Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Koble 2 forsterkere til hverandre?


Bjarte

Anbefalte innlegg

Jeg har også lurt på dette. Har surfet litt rundt på guitargeek.com. Arti side. Der er det noen oppsett som er slik:

Gitar -> amp-input -> fx loopen på en annen amp -> kabinett.

Funker dette? Og blir lyden "mixet" da? Sånn at hvis det er en Marshall og en Mesa, så blir lyden en blanding mellom Mesa-lyd og Marshall-lyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har et lingende spørsmål jeg og:

jeg kjøpte meg et marshall 2 x 12'' kabinnet brukt, men har ikke noen forsterker topp enda. det jeg har fra før er en liten marshall 15cdr combo.

spørsmålet mitt er da om det er mulig og koble comboen til kabinnetet?

takk :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har et lingende spørsmål jeg og:

jeg kjøpte meg et marshall 2 x 12'' kabinnet brukt' date=' men har ikke noen forsterker topp enda. det jeg har fra før er en liten marshall 15cdr combo.

spørsmålet mitt er da om det er mulig og koble comboen til kabinnetet?

takk :mrgreen:[/quote']

Tor nok ikke du kan gjøre dette ettersom line out/cd in og headphones out ikke leverer nok strøm eller motstand til å drive et kabinett (rett meg hvis jeg tar feil, noen). Eneste måten å løse dette på må vel være å koble en efektforsterker mellom line out på komboen og kabinettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har et lingende spørsmål jeg og:

jeg kjøpte meg et marshall 2 x 12'' kabinnet brukt' date=' men har ikke noen forsterker topp enda. det jeg har fra før er en liten marshall 15cdr combo.

spørsmålet mitt er da om det er mulig og koble comboen til kabinnetet?

takk :mrgreen:[/quote']

Tor nok ikke du kan gjøre dette ettersom line out/cd in og headphones out ikke leverer nok strøm eller motstand til å drive et kabinett (rett meg hvis jeg tar feil, noen). Eneste måten å løse dette på må vel være å koble en efektforsterker mellom line out på komboen og kabinettet.

noen forsterkere(kombo) har jo to utganger på baksiden(line in, line out), hvis din har dette går det veldig greit,

hvis ikke gjør du sånn som supersvein sa, tror en brukt boss ds-1 med nullstilte tone og distortion og level på fullt skal funke fint, eller så har DOD mange fine preamper i pedalform :)

EDIT: noe for deg?: http://www.kickmusic.no/ehandel/inc/produk...3&vareid=846563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har et lingende spørsmål jeg og:

jeg kjøpte meg et marshall 2 x 12'' kabinnet brukt' date=' men har ikke noen forsterker topp enda. det jeg har fra før er en liten marshall 15cdr combo.

spørsmålet mitt er da om det er mulig og koble comboen til kabinnetet?

takk :mrgreen:[/quote']

Tor nok ikke du kan gjøre dette ettersom line out/cd in og headphones out ikke leverer nok strøm eller motstand til å drive et kabinett (rett meg hvis jeg tar feil, noen). Eneste måten å løse dette på må vel være å koble en efektforsterker mellom line out på komboen og kabinettet.

noen forsterkere(kombo) har jo to utganger på baksiden(line in, line out), hvis din har dette går det veldig greit,

hvis ikke gjør du sånn som supersvein sa, tror en brukt boss ds-1 med nullstilte tone og distortion og level på fullt skal funke fint, eller så har DOD mange fine preamper i pedalform :)

EDIT: noe for deg?:http://www.kickmusic.no/ehandel/inc/produkt5.asp?id=017733&vareid=846563

mg15cdr har ikke en sånn smart utgang på baksiden :wink: Og med effektforsterker mener jeg ikke preamp, mener poweramp. Er ikke helt sikker på disse lineout greiene... motstanden i et linjesignal har jo helt annen impendans enn et gitarkabinett. Er det noen som kan utfylle dette litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å koble enkelte komboer til kabinett. Line out tappen vil ikke levere nok effekt til at du vil kunne bruke et kabinett. Du må da ha en effektforsterker (sluttrinn, poweramp), men det kan fort koste like mye som en vanelig forsterker (men en kan jo finne noen billige også, evt. noen som ikke er beregnet på gitar, men har rett eller valgbar utgangsmotstand; les innlegget om Ohm).

Tilbake fra digresjonen. Om det er en jack som er koblet fra elementet til forsterkeren (inne i komboen), er det bare å ta ut denne jacken og sette inn en høytalerkabel(helst ikke bruk vanelig gitarkabel). Det går også an å "tjuvkoble" om elementet ikke er koblet inn med jack. Det ville kanskje da vært best om du har en kompis som kunne foretatt en liten modifikasjon slik at du får koblet opp en jackutgang (og unngår på den måten sukkerbiter eller andre "dårlige" løsninger)... Skal ta en tur på marshalls hjemmesider og se hvordan denne forsterkeren er.

edit: var ikke noen bilder av baksiden der, og ingen illustrasjon i håndboka. Er denne forsterkeren med åpen eller lukket bakside? Kan hende du må skru litt for å finne ut av ting, men kunne kanskje vært like greit å bytte da. Utgangsimpedansen (motstanden) er forresten 8 ohm. Kabinettet bør være det samme, selv om dette er en transistorforsterker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har et lingende spørsmål jeg og:

jeg kjøpte meg et marshall 2 x 12'' kabinnet brukt' date=' men har ikke noen forsterker topp enda. det jeg har fra før er en liten marshall 15cdr combo.

spørsmålet mitt er da om det er mulig og koble comboen til kabinnetet?

takk :mrgreen:[/quote']

Noen komboer har utgang for kabinett, men ikke alle. Jeg tviler på at den lille Marshallen din har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta løs lendingene fra høyttaleren i comboen, og bruk dem til å mate høyttaler-kabinettet. Værre er det ikke!

Dette er snakk om en transistor-forsterker, dermed vil alle impedanser over det som er minimum for forsterkeren virke uten problemer. Jo høyere impedans du kjører, jo mindre strøm vil forsterkeren klare å levere. Dette skaper ingen problemer bortsett fra at forsterkeren ikke vil klare å yte sine fulle 15 watt.

Minimum impedans for de aller fleste transistorforsterkere er 4 ohm, men hvis det ikke står noe om dette bakpå forsterkeren, ville jeg være forsiktig med å koble inn noe som er mindre enn 8ohm, da det var det den oprinnelige høyttaleren var oppgitt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.