Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp til ny amp, JCM?


Anbefalte innlegg

Hei, vet det kryr av tråder som denne?

Men jeg må ha litt assistanse fordi jeg ikke har så brei erfaring med forsterkere!

Har idag en micro cube, så dere skjønner at jeg må oppgradere litt! (men den er knall den til sine bruksmål).

Det må være en Combo, har ikke plass eller brukt for no svære greier..så en combo med et 12" element er stort nok! Har sett på brukte Marshall JCM 800 og 900, det virker som om det er mulig å finne en til rundt 5000kr, Am I right? Har tenkt litt på å kanskje legge til litt og kjøpe en ny dsl 401...men er usikker.

Jeg er i grunn ute etter en alsidig amp, som jeg kan ha i mange år. Sånn at den dagen jeg kjøper meg en fetere gitar så skal det ikke være forsterkeren det står på!

Jeg er ute etter en god clean, når det gjelder vreng så kan jeg nevne AC\DC og Metallica så skjønner dere litt hvor jeg vil hen!

Det jeg egentlig lurer på er vel forskjellen til disse JCM'ene hvem bør jeg gå for?

Eller kom med alternativer, eller kanskje du har en amp til salgs?

Takker uansett for konstruktive innspill! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

DSL er mer allsidig, men mange purister mener 800 og 900 har en "renere" lyd, kanskje også med mindre kompresjon. Men i ren lydkvalitet så vil nok i alle tilfelle 800 og 900 være like bra, om ikke som sagt, bedre, en DSL... Det er snakk om å finne den utgaven av 800 og 900 som gjør akkurat det du vil! Den finnes en skog av de som hver gjør noe litt annerledes en de andre! Om du vil ha allsidighet: DSL, om du vet hva slags lyd du vil ha og klarer deg med den, og det viser seg at 800 eller 900 gjør akkurat denne greia, så er muligheten stor for at de rett og slett er bedre en DSL.

Jeg er tidligere eier av DSL100 og vil ikke påstå at det er noe annet en en fin entry-level rør amp som gjør det meste... Men en fantastisk marshall syns jeg ikke det er! Rocker og river og står i, men alt uten helt den store gnisten!

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overprisa veeeldig mye! Styr unna 4501... Det er noen få comboer fra åtti og tidlig nittitallet som er verdt å sjekke ut fra Marshall, men om du vil ha en combo så bør du gå for DSL401! 4501 har transistorvreng og du kommer lengre med en hvilkensomhelst cleanamp med en vrengboks foran! Det er noen 600, 800 og 900 comboer som får skryt, men jeg husker ikke hva de het i farta... Kan skrive det her når jeg kommer på det.

Kan ikke noe om subwayrocket bortsett fra at jeg vet de har fått mye skryt... Låter kanskje ikke veldig marshall, men det bor sikkert endel heavy i de og uten at jeg skal påstå noe for sikkert. Google..

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JCM 900 og 2000 har jo noen transistorer i seg uansett, mens ikke alle 800 modellene har det. Skal du sette pedal foran, så kommer det jo noen transistorer i signalkjeden allikevel. Finnes noen mod'er der de skifter ut transistorene til rør (ihvertfall på 900), men det er ikke til å anbefale. Da kjøper du heller en annen forsterker. Konkrete forskjeller er at jcm800 har mindre vreng enn 900 og 2000.

Du må også finne ut om komboen skal være open-back eller ikke. Det vil si litt lydmessig.

4501 er hvilken jcm900 modell det er. Nå husker jeg ikke hvilken det er i farten, men litt research får du gjøre selv. :P

JCM600 er det lenge siden jeg har sett (og aldri testa, så...).

Subway-Rocket, hmmmm synes jeg husker en som spilte på en slik en på en liten festival engang, men kan desverre ikke noe konkret om ampen.

forskjellen til disse JCM'ene hvem bør jeg gå for?

Husk hvem/hvilken. Synes ikke "hvem forsterker" tar seg godt ut. Har sett flere på forumet som gjør det samme og føler at jeg må si ifra. Noe som vri seg inni meg når jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en combo amp jeg fortsatt godt kunne tenke meg så er det en 1x12 versjonene av JCM800 2204 toppen fra før 1986 (4210 modellen tror jeg). Dette er en liten djevel av en amp. Samme krets som i 2204 toppen. Med en pedal eller to i tillegg har du et lite kompakt "voksent" oppsett. Og hvis du har en gig kan du bare watte compen gjennom en 4x12 for fullt trøkk.

Jeg har en subway rocket stående, men kommer i farten ikke på hvordan den låter. Har ikke brukt den på en stund. Tror clean kanalen er grei, men jeg syntes å erindre at vrengen låter litt mye bomber og granater for min smak (bzzzzzzzzz). Den har El84 og jeg har aldri fått det trøkke jeg vil ha med band med en EL84 amp, men den er jo grei som hjemmeamp.

Sånn til slutt vil jeg jo si at AC/DC og metallica jo ikke har stort til felles når det gjelder gitar lyd. AC/DC er SG + JTM45 mens Hetfield jo låter veldig EMG + MKII C+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå regner jeg ikke med at jeg skal få helt lik sound, som Metallica og AC\DC...men sånn omtrent.

Metallica har vel brukt litt jcm 800 til de gikk over til Mesa rundt master of puppets tider!

Acdc soundet er et must for meg, husk at det er en del gretch også med der! ;)

Må vel gå ann å finne noen brukte dsl også, hvor lenge er de blitt laget..tenker da først og fremst på 401!

Men takker og bukker for mye bra info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå regner jeg ikke med at jeg skal få helt lik sound, som Metallica og AC\DC...men sånn omtrent.

Metallica har vel brukt litt jcm 800 til de gikk over til Mesa rundt master of puppets tider!

Acdc soundet er et must for meg, husk at det er en del gretch også med der! ;)

Må vel gå ann å finne noen brukte dsl også, hvor lenge er de blitt laget..tenker da først og fremst på 401!

Men takker og bukker for mye bra info :)

Sorry glemt Gretch'en.

Live så har vel begge band brukt JCM800 amp'er så sånn sett burde det ikke være noe problem å komme i nærheten lydmessig. Det er som alltid et kompromiss mellom kvalitet, funksjonalitet og lyd. En 2204 har veldig bregrenset funksjoner i forhold til moderne gutteromsamper, men er til gjengjeld en liten versjon av en "voksen" amp som til gjør en ting veldig bra og i tillegg er bygd som en ordentlig amp skal være. Du kan derfor gjøre litt av en varp hvis du finner en sånn til en god pris. ZW bruker dem på jobber hvor han ikke kan ta med sin egen rigg og Steve Lukather spilte også inn hele det forrige cover albumet til TOTO med en (som visstnok er eid av Simon Phillips).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde litt mer research og kom frem til at det er tre av JCM800 comboene som duger:

4010 som er 2204 50W toppen i en 1x12 combo

4103 som er 2203 100W (YEAH!) toppen i en 2x12 combo

4104 som er 2204 i en 2x12 combo

De feteste er fra før 1986 og kjennes igjen på at de to inputene sitter over hverandre (vertical inputs) og ikke ved siden av hverandre som på senere modeller (horisontal inputs). Hadde fingra i en 4010 for et par år siden og angrer fortsatt på at jeg ikke slo til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.