Web Analytics
Jump to content

D-A-D-G-B-E

foofan
 Share

Recommended Posts

• Replies 49
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Drop-D tuning? Man stemmer altså E-strengen en hel tone NED til D... Sammenlign med d-strengen for å få riktig tone. Egentlig veldig lett, i alle fall sammenlignet med en Bruce Palmer Modal tuning, som er E-B-E-E-B-E! OBS! D-strengen er 1 oktav (? musikkteori er ikke min sterke side! ;) ) lysere enn den tonen du skal ha, husk det! Ellers har mange programmer, som f.eks. Power Tab Editor en funksjon med MIDI-lyder som du kan stemme etter... Den finner du på www.power-tab.net (håper dette hjalp bittelitt! er mye flinkere folk enn meg her!)

Og tysk musikk er ille! (nå håper jeg ikke jeg fornærmer alle klassisk-fantastene her, men det med B/H er drass). Greiere å kalle det for B uansett synes jeg. Drop D brukes vel mest i metal og hardrock, men også en del i folk faktisk (Bob Dylan brukte det MYE på de første albumene, f.eks. på "Masters of War" og "Mr. Tambourine Man").

B er britisk

H er vel tysk

H brukes i tyskalnd og skandinavia. B brukes såvidt jeg vet i resten av verden.

Grunnen til at det ble slik er at et sted i historien så ble b bruk av alle (tror jeg) men av en eller annen grunn så begynte "bunnen" på b å falle mer og mer bort, og da ender man jo opp med en h.

Dette var veldig veldig overflatisk forklart men det er iallfall hovedgrunnen i hovedtrekk

:)