Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stoner-rigg


Anbefalte innlegg

Ser ut som jeg kommer til å havne innen stoner segmentet fremover da jeg driver å starter nytt band. Det blir nytt øvingslokale, og jeg har plan om å bygge meg en egen rigg for dette lokalet da jeg ikke gidder frakte amp mellom.

Jeg er ikke stinn av gryn, så jeg er ute etter tips på utstyr som er egnet til en OK pris. Jeg har tråla diver å tråler en del nettsteder etter tips på bla amp, og jeg kan ikke helt forstå hvorfor en "må" ha en Matamp GT120 eller en Verelleian meatsmoke til hinsides summer for å få "riktig" lyd. Er det noe jeg ikke har forstått som er viktig på amp til denne type musikk, eller er det mest bare en greie? Oppfatter det litt dithen at combo er utelukket og at det er topp/cab som gjelder, og skjønner ikke helt hvorfor?

Årsaken til at jeg spør er at jeg spør er at jeg har mest erfaring med å skru tight heavy metal lyd, og har alltid unngått det litt grumsete lydbildet som er typisk for stoner, så jeg vil unngå å investere i en amp som i ettertid skulle vise seg å være "feil" i en slik setting.

Ser for meg et enkelt pedalbrett med tuner>fuzz/distortion>modulasjon(univibe?)>Delay. Har folket noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at du "må ha" en sunn, vintage or120/matamp er bare fjas. Ja det er bra amper, men som mye annet, er legendarisk pga folkene som har brukt dem, og du risikerer bare å høres ut som alle andre

Skal ha distortion ifra amp, eller bare pedaler?

Combo kan sikkert gå, men stoner "greia" er vel at ting skal pushe mye luft og lyd, og gjør seg bedre med et eller flere kabinett.

Ville sett etter en røramp, du kan få tak i fks en laney gh50/100l til en billig penge.

Regner med @el_roffo har noen gamle triks

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar @Endt :)

Kort og godt, en pent brukt Laney eller Marshall burde gjøre jobben med andre ord (pluss ett bra kabinett).

Ser for meg å bruke en kombo av pedaler og amp for å få vreng. Har en KMA Fuzzly Bear liggende som går fra distortion til full welcro fuzz, så tenker prøve den inn i en litt kranka amp. Har også tenkt litt på en type RAT pedal (eventuelt så synes jeg KMA wurm virker litt spennede - HM2 inspirert pedal).

Hva tenker du om delay? Har erfart at analog og tape echo blir veldig mørke med mye distortion, så kanskje en rein digital er greia for å ikke drukne i mix? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laney/marshall gjør nok jobben ja. Ser at noen hyller orange cr120h som en veldig god, billig solid state forsterker, så den kan være verdt å ta en titt på. 

Ang delay så har jeg ikke noen formening, da jeg sjelden bruker det selv. Mener dog at ingen rig, nesten uansett sjanger er komplett uten en small stone phaser i front 😎🤘🏻

  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Orange ampene jeg har prøvd (og eid) har hatt ganske feit bunn, og sammen med et 4x12 kabinett så har du en veldig god base for å få en seig og tung sound - hvis det er dette du er ute etter. Men skal du ha et beist, så er det gjerne ikke billig.

GH50 / 100 går for 4 laken for tiden, som allerede nevnt - kanskje verdt å sjekke ut først. Da har du et godt utgangspunkt for å pushe med diverse overdrive/booster/fuzz for å forme lyden slik du ønsker. Ligger en på finn nå, spørs bare om selger vil sende den. 

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar @Troll!

Har sjekka ut de to Laney ampene, og de er opp til vurdering👍👍

Ser det av og til dukker opp JCM900 til noe samme pris. Kan de være et alternativ mon tro?

Skal sies at jeg allerede innehar en Orange TH30, men denne er nok mer en tight higain metal amp. Skal også legge til at fuzz pedaler liker den IKKE😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Foo skrev:

Skru neckpickupen langt nedi gitaren og skaff deg en fuzzpedal. Boom; insta-Kyuss.

Viss du meiner QOTSA så er det fuzz involvert. (Mer spesifikt: oktav-fuzz.) i Kyuss er ikke fuzz involvert, bare overdrive for soloer og denslags. Men halsmikrofon av typen humbucker er et must. Itillegg må du EQ opp mids noe jævlig.

Hva angår forsterker er stoner-sounden typisk low-gain amp med svære kabinetter, pusha til maks, som Endt er inne på. Du foreslår JCM900, og det er vel nettopp dette Homme brukte i Kyuss, sammen med Ampeg 8x10" bass-kabinett. (Og enda fler kabinett når han spilte live, trur jeg.)

