Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp til ny amp, JCM?


Anbefalte innlegg

Nei micro'en holder sikkert i massevis til hjemmeøving. Jeg har ikke brukt forsterker hjemme på sikkert 10 år. Det er også jævlig fort gjordt å bli revert med hvis du henger mye på nett og man får fort følelsen at man må ha noe nytt. Spesielt hvis du har litt schpenn.

Vær heller tålmodig å plukk opp en brukt JCM800 topp og en 4x12 med greenbacks.

Den er uansett en av tre amper alle gitarister bør ha eid minst en gang:

1) En blackface fender combo

2) En JMP eller Plexi topp

3) En JCM800

Helst vil en seff ha alle tre samtidig, det er riggen sin det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det som satte det hele igang var at jeg så at dritfete venter inn en Gibson RD, faktisk to!

Synes den er så jævlig kul, tenkte vell da som så at det ikke var no vits i å kjøpe en Gibby så lenge jeg bare har en MicroCube å spille den på!

Men det var mest fordi det kan bli lenge til en slik en dukker opp tilsalgs igjen!

Så baller det på seg da vettu! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er Ampen bestillt, får den til uka forhåpentligvis!

Valget falt på en VOX AD50VT, hadde ikke trodd det når jeg starta å kikke men!

3995,- inkludert fotbryter! Har lest vanvittig mye bra om denne, dumt at de ikke hadde den nede på stordahl her i moss, så jeg fikk testet den! Har igrunn ikke så mye og sammenligne den mot uansett! :D

Endret av krizmeister
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg endelig fått min VOX AD50VT, har gått å venta på den i tre uker!

Fikk den i går så alt for mye kan jeg ikke si om den enda, men det virker meget lovende!

Jeg syntes den så litt "billig" ut på bilder, men i virkeligheten er den veldig robust og ser meget tøff ut!

Det viktigste er jo selfølgelig lyden, men må sette meg litt mer inn i instillingene før jeg sier noe mer!

AMPene den simulerer er:

BOUTIQUE CL - DUMBLE CLEAN

BLACK 2x12 - FENDER TWIN REVERB

TWEED 4x10 - FENDER BASSMAN

AC15 - VOX AC15

AC30TB - VOX AC30TB

UK ’70s - MARSHALL JTM 45 muligens PLEXI

UK ’80s - MARSHALL JCM 800

UK MODERN - MARSHALL DSL2000

NUMETAL - MESA BOOGIE DUAL RECTIFIER

US HIGAIN - SOLDANO

BOUTIQUE OD - DUMBLE OVERDRIVE SPECIAL

Jeg får ta helga fatt og røske gjennom alt av effekter og annet snaks! Fikk meg også en overaskelse da det var Celestion element i den! GOD HELG!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TANX!

Har du noen tips til instillinger, jeg tenker da på GAIN, VOLUME, TREBLE osv...blir ikke helt klok på dette. Det er jo forskjellig for hver amp type. men jeg må jo ha litt tid å finne ut ting og tang...

UK' 70 tror jeg blir en favoritt her i gården også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TANX!

Har du noen tips til instillinger, jeg tenker da på GAIN, VOLUME, TREBLE osv...blir ikke helt klok på dette. Det er jo forskjellig for hver amp type. men jeg må jo ha litt tid å finne ut ting og tang...

UK' 70 tror jeg blir en favoritt her i gården også!

Kjør by pass og lek deg fram til forskjellige lyder. Dessuten er de ferdige presets ganske bra.

Edit 1, 2 og 3 går etterhvert, men en må skru litt for å skjønne.

2 lagringsplasser er også kjekt. Trykk write, 1 eller 2 og write igjen. Så er det lagret.

Selv synes jeg cleanlyden fra Fender med delay er ganske så trivelig. Eller hvorfor ikke prøv AC30 med Flanger og reverb. Det låter rimelig fett B)

Ha en trivelig helg (med Vox`n)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har god teknisk innsikt her og kan gi meg litt lekmanns info om hvor store forskjeller det er inni SLP1959 reissue, handwired og den siste JTM 45/100 Jubilee?

Jeg fikk nylig prøve en JTM 45/100... Og fy faen! Gubbanoa det var en sprø opplevelse!! Jeg skrudde alle knottene opp til klokka 3-4 og tok litt ned på presence og mid. Og så tenkte jeg ikke mer på ampen lengre! Jeg sto for første gang på uendelig lenge og brukte volum og tonepot'ene på gitaren! Ikke fordi det ikke var noe "gærnt" med lyden, men bare fordi ampen låt så dødbra at jeg sto fri til å bare SPILLE!!

Skal sies at en LP standard med 50's neck hadde endel å si for opplevelsen også!

Synd at den bare er produsert i et opplag på 250 stk og det koster 50 000,- for hele monolitten. Men hadde jeg hatt råd... Da vet jeg hva jeg skulle brukt 50 000,- på!

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har god teknisk innsikt her og kan gi meg litt lekmanns info om hvor store forskjeller det er inni SLP1959 reissue, handwired og den siste JTM 45/100 Jubilee?

Forskjellig rør og jern. Kretsene er jo relativt close, men mens SLP og HW er jo basert på en '69 pleix SL, mens JTM er en 100 watts variant av JTM45 kretsen. Så HW og SLP er veldig close HW har vel bedre parts og fetere jern enn SLP'en. JTM'en har bra parts, KT66 og så vidt jeg vet 2 stk. 50W utgangstrafoer så den er ganske spes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]

Intet nytt under solen der :P Der var egentlig mest kretsene jeg lurte på! The devil is in the details som det heter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]

Intet nytt under solen der :P Der var egentlig mest kretsene jeg lurte på! The devil is in the details som det heter...

Okej

JTM45/100

V1 felles 250uF/820ohm

.022 på begge kanaler

100pF bright cap + 470pF mixer på bright kanal

250pF + 56K i tonekontroller

.1 i power amp

27K feedback fra 16 ohm tap

SLP/HW

Split V1 330uF/820ohm + .68uF/2K7

.0022 på bright kanal

5n bright cap + 470pF mixer på bright kanal

500pF + 33K i tonekontroller

.022 i power amp

47K feedback fra 8 ohm tap

Det er også endel forskjell på filtrering i power supply, så JTM45/100 låter nok mer vintage enn SLP/HW ampene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei micro'en holder sikkert i massevis til hjemmeøving. Jeg har ikke brukt forsterker hjemme på sikkert 10 år. Det er også jævlig fort gjordt å bli revert med hvis du henger mye på nett og man får fort følelsen at man må ha noe nytt. Spesielt hvis du har litt schpenn.

Vær heller tålmodig å plukk opp en brukt JCM800 topp og en 4x12 med greenbacks.

Den er uansett en av tre amper alle gitarister bør ha eid minst en gang:

1) En blackface fender combo

2) En JMP eller Plexi topp

3) En JCM800

Helst vil en seff ha alle tre samtidig, det er riggen sin det.

Jeg skulle hatt bra mange andre amper før jeg ville hatt noen av de der. Jeg hadde kjøpt en Splawn Pro Mod på sekundet over Marshall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er plexi marshall en våt drøm.

Det fins mange som er teknisk bedere, mange som er mer allsidig men ingen

høres så digg ut (i mine ører). :wub:

Orange ville nok være på andreplass, eller matamp.

Jeg er veldig gameldags og for min del hadde det ikke vært vanskelig å velge en plexi hvis jeg hadde muligheten. helst en fra sent 60-tall da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.