Gå til innhold
Gittarbob

hva vil det si og "groove" ?

Anbefalte innlegg

hei! har meldt meg på sånn revy audition på skolen min..

men fikk vite i dag at for og i det hele tatt ha en sjangse må man greie og "groove". jeg har sikkert vært borti det før men kan liksom ikke noe teori i det hele tatt!

så, hva er grooving? :lol:

mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å groove er vel nettopp det teorien ikke kan lære deg. Før jeg slår opp i ordlista skal jeg fortelle hva jeg forbinder med uttrykket:

Å eie beaten, det å ha et ikke-anspent forhold til rytmen og å bidra til å skape energi og driv.

Også:

Groove is a popular music term, used in the sense of rhythm, for metre and its embellishment by a rhythm section. Richard Middleton (1999) describes, "the concept of groove - a term now theorized by analysts but long familiar in musicians' own usage - marks an understanding of rhythmic patterning that underlies its role in producing the characteristic rhythmic 'feel' of a piece, a feel created by a repeating framework within which variation can then take place."

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Groove kan vel egentlig ikke læres av andre. Du må finne grooven selv. Leve deg inn i musikken og virkelig legge sjela di i spillinga. Groove ;)

Groovy baby! Yeah!! -Austin Powers

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du hørt en klassisk pianist spille jazz, så vet du hva 'groove' IKKE er. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Groove" handler om å få rytmen til å "leve". I praksis vil dette si at du ikke spiller helt bent, men ligger litt foran, litt bak, og blir litt ivrig av og til.

Et av mange eksempler på at regler innen musikk er til for å BRYTES, ikke holdes :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

groove, leve seg inn i musikken, holde takta helt, rett og slett sjel i musikken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke meningen å krangle, men jeg mener groove rett og slett IKKE handler om å holde takta helt.

Jeg mener ikke med det at groove handler om å slurve, det jeg mener er at det som gjør at en rytme høres levende ut, er at noe som er levende (eller hva nå vi musikere kan karakteriseres som :wink: ) spiller. Det vil si at vi øker tempoet litt, bommer med noen mikrosekunder noen steder, går litt opp og ned i dynamikken, etc. Rett og slett at vi gjør det samme som ellers i livet: Ikke feilfritt, men som best vi kan, på VÅR måte, og hvis vi ønsker å gjøre det bedre enn de fleste: Med masse lidenskap! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
groove, leve seg inn i musikken, holde takta helt, rett og slett sjel i musikken

trenger vel forsåvidt ikke å holde takta helt.. groove er først å fremst å leve seg inn som du sier ;) and yes, lots and lots of soul!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ikke meningen å krangle, men jeg mener groove rett og slett IKKE handler om å holde takta helt.  

Jeg mener ikke med det at groove handler om å slurve, det jeg mener er at det som gjør at en rytme høres levende ut, er at noe som er levende (eller hva nå vi musikere kan karakteriseres som  :wink: ) spiller. Det vil si at vi øker tempoet litt, bommer med noen mikrosekunder noen steder, går litt opp og ned i dynamikken, etc. Rett og slett at vi gjør det samme som ellers i livet: Ikke feilfritt, men som best vi kan, på VÅR måte, og hvis vi ønsker å gjøre det bedre enn de fleste: Med masse lidenskap!  :D

jo seff, men det er noe _jeg_ føler, bommer man litt(taktmessig) så faser man ut, og det blir noe rot i musikken. men det er min mening. men først og fremst så er groove å leve seg inn i musikken.

ps. jeg gidder ikke å krangle over noe som jeg mener og føler :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er helt enig - tror nok det finnes like mange svar på hva groove er som det finnes musikere.

La meg prøve med noen siste "kloke ord": Jeg tror den beste måten å lære å groove på er å ha såpass kontroll over det man skal spille at man ikke lenger trenger å tenker på å spille riktig, men at man går i en slags deilig musikalsk "transe".

Ops, her ble visst moralen "for å få groove, øv..." :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Groove er driiit fett, hvis man jammer så grooOOOoover man!jeg gjør værtfall det..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Pantera er faen meg groove.

Mhm, hør på Cowboys From Hell, det er groove! Just Let Me Breathe av Dream Theater groover også noe helt sinnsvakt.

Master of Puppets er f.eks. ikke akkurat groove :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.