Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

D-A-D-G-B-E


foofan

Anbefalte innlegg

OK, sikkert dumt men jeg må bare spørre. I min ungdom (uff jeg blir gammal) var det aldrig snakk om noe slikt. Hverfall ikke blant oss amatører.

Hva er vitsen? Er det for å gjøre kordene enklere å spille eller for å endre lyden? Jeg mener, man må vel spille de notene som "skal til"... så hva oppnår man med å stemme ned ei note?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Virker ikke som alle her på forumet har skjøndt hva Dropped -D stemming er helt.. skal prøve å forklare dette.

Dropped D-tuning blir mye brukt i Country og dansebandmusikk du letter

ikke akkordspillet så mye, men når du tar en løs D så tar du med E strengen som da er nedstemt til D, da får du en tøff effekt/klang. alle andre strengene er vanlig stemt.. ved f.eks. en Gbarre kan du ikke ta med E strengen da..

det tøffeste er når du spiller introer og soloer da kan du gå dypere ned på visse toner.

man kan instalere en bryter på stemmeskruen slik at du med et enkelt trykk går fra E ned til D(slipper å skru!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men akkurat som 7-strenger så ser jeg på Drop D som et virkemiddel for å gjøre no spesielt med enkelt-låter ' date=' og syntes ikke det er no "lurt" å bruke som standard-tuning(...)[/quote']

Helt enig. Men jeg synes de der greiene med seks strenger er så utrolig teit. Greit på noen sanger som en effekt, men ikke noe "lurt" som standard.

Jeg holder meg til fem.

For de som klarer å bruke mer en fem bånd av den dypeste strengen, så vil man fort merke at større avstander i tonene åpner for nye klanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehhh... snakker du bass nå?

Nei, det var litt sarkasme rettet mot Nilsefix sitt innlegg om at sjustrengere var dumt som standard.

Jeg har en morsom liten video (VHS) fra Ibanez, "7th heaven" heter den, der illustreres det veldig godt hva man med enkle 'grep' kan få ut av en sjustrenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt jeg også, funket bra. Kommer trolig til å skaffe igjen. Veldig kjekt, samt at det blir utrolig mye lettere å spille på seks etterpå. For meg var det i allefall slik. Dessuten, sjustrenger er genial til teknikkøvelser. Halsen er for bred til at tommelen kommer over, samt flere repetisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd å stemme ned G-strengen en halvtone? Da kan man gå til masse tøft fingerspill med åpne strenger. Det samme gjelder drop-d, man får plutselig til klanger som man ikke har fått til tidligere.

... og å få til noe nytt er jo morsomt, og da er jo hele poenget oppnådd: det er morsomt å spille gitar! Om musikken blir bedre enn å stemme om er i grunnen uvesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo bare fantasien som begrenser dette.. se på f.eks Jonas Fjeld, han bruker mye alternative stemminger.. han bruker også en avsagd capo noen ganger.. man får frem utrolig tøffe åpene klanger, men det blir jo lit begrenset hvilke durer man kan spille i da.. det er det som er det geniale med en capo da.. Dette gjelder mest for akkustiske gitarer da, men det kan også gjøres på elgitar..

Driver å spiller lit med capo, og det gir fantastiske fine klanger på min Tylor.

lit utenom temaet i spørsmålet men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.