Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD: PRS SE Custom 24


Audun

Anbefalte innlegg

Så da ble det en litt annen type gitar enn det jeg er vant med denne gangen. Har jo vært godt kjent med PRS, og spilt på noen, siden slutten på '80-tallet, men har liksom aldri kjent "dragningen". Litt tilfeldig, kom det vel opp noen reviews i feeden på YT, og da ble jeg litt interessert i SE modellene fra senere år. De har jo fått gode anmeldelser fra de aller fleste, så da det plutselig også dukket opp noen i feeden på Finn.no, ble det slik at nysgjerrigheten tok overhånd.

Slo til på en 2020 modell, og den ser jo helt smashing ut. Ikke en ripe i lakken. Var litt spent på pickupene, men i første omgang synes jeg ikke de er så verst. Uvant i halsposisjon da 24 bånd gjør at halspickup er plassert lenger bak enn jeg er vant med. I midtposisjon og coilsplit aktivert, er lyden faktisk ikke så langt unna en Strat i pos. 2. Jeg har ikke prøvd gitaren på live-riggen enda, så det gjenstår å se hvordan det egentlig låter, men første inntrykk er bra. Jeg er litt skep på elektronikken dog. Pickupvelger skraper og kjennes billig ut, og tone poten med splitfunksjonen er veldig løs og "billig". (Alpha pots.)

Trem-systemet er meget bra. Vibarma er av typen som du bare presser inn. Det gjenstår selvsagt å se å se hvor lenge det holder, men det er tightere enn på noen Fender jeg har vært borti. Selv der tremolo er oppgradert. Den har en justeringsskrue for å stille hvor tight den skal være, men jeg ser for meg at før eller siden, vil "pakningen" slites ut.

Halsprofil er veldig grei, og båndjobb er upåklagelig. Båndjobb er betydelig bedre enn f.eks. Epiphones jeg har vært borti i lignende prisklasse.

Sammenlignet med R8 Les Paulen min, er den ikke helt der, og det skulle vel kanskje bare mangle. Så spørs det jo hva det er som gjør det. Tenker litt på oppgraderinger. Ser at mange bytter stemmeskruene til låsbare. Foreløpig har ikke jeg hatt noen problemer med stemming, så jeg vet ikke. Pickups og spesielt elektronikk, er nok det jeg kanskje prioriterer først. Så er det jo rimelig enkelt å bestille et sett låsbare stemmeskruer fra PRS som passer rett inn... 🤪

52508229363_e9a0ff4d18_b.jpg

52508153230_e110b9591d_b.jpg

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,disse gitarene har 25" skala og 10" halsradius,så det er vel mye av årsaken til at den ikke er "helt der".Jeg ville ventet med å oppgradere noe før jeg har hatt den en stund,og heller konsentrere meg om setup,litt spray på pickupvelger osv.Vet også at PRS ofte har bytter leverandør til stemmeskruer,så kan være litt trøblete å finne de rette.Men,grattis med ny gitar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo informere om at jeg har bestilt et sett originale PRS locking tuners fra Thomann. Ikke fordi det er absolutt nødvendig. Bare fordi… 

Når det gjelder pickuper og elektronikk, får vi se. Tonerider pickups har jeg jo positive erfaringer med, så kanskje…

Jeg har også vurdert messingblokk til trem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.