Web Analytics
Jump to content

Gitarbygging og pickuper

hoggs
 Share

Recommended Posts

Jeg hadde planlagt å lage en gitar, men ettersom jeg spiller tangenter har jeg ingen erfaring med gitarer. Er det noen her som kan veilede meg ang. kjøp av pickuper? Har lagt merke til at forskjellige gitarer kommer med forskjellig antall pickuper, hvor mange er bør jeg ha og hvilken type? Hadde også vært fint å slippe å betale all verdens med penger siden dette først og fremst er et prøveprosjekt for å se hvor bra det kan bli. Hvis det er noe mer som jeg bør tenke på så kom gjerne med råd, jeg er som sagt helt blank når det kommer til gitarer.

Ja, det er sikkert ikke så dumt å prøve litt forskjellig. Men uansett så har jeg strengt tatt ikke tenkt å lære å spille gitar selv ettersom jeg har nok å gjøre som musiker ellers, så derfor er det egentlig ikke mine preferanser som gjelder. Er i ferd med å starte et lite snekkerverksted og tenkte derfor å bygge en gitar (hele greia og alt det medfører) for å se om jeg kan lage noe bra. Derfor tenkte jeg å spørre om råd før jeg bare gikk ut og kjøpte de første og beste pickupene jeg kan finne, men siden jeg ikke har noe erfaring blir det nok litt prøving og feiling i alle fall.

Sorry om jeg pisser på argumentet ditt, men vi får se. :-) Jeg er snekker av yrke så jeg er ikke helt bak mål når det kommer til å lage ting. Er uansett en stund til dette blir noe av, men når den tid kommer skal jeg poste noen bilder her. Uavhengig om det funker eller ikke skal jeg nå gi det et forsøk.

Sorry om jeg pisser på paraden din nå, men du kommer aldri i livet til å klare å bygge en akseptabel gitar når du har så og si minimalt med erfaring med gitarer, og endra mindre gitarutstyr.

Jeg bygde en gitar som et prosjekt i kunst og håndverk i tiende. Gitaren funker dødsbra, og ser ganske bra ut. Bilde kommer kanskje. Det er faktisk ikke så vanskelig som folk skal ha det til. Da hadde jeg bare spilt gitar i rundt et år. Med nok research og arbeidstimer, gikk det helt greit. Jeg er lei av å høre på pessimister!

• 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

• Som BobbyBay sier, se på Finn om du finner noe i nærheten til akseptabel pris, ta med gitaren og prøv.
    • Du bør ha 10" eller 12" høyttalerelement. Det er et must for å få god lyd. Så er det om man skal ha rør eller transistor / digital forsterker - det er en smakssak. Her er et par Vox Valvetronics (modellering): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262995185 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257890983 En rørforsterker kan får man ikke samme pene lyden på både på lavt som høyt volum, og man kan ikke spille via hodetelefoner med den. På en annen side får man en helt annen lyd, og annen respons (vanskelig å forklare.) En Bugera (rør) med mange muligheter til en grei penge: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257472591  
    • Hej! Har en Gretsch streamliner g2420t som jeg brukte en billig forsterker til som ble ødelagt. Nå vil jeg kjøpe en litt bedre en (tænker rundt 1000-3000kr.) Siden det er en hollowbody som høres fin ut akustisk, vil jeg gjerne ha en amp som kan få den til å høre flott ut elektrisk også. Har ikke mye forstand på forsterkere så kunne veldig gjerne ha bruk for råd og eksempler:)))  
    • Smått hotte virker de ihverfall. Splitter overraskende fint og tonekontrollen roter ikke ting til når man ruller tilbake. Men jeg er ikke helt forelsket i halsen. Det er noe med den chunky v-profilen kombinert med relativt flatt fingerbrett som virker litt klomsete. Eller det kan være at halsen på den HBSC550-II`en er ekstremt god match her til sammenligning
    • Hei!   Bor i Oslo og er nybegynner på slidegitar. Kjøpte ein billig gitar for formålet, med mål om å bli såpass god at eg oppgraderer gitaren etter hvert.  Har stemt den i åpen E. Har prøvd å lære meg litt selv, og kommet eit lite stykke på vei. Men om eg skal lære ordentlig og komme meg videre, så tror eg det hadde vært ein fordel og fått litt kvalifisert hjelp. Er det noen som kan slide i åpen E, eller som kjenner noen, og som kan lære bort? Og evt pris.   Takker Asgeir
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.