på nettet. Her er et videoklipp jeg fant hvis du søker på tapping finner du sikkert myemye mer..

Paul Gibert:

http://video.google.com/videoplay?docid=79...2B+paul+gilbert

Lykker til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med demping av de andre strengene? Blir bare bråk når jeg ikke demper strengene over og nedenfor den jeg spiller på; skal det funke uten?

Funker nok ikke særlig bra uten demping så du får dempe i vei! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spiller hardt og rent så trenger du ikke dempe... Men det krever MYE øving.

Hæ? Du trenger å dempe så de åpne strengene ikke klinger. Kanskje ikke med clean-lyd eller på akustisk, men med vreng er det ikke til å komme ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På "Midnight" (av Satriani) er det hvertfall helt nødvendig å dempe strengene, selv om den har clean lyd (men det kan hende har noe med min spilling å gjøre da :unsure: ) Anbefaler uansett å dempe de andre strengene når du tapper. Jeg demper både med høyre og venstre hvis det er mulig, kommer helt ann på sangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med alt annet du lærer på gitar er det viktig å gå fram sakte og være sikker på at du kan noe før du går videre. Ellers vil du bare dette tilbake igjen etter hvert. Når det gjelder tapping er det særdeles viktig å øve inn riktig timing før du begynner å tappe dødsfort som Van Halen og Satriani. Begynn med noen enkle øvelser, øv til de sitter, øk farten litt og fortsett slik..Etter hvert kan du begynne med mer kompliserte øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spiller hardt og rent så trenger du ikke dempe... Men det krever MYE øving.

Hæ? Du trenger å dempe så de åpne strengene ikke klinger. Kanskje ikke med clean-lyd eller på akustisk, men med vreng er det ikke til å komme ifra.

Ja, du må dempe en eller annen gang (eller skru ned volumpoten). Men ikke nødvendigvis når du spiller.

Så lenge du ikke lar tonen ringe helt ut, så må du ikke dempe. Men det krever som sagt en veldig presis teknikk. Hvis du spiller toner hele tiden, presist og kontant, så vil det ikke være noe rom i lyden for feedback (og bråk lager man ikke pga. den supre teknikken).

Når det gjelder tapping er det vanskeligere siden det krever en god stund før man oppnår kraft nok i tappefingeren. Men det er fullt mulig der óg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.