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laney er relativt billig og veldig bra, jeg har brukt en GH50 som funker helt supert. Med en 4x12 eller to mangler det ikke noe på volum i alle fall. Det meste av vreng har gått på pedaler, har bare skrudd en halvskitten Malcolm-lyd på ampen. Når det er sagt låter det selvfølgelig veldig fett med en Orange e.l., lånte en OR50 en stund, men jeg kunne ikke rettferdiggjøre prisen når Laneyen var såpass bra :) 

Når vi har reist uten amper står det som regel en Marshall av noe slag på scenen og det er 100% kurant det også.

Det er en liten trend gående for spesielle/dyre amper i stonermiljøet, men de aller fleste kjører nok på hva som helst av gamle røramper.  

På brettet har jeg wah-boost-fuzz-phaser-digital delay. Fuzzpedaler er en svær jungel å gå seg vill i, men på Youtube får du en god ide om hva du kan vente deg. 

Endret av el_roffo
  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har endt opp med å kjøpe meg en Marshall JCM 900. Er vel meg i hende i løpet av et par dager :)  Har en KMA Fuzzly Bear jeg skal teste med, samt en Tubescreamer Mini....satser på at det blir kult!!
Gjenstår å få fatt i et egnet kabinett, forslag mottas med takk :)

Endret av ErikKlæptn
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med Tubescreamer som boost foran fuzzen :) Funker veldig bra med boost på Muff-type fuzzer i alle fall.

Jeg har brukt Laneyen min med Marshall V30 og Mesa Rectifier-kabinett i studio. Det låter bra, får feit mellomtone fra V30 og ekstra bunn fra Rectifier. 

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, el_roffo skrev:

Prøv med Tubescreamer som boost foran fuzzen :) Funker veldig bra med boost på Muff-type fuzzer i alle fall.

Jeg har brukt Laneyen min med Marshall V30 og Mesa Rectifier-kabinett i studio. Det låter bra, får feit mellomtone fra V30 og ekstra bunn fra Rectifier. 

Takker for tips @el_roffo!! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! Hvilken 900 versjon er det? Vi tåler også noen bilder 👍🏻

Mitt tips er å ikke kjipe ut på kabinettet, det er en av de viktigste bidragsyterne for få bra lyd. 

Marshall 1960a/b er industristandard av en grunn og dukker stadig opp til rundt 3k på bruktmarkedet. De kommer som regel med celestion g12t-75 som er true and tested. Har selv 2x 1960ax/bx med greenbacks, og er kremfornøyd med dem. 1960v med vintage 30 som nevnt over er også et godt alternativ.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Endt skrev:

Grattis! Hvilken 900 versjon er det? Vi tåler også noen bilder 👍🏻

Mitt tips er å ikke kjipe ut på kabinettet, det er en av de viktigste bidragsyterne for få bra lyd. 

Marshall 1960a/b er industristandard av en grunn og dukker stadig opp til rundt 3k på bruktmarkedet. De kommer som regel med celestion g12t-75 som er true and tested. Har selv 2x 1960ax/bx med greenbacks, og er kremfornøyd med dem. 1960v med vintage 30 som nevnt over er også et godt alternativ.

 

Det er en 100w Hi-Gain Dual Reverb. Bilder kommer etter hvert😊

Har erfart at være gjerrig på kabinett er som å hive penger ut vinduet. Godt kabinett er jo halve lyden😊 Har faktisk aldri prøvd greenbacks, men har hørt mye bra om de, så tror jeg skal høre om noen i distriktet har et kabinett jeg kan få teste på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, ErikKlæptn skrev:

Det er en 100w Hi-Gain Dual Reverb. Bilder kommer etter hvert😊

Har erfart at være gjerrig på kabinett er som å hive penger ut vinduet. Godt kabinett er jo halve lyden😊 Har faktisk aldri prøvd greenbacks, men har hørt mye bra om de, så tror jeg skal høre om noen i distriktet har et kabinett jeg kan få teste på

Nice 👍🏻

Liker veldig godt greenback kabinettene mine, men husk at de kun er ratet for 100w, så viss du skal kjøre ampen på full guffe, så bør du ha 2, da en 100w amp leverer godt over det. Svidde greenbacks er trist. 

 

Edit: tåler vel et bilde, her med gh50l som jeg solgte for en stund siden.

20200628_133541(2).jpg

Endret av Endt
  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.