Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Koble 2 forsterkere til hverandre?


Bjarte

Anbefalte innlegg

Eneste man må huske på er at høytalere ødelegges av for lite strøm.... :roll:

Hæ? Den der var ny for meg! Hvor i all verden har du det fra?

En høytaler vrenger når den ikke vibrerer. Vibrasjonene i et høytalerelement ventilerer mot overopphetning. Når elementet får for lite strøm vil det skje en overopphetning siden elementet ikke beveger seg og elementet vil bli ødelagt. Vet ikke om det er så alvorlig i dette tilfellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste man må huske på er at høytalere ødelegges av for lite strøm.... :roll:

Hæ? Den der var ny for meg! Hvor i all verden har du det fra?

En høytaler vrenger når den ikke vibrerer. Vibrasjonene i et høytalerelement ventilerer mot overopphetning. Når elementet får for lite strøm vil det skje en overopphetning siden elementet ikke beveger seg og elementet vil bli ødelagt. Vet ikke om det er så alvorlig i dette tilfellet...

Det der har jeg aldri hørt om, men det blir jo ikke lyd uten at elementet beveger seg.. Hvis dette stemmer, så bør det i hvertfall ikke være noe problem så lenge det kommer lyd ut av høyttaleren(e)..

Det skal godt gjøres å overlaste en forsterker så mye at den ikke klarer å drive høyttalerelementene i det hele tatt.. Og om du skulle gjøre det, så ville vel ikke resultatet bli særlig tilfredsstillene.. :lol:

Har du noe data på dette her? Noen linker eller noe?

Eller misforstår jeg deg? Jeg er klar over at hvis du prøver å få en forsterker til å spille høyere enn det den er laget for så vil den ikke klare å levere nok strøm til "toppene og bunnene" i lydbølgen, og vil derfor "klippe den av" noe som låter forferdelig og fører til overoppheting av høyttalerelementene. Resultatet er ofte "sprengte" høyttalere.. Gitarhøyttalere er ganske robuste også når det gjelder dette. Jeg har en 10W marshall transistor-combo som jeg har mishandlet til de grader ved å ha den på full guffe, og høyttaler-elementet låter fremdeles bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.